Kingston Flatback?

Royal_724

Trådstartare
Tänkte köpa en hoppsadel, och har tittat på och även provsuttit en Kingston Flatback. Jag tyckte den var jätteskön. Men är det någon som har eller har haft en sån sadel?
Hur ligger den och är den bra?
En kompis tyckte inte jag skulle köpa den eftersom det inte finns några bossar vid knät!
Vad tycker ni?

Sv: Kingston Flatback?

en kompis köpte en sådan sadel till sin häst, bra verkade den ju, låg ok & billig tyckte hon. men efter ett tag visade det sej att sadeln inte alls va så bra, utan vart ojämn i bossorna, fick då en ny, men det vart likadant med den. hästens rygg mådde inte alls bra av detta, tog nog ett halvår innan hon kunde använda hästen igen, fick ha ute både veterinär & kiropraktor många gånger, en 'billig & bra' sadel som blev dyr! :mad: :( så med andra ord skulle jag INTE köpa den. :smirk:

Visst finns det "måndags"exemplar av dessa sadlar, men jag har också träffat på sådana som har passat ryttare och häst och då är dom faktiskt riktigt sköna att rida i...inte alls så hårda och stela som t.ex. Stübben....

En av stallets hästar har en sådan, och den har passat både ryttare och häst...men nu har tyvärr hästen breddat sej ur den....och den är några år gammal men det enda som har hänt med den är stt den som dom flesta ljusa sadlar att det blivit mörka märken efter stiglädrena, trots att det har använts orginalstiglädrena...stoppningen är helt "oskadd", inga knölar eller hårda "bulor" eller snedhet....

jag tycker inte du ska köpa en sådan sadel.... det är bättre att köpa en dyr begangnad, en än billig ny.
SJälv måste jag sälja min albion sadel och dessa orden kommer jag att följa själv

Jag hade en sådan sadel till min häst förut för att rida in honom i, den gillade jag inte, den var sne, man lutade lixom åt höger o sen känndes det som att sitta i uppförsbacke. Nej den är ingen sadel som jag rekomenderar.

...Dessutom så är den grymt ful :eek: :o

Har också hört att den är dålig, även om den är billig så är det inte värt 2000 att pajja ryggen på hästen..
/M

Har en sådan (använder dock den sällan, skulle egentligen sälja den eftersom jag rider i allround mest, men blir inte färdig till d) å tycker den e himla skön å hoppa i, men inte alls vidare å rida dressyr i...Så den fyller ju sitt syfte helt klart! Ligger super på pållen, å har aldrig haft nåra problem me den!

mkt dåligt andra handsvärde, mer för pengarna att köpa en äldre märkessadel för samma pengar!

Hemska sadlar, taskig kvalité, ger noll stöd för ryttaren och har i stort sett fyrkantiga bossor som trycker in i ryggmusklerna... Huuuva, då red jag hellre barbacka...

Hellre en sadel som är hård för ryttaren men som är gjord för att ligga på en hästrygg och inte en karusell för det är undefär vad jag anser kingston vara ämnade för...

Okej....då vet jag!
Tack för alla svar!
Har tittat på begagnade sadlar oxå, gäller bara att hitta en som passar hästen!

Var med och tittade och provred en häst åt en kompis.Den hästen hade en sån sadel. Och den var det värsta jag ridit i.Passa kanon på hästen,men hela sitsen lutade bakåt, så i lättridningen sköt sadeln en bak på bakvalvet.Tyckte det var jättedåligt stöd i den .
Kompisen köpte dock hästen,men ville inte ha med sadeln.
Skulle nog titta efter en beg bättre kvalitetssadel i stället om jag var du. Lycka till!

Kolla på bukes annons-sidor, finns hur många Kingston som helst att köpa begagnande för 500-600kr.:angel:
Undrar varför så många säljer den?

Håller med alla här! Kingston är inte alls bra. Min kompis hadde en sån till sin häst, men hon slängde den eftersom den var obekväm, gav dåligt stöd och bommen vred sig (!!). :eek:

Royal_724 skrev:
Tänkte köpa en hoppsadel, och har tittat på och även provsuttit en Kingston Flatback. Jag tyckte den var jätteskön. Men är det någon som har eller har haft en sån sadel?
Hur ligger den och är den bra?
En kompis tyckte inte jag skulle köpa den eftersom det inte finns några bossar vid knät!
Vad tycker ni?

Att du ska ta kontakt med en auktoriserad sadelinprovare.

SBO har en sådan lista någonstans, då jag inte minns dom i huvudet.

Grannen säljer sin pga att hästen breddat ur sej....

Jämför med hur många Stübben sadlar som läggs ut.....
DOM är MÅNGA !!!!!

stübbens sadlar håller i minst 20-30 år om man skötyer dem och de har tillverkats långt längre... kolla på priset, en stubben håller sig helt ok i pris trots att den är många år. en kingston är nere på halva nypriset efter att ha legat på häst tre ggr.

Jag köpte en Kingston och den var helt okej MEN det är 10-11 år sedan. Kvalitén har kanske gått neråt sedan dess?

Men ärligt talat sk***er jag fullständigt i hur LÄNGE en Stübbensadel håller....

JAG håller INTE i 5 minuter ens i en sådan....

Däremot är Kingstonsadlarna mjukstoppade och mycket trevligare att sitta i...

Och passar inte sadeln hästen spelar det ingen roll om den kostat begagnad 500:- eller ny för 25 000:-.
Den är lika FEL/FARLIG för hästen för det....

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
646
Senast: Honey07
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 272
Senast: MiniLi
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
929
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka