Kill ridbrallor

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare caysie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 3 524
C

caysie

Vad ska jag ha för byxor när jag rider ?

Har äntligen kommit ur vagnen, för att prova att sitta
på hästen och inte bara bakom. Och va, det är ju helkul !!

Men vad finns det för alternativ för män att ha på sig vid ridning ?
Tycker ridbyxor skulle se kraftigt "omanliga" ut på mej och skulle
nog inte villja visa mej för folk med dem ;)

Ska jag komma över min fobi :cool: ?

Eller finns det bra alternativ ?

Ska tilläga att jag helst rider ute och inte är någon dresyr mästare...

Sv: Kill ridbrallor

nu är jag visserligen tjej men...

det finns ridbyxor i killmodeller (dock ganska ovanligt)
och
du kan rida i jeans

Ridjeans???

Vaddå omanligt med ridbyxor????

husar_ryttmastare_1895.JPG

french01.jpg

/kt

;) Nä, det är så klart inte omanligt......

Men INTE en enda kille sätter sig på en häst här där jag bor dessvärre. :crazy:

Jag har ridit med jeans i flera år nu, även i engelsk sadel. Ett tips är att inte ha jeans med dubbelsöm på insidan bara.

;) Nä, det är så klart inte omanligt......

Men INTE en enda kille sätter sig på en häst här där jag bor dessvärre. :crazy:

Jag kan väl LUGNT säga att alla tjejer jag känner tycker det är snyggt när en kille har ridbyxor och ridstövlar...:D

(Eller jeans och cowboyboots)

Dvs andra KILLAR kanske tycker det ser mysko ut... ( men tjejerna gillar det...).

/KT

Jaa du anar inte hur många killar som vill rida, men tycker det
är lite fånigt just för att de tror att andra killar ska tycka det är
"tjejigt".

Det tänker jag inte bry mej om en sekund... många killar
är rädda för hästar helt enkelt har jag märkt. Fast det vill
de ju inte erkänna.

Jag skulle väldigt gärna få min sambo att prova också men han säger att han inte skulle ha några vänner kvar då, haha :D. Jag tror att han egentligen är rädd :)

du ska definitivt ha ridbyxor!! iaf om det är dressyr eller hoppning du tänker ägna dig åt! allt annat ser ju bara dumt ut:angel:

Finns ju herridbyxor, kolla bl.a i horze, hööks, mountain horse m.fl, vissa ser ut som "vanliga" ridbyxor, och vissa modeller har mera "bootcut", vilket jag kan tänka mig att en del killar gillar mer.
Sedan finns det ju som tidigare nämnt jeans, emn välj som sagt i så fall ett par utan dubbelsöm på insidan, och gärna i mjukt jeanstyg. :)

Jag e då tjej men jag vet att det finns killridbyxor som e avsedda för deras "paket" :P.. Å de finns på de flesta hästbutiker som Hööks tex.. Annars går de bra att rida me mjuka jeans som många sagt...

Tycker de e kul me killar som tycker de e roligt att rida.. Välkommen till Ridvärlden :D

Äh tro mig du vänjer dig. Jag kände mig aplöjlig i mina första ridbrallor för en herrans massa år sen. Men allvarligt talat ska man rida så är ridbyxor inte så dumt. Jeans får de som vill rida i, men jag får iaf skav av att rida ordentligt i dem.

T.ex. Catago har kanonbra herrmodeller i bra kvalitet och design. Ta gärna konstläderskodda för bra stöd för sitsen. Mitt tips kanske t o m är att satsa på helskott. Taaddaaaa så ser du lite mer erfaren och proffsig ut.

Jag har kutat runt i ridbrallor lite varstans och på 17 år har den enda negativa reaktionen varit från ngn osäker fjortis. Annars nada. Och inte ska väl ngn osäker, fördomsfull person få hindra dig att göra det du gillar eller hur? Ärligt, folk verkar knappt märka det eller bry sig.

PS. Min kompis som är aktiv MTB-cyklist tycker förresten att ridbyxor är milsvida coolare än cykelbyxor.

Jag har åkt tunnelbana iförd ridbyxor ett antal gånger och aldrig känt mig löjlig. Fast å andra sidan har jag åkt iförd kilt också så jag kanske är lite av en exhibitionist... :D

Jag är väl inte i mitt livs form, och tidigare år av cykling har gett mig lite kraftigare lår än de flesta män som rider. Följaktligen kändes det lite märkligt första gången jag gick ut i riktiga ridbyxor. Men har man sprungit runt i cykelbyxor och - ännu värre - cykeltights så kan man vänja sig vid det mesta :D

Jag anser som flera andra här att man ska använda det som är mest praktiskt för sysslan, och därefter ignorera andras åsikter. Ridbyxor är av rätt material och med rätt skärning för många timmar i sadeln.

Sedan skulle jag gärna komma över ett par riktiga Jodphurs av den typen som KungTulle visar, men det är nästan omöjligt.

Ridbyxor i jodphursmodell finns för killar. Det ser ju mer ut som vanliga byxor också fast de har inga sömmar som kan skava osv. Det är väl ett bra alternativ tycker jag. Finns i de flesta butiker och kataloger. Ett par sköna kängor eller ridskor till så är du klar för ritt!

Detta är ett ämne som jag startade en tråd om då min sambo började rida.
Jag fick också väldigt mkt förslag om jeans, då med enkelsöm på insidan så att det inte ska skava.
Men efter att ha använt sina jobbarbyxor, som var lagade en gång, och suttit upp på hästen och ja... Ni kan tänka er resten, så vägrar han använda jeans!
Idag har han ridbyxor modell herr från Hööks och det trivs han med.
Jag vet inte hur stort ditt "paket" är, men hans lägger man i alla fall inte märke till (förutom när hans häst råkar snubbla och "paketet" hamnar på framvalvet, i kläm, då hörs det i form av ett avslutat andetag)

Att han sen har världens fulaste säkerhetsväst är ju en annan sak.:p

Edit: Han kompisar skrattar och tycker att han är lite löjlig, men i själva verket tror jag att de är avundsjuka. För i samma sekund som han säger att han rider en häst som sprungit V75 blir de alldeles tysta och långa i ansiktet.
Att han sen rider enbart för nöjes och motions skull och därför inte kräver så mkt mer än en fd travhäst är en annan sak.
Han brukar också säga till sina skrattande kompisar att hästen kan springa som F*N, och allt som går fort verkar vara en tjusning för killar.

Senast ändrad:

Jag tycker det är snyggt med skoridbyxor på killar. Typ islandsridbyxor i rak modell, hööks har ganska billiga, men snyggast är typ Sonnenreiter tex tycker jag :idea:

Äh, jag tycker du ska köpa ridbrallor jag! :)
Det är fint på killar dessutom :p

Min sambo i ridbyxor från Hööks:
11389954.jpg

Lägg upp en bild sen när du köpt ridbyxor ;)

Hur fick du på din kille ridstrumpor?
Min provade ett par, ryckte av dem illa kvickt och gav generöst bort dem till mig.
Han tyckte att det var det mest obekväma i hela världen. (tror att knäppningen på byxbenen skavde när han inte hade strumpor under)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 247
Senast: valy
·
Utrustning Jag ska äntligen ta tag i ridningen igen för första gången på några år. Har lyckats köpa nya ridstövlar som jag hoppas ska passa, men... 2 3
Svar
46
· Visningar
3 504
Senast: MiniLi
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min... 2
Svar
29
· Visningar
8 140
Senast: Trissa
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 821
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka