Killar/män på ridskolor?

Sv: Killar/män på ridskolor?

Har sett att det finns några killar som rider lektion på våran anläggningen, dom är rätt få men dom finns iaf :)

Privatryttarna har vi 4 killar (eller ja, män passar väl bättre) som är lite äldre, sen en som är 19(20?) och sen den duktigaste av allihop (och än de flesta tjejer med för den delen :bump: ) som är 15.

Jag tycker att det är skoj med lite killar, det blandar upp lite och det blir inte så himla mycket tjejsnack och skvaller.

I min grupp är det flera killar, antalet har varierat lite från termin till termin, men det har hela tiden varit några. Och det är nog det vanliga på min ridskola, i seniorgrupperna i alla fall, på olika nivåer.

Jag tycker definitivt att det är bra att ha både killar och tjejer i gruppen och i stallet, jag kan inte se något negativt med det. På de ställen jag ridit tidigare har det varit mer ojämnt fördelat, jag tror att det delvis berodde på att det var mindre orter. Jag kan ju också ha missat en eller annan då, eftersom de ridskolorna hade mer inriktning mot yngre, kanske är ålder en förklaring också.

Vad KUL med killar som rider!
I mitt stall finns 2 karlar med egna hästar som rider aktivt och 1 som föder upp men inte rider aktivt längre. 3 av 23 är LITE men INTE superlite :)

Mer kilarl till ridsporten!

Egentligen så är det ju lite konstigt att killarna inte söker sig till ridskolor, jag menar, det är ju där alla tjejer finns! :angel: :idea:

Men då är det ju också konstigt att inte tjejerna (i högre grad) söker sig till motorsporten eller andra mansdominerade sporter? :d

Hur vanliga är dem på era ridskolor? Behövs det fler män inom ridskoleverksamheten?
När jag började rida som ren nybörjare var vi mer än hälften killar i gruppen. De flesta för att deras fruar/flickvänner/döttrar red. Men det var ingen planerad killgrupp. Jag skulle uppskatta att det var mindre än en manlig ryttare på 15 kvinnliga i ridskolan.
När jag köpte egen häst var jag den ende manlige hästägaren på det ställe jag stallade upp den. Nu finns det några till som "delar" häst med sin fru, eller är medryttare.

Ja, jag tycker att det behövs fler män även bland de som bara rider på ridskola och inte satsar på att tävla.

Att killar skulle söka sig till ridning bara för att det är där tjejerna finns är löjligt. Jag tror att tjejerna mycket hellre vill att killarna i stallet är engagerade och inte är där för att ragga. Förresten verkar inte tjejer verka vara så intresserade av att hitta killar i på ridskolan. Jag känner bara till ett par där de hittat varandra genom ridningen.

När jag började på ridskola var vi 4 killar (läs gubbar) i gruppen.
De flesta började för att precis som du säger hade flickvänner eller döttrar som red. Jag hade både en son och en dotter på ridskolan.

Utav de 4 gubbarna så har 3 skaffat egen häst och den 4:e rider fortfarande på ridskolan. Ingen utav tjejerna i gruppen har skaffat egen häst. Några rider fortfarande på ridskolan.

Hej!
Jag började rida på ridskola i september förra året och är inte helt oväntat ensam man i min ridgrupp.
Jag vet att det finns en ridgrupp för män (lite duktigare ryttare än jag) på vår ridskola här i Örnsköldsvik, men annars har jag inte sett till någon annan kille/man som rider på våran ridskola.
Hur vanliga är dem på era ridskolor? Behövs det fler män inom ridskoleverksamheten?

Bortsett då ifrån alla män som tävlar på hög nivå, för där tar de upp nästan all plats!

PS. Vet inte om tråden hamnade rätt nu, jag är ganska ny här. :smirk:

Tyvärr är det väldigt få män som rider på ridskola, på min ridskola finns det väl max 10 män bland 400 medlemmar. Det är ungefär likadant på ridskolan där min man rider, tråkigt nog!

I "mitt" stall finns enbart killar/gubbar (travstall) själv har jag islandshäst och rider, därför skulle jag gärna vilja att det kom en tjej/kille att rida tillsammans med.
Dock blir det inte så mycket ridning, då jag är gravid i månad fem och min häst är bara fyra år.

Något jag lagt märke till är att vi tjejer blir fruktansvärt larviga i stallet/arbetsplatsen när det kommer in en ensam kille.

I ett stall jag tidigare stått kom en kille i 25-årsåldern med sin hopphäst. Alla tjejer blev helt till sig. Det fjäskades som bara den.
Så gott som varje dag möttes killen av en mockad box, ryktad häst, matburkar & höpåsar fyllda och ibland stog hästen sadlad & tränsad i sin box när han kom.

Skulle faktiskt bli irriterad om det varit min häst.

Varje gång någon av stallets tjejer skulle bort över en dag ringde de inte till sin vanliga hästskötare och bad om hjälp, de bad den stackars killen - som ställde upp. Som tack för hjälpen köpte fleecelindor, schabrak eller grimmor till hästen - Lite löjligt tycker jag!

När han senare träffade en flickvän som ibland följde med till stallet, då blev det skitsnack istället. "Johan är så jäkla taskig och otacksam, så mycket som jag gjort för honom" "Gud vilken ful tjej, har han ingen smak alls eller" Så lät det sedan!

Ibland är det nog inte alls lätt att komma in som ensam kille, hoppas det kommer gå bra för dig, Kristoffer! Mvh Linda

Bland stallpersonalen har du i alla fall några ridande killar! Och så finns det väl några med privathäst uppstallad där.

Hur det ser ut i ridskolegrupperna vet jag inte alls, men nog tycker jag att det känns som att det finns en hel del ridande killar här i stan? Jag tycker att jag träffar på hästkillar lite här och var.

Ibland är det nog inte alls lätt att komma in som ensam kille, hoppas det kommer gå bra för dig, Kristoffer! Mvh Linda

För mig har det gått jättebra och jag har inte märkt något av det du skrivit, även om jag kan skriva under på att det förmodligen är så och inte bara i stall, utan även på andra platser. Vi får ju liksom alla lära oss hur vi ska bete oss beroende på vilket kön vi föds till. :cool:

Bland stallpersonalen har du i alla fall några ridande killar! Och så finns det väl några med privathäst uppstallad där.

Hur det ser ut i ridskolegrupperna vet jag inte alls, men nog tycker jag att det känns som att det finns en hel del ridande killar här i stan? Jag tycker att jag träffar på hästkillar lite här och var.

Jag är ju bara stallet på fredagar mellan 18.30-20.00 och jag har sett en "hästkille" som var lite äldre. Överhuvudtaget så är det väldigt lugnt i stallet på fredagkvällarna, skönt! Brukar bara vara stallvärdinnor, min ridgrupp (som nu består av typ 5 pers) och sedan även privatarna, men dem håler ju som bekant till i byggnaden bredvid, så dem sveper bara förbi.

Nej på fredagkvällar så jobbar förstås inte "stalldrängarna". Du får åka dit på dagen nån gång, så träffar du bland annat min sambo :)

Men då är det ju också konstigt att inte tjejerna (i högre grad) söker sig till motorsporten eller andra mansdominerade sporter? :d

Håller med! Jag håller på mycket med motorsport (rally) och i södra sverige är vi kanske 4-5 tjejer som är aktiva förare. Lite har det nog med traditioner att göra, mycket som går i arv.

Tjejer börjar nog inte med rally utan att föräldrarna är/har varit aktiva & kanske är det samma med ridsport? Att man föds in i sporten? Annars verkar det som om det är alldeles för otänkbart för tjejer att hålla på med motorsport & intresset därför aldrig väcks.

Nu flummade jag lite. Men jag har faktiskt funderat på det en del ;)

Iaf är det kul med lite mer blandat! :)

Nej på fredagkvällar så jobbar förstås inte "stalldrängarna". Du får åka dit på dagen nån gång, så träffar du bland annat min sambo :)

Det är massa ridlärare som heter Anna (och Hanna), är du en av dem? Eller du kanske är privatare?

Jag jobbar inte där, och våra hästar bor på vår egen gård. Men min sambo tar hand om ridskolehästarna där på dagarna!

Alltid kul med både killar och tjejer inom sporten. Som westernryttare möter jag väldigt mycket killar på både träning och tävling.;)

på våran ridskola är det kanske 5-6 killar som rider, och då har vi 200 ridande per vecka...:eek:

I min förra ridgrupp var vi 4 kvinnor och 4 män, jämställdare kan det väl inte bli.:)

Hej och välkommen till gänget.

Visst är det för lite killar på ridskolorna.
Där jag rider nu är vi 2 killar och 3-4 tjejer i min ridgrupp.

Jag är precis, som du, ointresserad av att tävla.
Jag rider bara för att det är kul och att få umgås med dessa stora, härliga djur som hästarna är.

Liknande trådar

Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
2 166
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som... 2
Svar
20
· Visningar
3 047
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det... 2
Svar
27
· Visningar
5 392
Senast: AW
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så... 2
Svar
22
· Visningar
4 363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck

Hästrelaterat

Tillbaka