Kinesisk naken hund?!

Favina

Trådstartare
Jag tror jag vill köpa mig en kinesisk nakenhund. Vilken cool hund :cool:. Skulle kanske inte passa in i stallet men ändå, ser ut som en häst med man och svans och hovskägg som är kvar av deb rakade hästen.

Vad tycker ni om den rasen?

Kram Favina :bump:
 
Hej! Jag jobbade i ett stall där de förutom hästar även födde upp nakenhundar. Det som jag fastnade för var deras trevliga temperament! Pigga och glada och gosiga. Min favvis hette Arne och var den enda nakna av hundarna, låg under täcket hela natten! :) Tror nog att det är en utmärkt stallhund!

/Timsetim
 
Jag kollade på en hemsida, en kennel och om man köpte en hund fick man med en fleeceoverall. Annars måste det vara kallt för den stackaren!

Kram Favina :bump:
 
En polare till mig har en "kinesisk nakenhund" med hår, rasen heter nått speciellt som jag inte kommer på just nu. Men satan vad söt den är, Atlaz heter den. Det ser ut som ett vitt litet trasselsudd som kommer springande, och vad mjuk han är i pälsen, ursöt!!! :love:
 
Chinese Crested heter ju rasen, har de hår har de tillägget Powder Puff. Så en nakenfis med hår är el Chinese Crested Powder Puff, så det var nog Powder Puff du sökte.

Jag gillar inte nakenhundarna jag tycker de är fula (de med päls är fina).

En bekant har två stycken dock och det är ganska mycket jobb med dem just för de är nakna. De måste ha kläder när det är kallt, de måste ha solskydd på sommaren och så måste deras hud smörjas in och så med jämna melanrum för att inte bli torr.

jag skulle faktiskt inte ha en nakenfis som stallhund. Jag har greyhound och de har ju päls (men nada underhudsfett) och det märks på vintern att de inte riktigt är den idealiska hunden att ha med flera h i stallet när de är kallt. Kläder i all ära men inte alltid det räcker.
 
Funderade på en naken tidigare, var i kontakt med flera uppfödare och dom påstod att dom inte var mycket mer frusna en andra hundar.

Håller med dig fullt då jag inte heller tror att det är en lämplig stallhund om det inte finns ett varmt fika rum för den ruggiga höstdagar och kalla vinterdagar! För vet inte hur mycket jag litar på uppfödarna för dom kontrade med att: dom vill endast rastas snabbt på vintern, så det kan nog tolkas som att dom är kylkänsliga ialla fall.
 
Jag har ju väldigt svårt att tro att en hund utan päls skulle hålla värmen lika bra som en New Foundland t ex.

Kompisens nakenfisar är då rejält påklädda vintertid, och de rastas inga direkt långturer när det är minus 20 nej.

Och jag ser hur min greyhound fryser om man inte håller igång honom. Inga problem ha med honom på ridturer eller så, men ha honom med i stallet när man mockar (jag har kallstall) och det är kallt ger en skakande hund som febrilt säger 'jag vill gå iiiin, jag vill gå iiin, jag fryyyyser' *s* Nu är jag en grym matte så jag brukar lägga fram ett hästtäcke åt honom att ligga på och lägga ett annat hästtäcke över honom och där ligger han och tycker synd om sig själv ;)

Nu har ju jag stallet hemma så det är lätt för mig att släppa in honom om jag blir länge i stallet, och han har ju täcke vintertid om han ska vara ute länge. Och om det håller typ 8 plusgrader som på ridskolor och så är det inga större problem heller. Men det ÄR ingen 'utehund' vintertid helt enkelt. Jämför man med min lillhund (spanielkorsning) så är hon rena snömonstret och hon kan ligga på isen på trappan i tra timmar och inte frysa ett dugg. Min greyhound hade frusit fast och dött på samma tid.

Sen är säkert nakenfisarna individuella med, en del fryser lättare. Men det lär ju vara någon anledning att de inte vill annat än rasta sig fort på vintern, och att alla nakenfisar mans er på vintern är påklädda?

Sen i slutändan är det ju en fråga om man tycker det är okej med att täcka hunden och så och hur viktigt det är att ha en hund som kan vara med långa dagar i stallet och så. VILL man så går ju det mesta, men jag skulle inte skaffa en sådan som 'stallhund' om jag inte var väldigt, väldigt insatt i och förtjust i rasen.
 
Jag tycker också de är härliga och nu finns det ju massvis med tjocka termotäcken med mage, ett sånt över en fleceoverall borde hålla den varm!

Min jättepälsiga spaniel fryser jättemycket fast hon tom är lite tjock! Så det är nog individuellt!

En nakefis försvann ju för några vintrar sedan, han var borta flera nätter i februari men han klarade sig...
Var nog en ovanligt tuff en men ändå...
 
Jag pratade faktiskt med en nakenhundsuppfödare (har både puff och naket) igår och vi kom in på det här med vård och pälsvård. Och han menade att de är inte mer frusna än t ex greyhounds egentligen, och puffarna är som en vanlig pälshund. Såklart med individuella skillnader. Däremot höll han ju med om att det är mycket smörja, täcka och skydda nakenfisarna, men tydligen också klippa dem (!). De är tydligen inte alltid så nakna som man kan tro, så har man utställningshundar var det en del trimmning med dem.

Fast lika frusen/ofrusen som en greyhound. Jag vet hur mina greyhounds har frusit så jag vill beteckna det som en FRUSEN ras ja. men som sagt, det finns ju täcken etc. Så i slutändan är ju frågan hur mycket man vill hålla på och 'fixa', och hur mycket hunden i stallet t ex kommer ligga still (DÅ blir det kallt även med täcke) och sådana saker.
 
Kan du fråga uppfödarna om tandanlagen.....för vad jag har hört så är det tandanlag som får sätta till för att hunden skall bli "naken"...och sånt tycker jag är djurplågeri av högsta sort. :mad:
 
Helt riktigt nakenhundar har en tanddefekt med missbildade tänder o saknade tänder.
Powder Puff, den håriga varianten brukar ha riktiga tänder.
PL
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 425
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 355
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
3 156
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 752
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp