Kilppmaskiner

Sv: Kilppmaskiner

Hästägaren köpte nyligen en på J*la som gick på 1000 kr (nedsatt) har bara använt den en gång till en helklippning men den var helt ok och klippte bra bara man smorde den ofta.

Den köpte jag oxå, var helt okej. Klippte inte randigt eller nåtmen man behövde som sagt smörja den ofta. Men maskinen som kostade 995:- fick man olja, borste, manual, extra rakblad och skruvmejsel så det var ett jättebra köp.

Det låter ju super. Bara den håller för annars känns det som att man lika gärna kan köpa en dyrare varriant, så frågan är om man vågar köpa en sånn?

Tror ni dom finns kvar?

Jag köpte en rejäl grej när jag ändå köpte. En DeLaval, den starkaste dom har CC320 eldriven.

Den är SUPER :) Dock dyr, ligger över 4000 komplett.
OJ så bra den är :love:

Men har man inte en häst med extremt tjock, lång, fet, kraftig osv. päls (som jag har :crazy: ) så kanske den här är onödig. Men DeLaval har fler mkt bra maskiner :) Rekommenderar, du får extremt mkt för pengarna.
Det är som att skära med en nyslipad kniv i mjukt smör :D

http://www.delaval.se/Products/CowComfort/ElectricClippers/DeLaval_clipper_CC320/default.htm

Man borde dock ha öronproppar när man kör den för den låter lite mer än vad den kanske borde.. Kan bero på den extra starka motorn dock. Och den går inte att "finlira" med, för stor för det.
Men så är den ganska lätt att hålla, går att köra med en hand (om man inte är extra svag i armarna/handlederna förståss), blir INTE varm alls och den vibrerar INTE det minsta! :bump:

Ja jag är nöjd :D

Den här modellen är nog bra om man har en "normal"pälsad häst:
http://www.delaval.se/Products/CowComfort/ElectricClippers/DeLaval_clipper_HCP65/default.htm

Är mindre och superlätt att hålla :)

Senast ändrad av en moderator:

Ja det är Jula. Förstår inte varför folk skriver *, jag skriver alltid ut hela namnet och inget har hänt.

Jag har en häst med bäbispäls och så halvklipper jag bara hästen, så jag klarar mig med en huntrimmer av grövre modell, märke Oster. Funkar skitbra faktiskt.

Jag köpte en rejäl grej när jag ändå köpte. En DeLaval, den starkaste dom har CC320 eldriven.

Den är SUPER :) Dock dyr, ligger över 4000 komplett.
OJ så bra den är :love:

Men har man inte en häst med extremt tjock, lång, fet, kraftig osv. päls (som jag har :crazy: ) så kanske den här är onödig. Men DeLaval har fler mkt bra maskiner :) Rekommenderar, du får extremt mkt för pengarna.
Det är som att skära med en nyslipad kniv i mjukt smör :D

http://www.delaval.se/Products/CowComfort/ElectricClippers/DeLaval_clipper_CC320/default.htm

Man borde dock ha öronproppar när man kör den för den låter lite mer än vad den kanske borde.. Kan bero på den extra starka motorn dock. Och den går inte att "finlira" med, för stor för det.
Men så är den ganska lätt att hålla, går att köra med en hand (om man inte är extra svag i armarna/handlederna förståss), blir INTE varm alls och den vibrerar INTE det minsta! :bump:

Ja jag är nöjd :D

http://www.delaval.se/Products/CowComfort/ElectricClippers/DeLaval_clipper_HCP65/default.htm

Var inne på DeLavals hemsida idag o kollade lite. Brukar hyra sånna när jág har hyrt från skolan(ladugården) ridskolan och från en kompis och jag vet att dom är super bra.

Vart hittar jag deras återförsäljare och vad tror du den "klenare" varrianten ligger på i pris?

Granngården säljer De Laval, bättre sax finns inte, den är värd varenda krona.

Det handlar inte om att något ska hända eller inte, det handlar om att inte skriva ut hela produktnamn eftersom det egentligen om man ska hårddra det hela kan ses som reklam. Dock är detta ett rätt tolerant forum på den fronten men är man lite van vid andra forum som inte har samma toleransnivå så går det ofta av bara farten att en stjärna kommer med in.

Den tänkte jag köpa nu, trots islänningspäls. Vår lilla billiga från Börjes har nu tjänat i tre-fyra år med gott resultat men den är lite långsam.
Tror denna blir ok, och den ska vara relativt tyst.

Enligt annons i Ridsport är det just nu 10% rabatt på DeLavals maskiner också.

Den köpte jag oxå, var helt okej. Klippte inte randigt eller nåtmen man behövde som sagt smörja den ofta. Men maskinen som kostade 995:- fick man olja, borste, manual, extra rakblad och skruvmejsel så det var ett jättebra köp.

Köpte också den! Redan provat (helklippt häst), funkade jättebra! Annars är Aesculap det absolut bästa märket, där kan man klippa hur många hästar som helst efter varandra utan att den blir överhettad eller slutar funka. :love: Men dyr är den!

Ringde gran*gården här hemma o dom säljer den klenare typen för 3590 kr typ, jag drar det till 3600 kr.

Ska man köpa en sån????? Hon sa att den var menad för hästar för att den var mer tystgående.

Jag har nån från Willab, den är väldigt kraftig med låter som ett ånglok och är dessutom tung att hålla. Klipper dock väldigt snabbt och bra.

Men har kommit en ny sort nu som heter Andis, den är jag väldigt nyfiken på. Den låter nästan ingenting och är rätt liten. men skäret är liksom vift-formad, så klippbredden är som en vanlig maskin.

Granngården säljer De Laval, bättre sax finns inte, den är värd varenda krona.

Håller verkligen med!!! Brukar hyra De Laval från Granngården. Du hyr maskinen för 100kr/dygn men du får köpa egna skär. Har en fjording och som alla vet har de en otrolig päls. När man hyr alt köper en klippmaskin få man inte bara titta på pris, ljud, klippbredd mm. Det absolut viktigaste är att maskinen är avsedd och fungerar på den typ av päls som din häst har. Man måste även kika om det är helklippning eller t.ex spårklippning som maskinen skall klara. :banana: Lycka till med era klippningar!!!

Jag använder också en från jula. En hundtrimmer. ;) Det fungerar utmärkt, blir inte randigt, men man får ha gott om tid och en tålmodig häst, för den är smal, och går inte så snabbt. Men tyst. 799kr kostar den Moser Rex 12300 tror jag den heter. Den fixar min Islandshästs päls så jag är väldigt impad av den. jag helklipper inte, men hela halsen och halva magen har jag tagit. Det finns bilder på Islandshästsidan under "bilder på klippta hästar".

Liknande trådar

Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
782
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 187
Senast: Görel
·
Hundhälsa Det börjar bli dags att byta ut min gamla klippmaskin och jag har verkligen ingen aning om vad jag ska ersätta den med. Jag ska ha den...
Svar
17
· Visningar
856
Senast: lilstar
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka