Kineton vs Worchester *långt*

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare victoriaolsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 852
V

victoriaolsson

Min foderhäst (ridtravare, vbl) är allmänt tjafsig i munnen, mycket tugga och skumma och fjanta sig med tungan under ridning. Hon har, de två senaste gångerna jag ridit/tömkört lagt tungan över bettet och blivit helt oregerlig :crazy:
Har testat följande bett på henne med följande resultat:
* Smalt tredelat tränsbett, hon gillar det inte. Gick bara och drog ned huvudet och försökte spotta ut bettet :angel:
* Pessoabett, knäpper av i nacken. Jag gillar inte det bettet, men det var det som ägaren använde mest.
* Jaktkandar, det funkar hon hyfsat bra på, men nu har hon som sagt börjat slänga över tungan (bettet har ganska hög tungfrihet).

Hon går med pullargrimma nu, och jag provade utan nosgrimma en dag, men då stoppade hon över tungan direkt.

Har fått känslan av att hon inte riktigt är överens med betten. Är därför inne på att börja rida bettlöst på hack eller sidepull. Tänkte dock att jag skulle gå in i en "övergångsfas" (vet inte hur hon stället sig till tryck på nosryggen) och testa antingen en kineton eller worchester.
Men jag vet inte vilken som kan tänkas vara bäst. Hon verkar behöva något som snör ihop truten för att inte stoppa tungan över, och då är ju kineton inte ett alternativ.
Men jag vill gärna ha era åsikter! :banana:

Hur funkar det med olika bett och dessa nosgrimmor, måste det vara fasta ringar/rörliga ringar, vanliga tränsbett eller vad kan man rida på?

Sv: Kineton vs Worchester *långt*

Jag hoppas verkligen att tänderna är kollade så att det problemet går att utesluta innan man börjar experimenterma med en massa annat...

Enligt ägaren ska det inte vara några problem (har nyss tagit henne på foder), men jag kan ju se till att kolla för säkerhets skull.

Kolla tänderna först.
oavsett vad ägaren säger.

Kineton är inte skapat för att höja bettet, det är skapat för att lägga tryck på nosryggen som förstärking till bett/tygeltaget.

hur rider du när du rider hästen? låter som hästen är stressad. kanske arbeta den från backen - longera/tömkör tills den har landat och fungerar sansat.
skritta enbart tills du fått bukt med problemen, så slipper du panik situationer där du inte får en broms om den lägger tungan över?

Sorbe: vem/vad är TL i Söderköping? (totalt oinsatt :o, var aldrig jag som skötte tandproblemen med min förra pålle :angel:).
Har du någon prisuppgift (fattiglapp för tillfället :d), PMa gärna.

Kolla tänderna först.
oavsett vad ägaren säger.
[/QOUTE] ska fixa det bums!
Kineton är inte skapat för att höja bettet, det är skapat för att lägga tryck på nosryggen som förstärking till bett/tygeltaget.
Det är ju precis det jag vill åstadkomma, att vänja henne vid tryck över nosen så att jag sedan kan rida bettlöst.
hur rider du när du rider hästen? låter som hästen är stressad. kanske arbeta den från backen - longera/tömkör tills den har landat och fungerar sansat.
skritta enbart tills du fått bukt med problemen, så slipper du panik situationer där du inte får en broms om den lägger tungan över?
Jag rider väldigt försiktig, målet är långsiktigt, att bygga muskler och få en LUGN OCH SANSAD häst. Huvudet på spiken där med att hon är enormt stressad (trissar upp sig så fort man försöker rama in henne med skänklarna) Jobbar redan rätt mycket från marken och det funkar skitbra, men det är lite trist att bara springa runt i paddocken hela dagarna, därför försöker jag varva med skritt och jogg-turer i skogen. Oftast går det bra, men då och då blir hon ett stressmonster och en :bump::crazy:
Men jag känner att hon är väldigt känslig i munnen, därför skulle jag gärna byta till hack på henne, men då hon kan bli skitstark och dragig när hon blir stressad och springig, så vill jag gärna testa en skonsammare övergång där jag har lite nödbroms :smirk:

Thorbjörn Lundström.
Hästtandläkare.

du kan åka till vilken välutrustad klinik som helst, så kan de kolla tandstatusen.

ok, tack! ska kolla på detta snarast! :D

fast tryck över nosen är en sak. om det samtidigt drar i bettet blir det inte riktigt samma som det du är ute efter. Jag trodde du efterlyste den för att hindra den att lägga tungan över bettet, och det löser du knappast med K.

isåfall kan du lika gärna fästa tyglar i nosgrimman och rida med dubbla tyglar.

jag upplever att kinetonen låser bettet och kan göra en stressad häst mera stressad. det är svårt att hitta kinetons i sverige som är rätt utformade, ofta får man beställa utomlands eller special sy en. ja du hör ju - jag är inte särskilt förtjust i den helt enkelt.

det bästa är att kolla tänderna först som du är inne på, och börja i den änden.

Ok, då förstår jag :smirk:
Om K kan göra henne mer stressad så är det INGET för mig, då provar jag hellre det du skrev om tyglar i nosgrimman.:idea:

Men vad tror du/ni om W då, både i syfte att öka tryck på nosbenet samt att förhindra tunga över bett?

Mycket novis på området :D

Har ingen erfarenhet av W, men den påstås ju vara bra för hästar med sk. tungfel och lite mjukare än K borde den vara då den verkar ovanifrån snarare än underifrån bettet.

dock så tror jag att hur den verkar beror väldigt mkt på vilket bett den är fastspänd i. försöker tänka mig vad den gör med tex ett två eller tredelat bett, om den låser fast bettet ovanifrån så som den ju kommer att göra.... Känns kanske inte helt klockrent....kanske hellre ett rakt oledat bett....

börja med att kolla tänderna! (tjatar!) : )

Senast ändrad:

Kolla tänderna.
Sen kollar du sadelns passform.
Är hästen stel/spänd eller öm i musklerna spec ryggen så ringer du en massör.

Efter det kan du prova ett rakt tränsbett med fasta ringar ihop med en remontgrimma. Sätt ett par tyglar i bettet och ett par i nosgrimman. Använd tyglarna i nosgrimman, plocka bara in bettet om du måste. Rid korta pass med lätta övningar i början.

Hackamore ger ofta samma effekt som pessoa - att de knäpper av i nacken, sidepull är ärligare. Rller så bygger man en kombination och rider med två tyglar, finns ganska långt bak i "sy egna hästgrejer"-tråden.

Kolla hästen i munnen! Åk till t.ex. TL i Söderköping.

Och innan du gör det kan du skapa dig en uppfattning om vems lära du tror på så att du inte hittar dig själv åkande till någon som du inte tror på... Tandtekniker-Sverige är uppdelat i två läger nämligen...

Två läger, alltså? Hmmm...
Någon som vill redogöra grunderna för dessa? :confused:

Sorry, jag är väldigt partisk... ingen bra idé

I princip alla är väl partiska eftersom man alltid hittar sitt eget sätt som fungerar. Hmm...

Till TS: Ang lägren så är det TL eller de som ubildats sig utomlands har jag fattat det som? Fast jag vet fortf inte egentligen om det finns någon regelrätt utbildning?

Eklast är ju om du hör med de du har mest förtroende för i din omgivning vad de har för erfarenheter med deras hästar :)

I princip alla är väl partiska eftersom man alltid hittar sitt eget sätt som fungerar. Hmm...

Fast jag är väldigt partisk eftersom jag är "hästuppfostrad" av en tandtekniker och ens förebilder har ju alltid rätt...

Jag köpte en worchesternosgrimma i julas. Jag var enbart ute efter funktionen med tryck på nosen, min pålla är nyinriden på bettlöst och jag tänke det kunde vara en bra övergång till bett. Men jag blev helt ärligt besviken på den. Konstig passform innebar att jag inte ens om jag borrade extra hål kunde få den att ta på nosen utan att ta för hårt i tygeln. Dessutom så var nosremmen liten, fick knäppas på yttersta hålet, medan som ni ser på bilden bett-delen är tok-stor! Jag har använt den en gång och sedan dess har den skräpat. Så jag kan inte rekomendera shires worchester... Det finns ju en enklare version om man vill pröva, rep och en aachengrimma, knyt upp bettet i lagom höjd. Vet en islandshästtränare som gjorde så på de hästar han hade som la tungan över bettet.

Hade man fått det att passa så hade det nog varit himla bra. Men som sagts ovan av de andra, är hästen upprörd i sin mun så är det förmodligen något som behöver åtgärdas av tandläkare före man joxar med utrustning.

worchester1.jpg

Jag köpte en worchesternosgrimma i julas. Jag var enbart ute efter funktionen med tryck på nosen, min pålla är nyinriden på bettlöst och jag tänke det kunde vara en bra övergång till bett. Men jag blev helt ärligt besviken på den. Konstig passform innebar att jag inte ens om jag borrade extra hål kunde få den att ta på nosen utan att ta för hårt i tygeln. Dessutom så var nosremmen liten, fick knäppas på yttersta hålet, medan som ni ser på bilden bett-delen är tok-stor! Jag har använt den en gång och sedan dess har den skräpat. Så jag kan inte rekomendera shires worchester... Det finns ju en enklare version om man vill pröva, rep och en aachengrimma, knyt upp bettet i lagom höjd. Vet en islandshästtränare som gjorde så på de hästar han hade som la tungan över bettet.

Hade man fått det att passa så hade det nog varit himla bra. Men som sagts ovan av de andra, är hästen upprörd i sin mun så är det förmodligen något som behöver åtgärdas av tandläkare före man joxar med utrustning.

worchester1.jpg

Ja, det där såg inte särskilt käckt ut. Tråkigt när man lagt en del pengar på den och så funkar den inte som den ska... :mad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 547
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 865
Senast: Vogue
·
Utrustning Min häst är vansinnigt känslig i munnen och jag har väldigt svårt att få till en lösning som hon verkar tillfreds med. Jag har extremt... 2
Svar
38
· Visningar
4 218
Senast: Efwa
·
Dressyr Lite bakgrundsinfo: Hästen har tränats och tävlats på kandar (självklart riden mycket på vanligt tränsbett också) under ca ett års...
Svar
7
· Visningar
2 070
Senast: maria_b
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka