Kimbelkwick-/"Flippanbett"

superstar

Trådstartare
Skulle vilja höra era åsikter/erfarenheter av det sk. Flippanbettet. Allt är av intresse, både positivt och negativt.

Har blivit rekommenderad att pröva ett sådant, vill dock veta lite mer om det först.

Det jag vet är väl inte mer än att det är i gummi, har rep ist för metall mellan delarna (varför?) och att det går att ha på fyra olika lägen (olika mycket hävstång).

Ullis

Sv: Kimbelkwick-/"Flippanbett"

Flippanbettet är ett milt bett, då mundelen är i syntet och kinnkedjan är ersatt av en nylonrem. Nylonremmen blir inte lika "skarp" som en kedja, som ju är hård.
Sen det att man kan fästa tygeln olika bidrar också till "snällheten", då man kan få en väldigt svag hävstångseffekt med det.

Tack så mycket, det låter ju bra :p

Att det är ett milt bett låter ju trevligt, jag är rädd för att rida med något för skarpt :o

Någon mer?

Ullis

superstar skrev:
Skulle vilja höra era åsikter/erfarenheter av det sk. Flippanbettet. Allt är av intresse, både positivt och negativt.

Har blivit rekommenderad att pröva ett sådant, vill dock veta lite mer om det först.

Det jag vet är väl inte mer än att det är i gummi, har rep ist för metall mellan delarna (varför?) och att det går att ha på fyra olika lägen (olika mycket hävstång).

Ullis

http://www.lillhastenistav.se/sida3.htm

Gå in här och kolla längre ner på sidan så får du se en bild på ett flippanbett.

Kimbelwick eller jaktkandar som det också kallas är inte samma sak som flippanbett.

Jag förstod det som att du tänte att det var samma sorts bett?

Har ridit med Flippanbett några gånger och tycker det är bra, man kan ju själv ändra hur man vill att bettet ska inverka på hästen.

Senast ändrad:

http://www.hooks.no/Butik/docs/Mallar/mall6.asp?pf_id=SE-500421&dept_id=SE-92

Här har du en bild på ett kimbelwick

[/IMG]
superstar skrev:

Ullis

Senast ändrad av en moderator:

clint Eastwood skrev:
http://www.lillhastenistav.se/sida3.htm

Gå in här och kolla längre ner på sidan så får du se en bild på ett flippanbett.
Dedär är inget flippanbett. Dedär är ett hissringsbett. Flippanbettet ser ut såhär:

TVR2.jpg

Kommer från Teun van Riel (sp?), och Hööks har gjort en kopia på det.

Finns rakt också fast mundelen är lite "böjbar"

TVR3.jpg

Till alla.

Det är "Flippanbettet" jag är ute efter, den ledade modellen som Tigertofflan visade bild på. Jag har klantat till det rejält och läst fel, egentligen vet jag ju (eller visste förut :angel: ) att kimbelkwickbett är ett helt annat bett. Klantigt av mig.

Ullis

Vad jag vet så är det bara det tredelade som nämns som flippanbett. De finns som odelade och tvådelade också.

Hööks har nog skrivit fel i sin katalog :D
Där heter flippanbettet "kimblewick".... mitt störobjekt när jag fick hem katalogen...

På hemsidan nämns det som "A.M tredelat specialbett". Fast ptja, det skulle ju inte vara första gången som de skriver fel om saker och ting ;)

Tigertofflan skrev:
Flippanbettet är ett milt bett, då mundelen är i syntet och kinnkedjan är ersatt av en nylonrem. Nylonremmen blir inte lika "skarp" som en kedja, som ju är hård.
Sen det att man kan fästa tygeln olika bidrar också till "snällheten", då man kan få en väldigt svag hävstångseffekt med det.
Skulle alltså kunna passa en häst som trivs bäst på mjuka gummibett fast där man skulle behöva liiiiiiite styrka om hästen blir lite stark?

Har en dam nämligen som går bäst på latexlindade bett, men det blir lite FÖR milt ute då hon gärna blir stark och pullar på....

//Alice

Ja, det skulle jag nog säga :)

Om hon lyssnar bra annars skulle jag nog dock sökt andra lösningar istället för stångbett (Blir gärna en ond cirkel där man sedan får ta hårdare och hårdare). Odelat?

Ja, jag upptäckte också att de skrivit fel. Tänkte ju att varför skulle jag annars fått för mig att det var samma bett, när jag egentligen BORDE veta att det inte var det :D

Så här står det:

KIMBLEKWKICK: Tredelats, som länkats med repklädd rostfri tråd. Fasta D-ringar med möjligheter att fästa tygeln i olika positioner.

Jävla Hööks... :devil:

Tack för svaren. Anledningen till att jag blivit rekommenderad detta bett är att jag inte får ork nog att rida ihop hennes galopp när vi hoppar, och hon blir väldigt lång och flack. Detta måste jag ju jobba med på flera sätt, både hennes och min styrka behöver tränas upp, men kanske kan detta vara något att ta till ibland? Jag är något skeptiskt till hävstångseffekter :angel: men om man har det på den snällaste, så... Dessutom kommer jaga bara rida med det en eller två dagar/vecka.

Ullis

Kan säkert vara värt att prova :)

Och som sagt, det är inte första gången hööks har fel i sin katalog..

vad har ni för synpunkter om kimbelkwick bett då? är det ett bra eller dåligt bett? vad tycker ni det bettet ska sita på för häst osv? :idea:

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin... 2
Svar
28
· Visningar
3 958
Senast: tanten
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag... 2 3
Svar
49
· Visningar
7 713
Senast: IngelaH
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 870
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 117
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka