Kingston Flatback?

Sv: Kingston Flatback?

En stubben skulle jag aldrig köpa, tycker dem är hemska!
Har hittat en begagnad royal star som det lutar ganska starkt åt!
Dem ligger jättebra, och är skön att sitta i!

Tyvärr är det nog så att det är orutinerade människor som köper de här billiga lågpris-sadlarna :angel:

Fråga en sadelmakare vad de tycker :smirk: (troligtvis att en stubben är 100 ggr mer skonsam för en hästrygg..)

Och min veterinär säger precis tvärtom...

Stübben-hälta är ett uttryck som dom flesta veterinär är medvetna om.....

Speciellt som ägarna av dessa sadlar envetet påstår att dom minnsan haft sina sadlar på massor av olika hästar under massor med år, och det har aldrig varit något fel på sadeln....
Vadå att varje häst bör ha en för just den individen korrekt anpassad sadel????

Hej! Jag har haft en kingston sadel en allround. Det var bara skit ent ut sagt.. Iaf den jag hade men det kankse finna andra som är bra vad vet jag :) Iaf den jag hade blev utsligen i förtid så när den var ett halvår gammal såg den ut att vara minst 6 år gammal.. så de slits fruktansvärt snabbt... Du kan maila mig om du vill prata mer om det Kram Carro

undrar samma, har aldrig haft problem med stübben och har aldrig hört talas om den s k stübben-hältan...
däremot har jag sett dessa sketna sadlar med bommar som knäckts och vart skeva och gett ömma ryggar. och inte fasen tycker jag att de är mjuka heller...

palle skrev:
Och min veterinär säger precis tvärtom...

Stübben-hälta är ett uttryck som dom flesta veterinär är medvetna om.....

Speciellt som ägarna av dessa sadlar envetet påstår att dom minnsan haft sina sadlar på massor av olika hästar under massor med år, och det har aldrig varit något fel på sadeln....
Vadå att varje häst bör ha en för just den individen korrekt anpassad sadel????

Stubbenhälta var det mest korkade jag hört någon gång! Min man är veterinär och behandlar enbart hästar på klinik och enligt honom har han aldrig hört talas om Stubbenhälta! Däremot finns det gott om korkade unga tjejer som rider sönder sina hästar och sen hittar på dom mest konstiga orsaker, sadeln..bettet..osv som är felet.

hejsan.. ja köpte en kloster shöndal för 1000 kr. Den är ca 25 år gammal men fortfarande i bra skick. Lite sleten, men den är fortfarande hel. Så det går att hitta bra och billiga märkessadlar, som kanske inte är dom snyggaste men som sitter bra på hästen!

Och din sadel kommer GARANTERAT hålla i minst 10 år till om du sköter den, kvalitetssadlar dör nästan aldrig...

Det är ju bara att SE på en kingston så vet man att den är dålig, den ser ju helt missbildad ut!! :crazy:

Jag håller med, de ser verkligen ruskiga ut, på alla möjliga sätt. Jag undrar alltid om det verkligen finns hästar som de passar på.

:eek: Nej, nej NEJ! Inte Kingston!!
Hemska att rida i, titta på, bära (för hästen).. Stoppningen i bossorna blir helt knottrig efter ett tag! :crazy:
Fick med en Kingston allround till första hästen, men bytte ut den... :angel:

Jag tycker inte den är så ful..då hade jag inte tittat på den!
Men jag har hittat en hoppsadel som jag var och hämtade i lördags!
En zaldi Star hur perfekt som helst!
Ligger bra på min häst oxå...har ju en Zaldi royal super sen innan!
Så det kunde inte bli bättre!

Jag hade en Kingston allround under två år på min häst pga att det var den enda jag hittade som låg bra på henne...hade då testat allt mellan himmel och jord! Själv ville jag helst ha en Stübben som jag alltid haft men det funkade inte.
Sadeln låg bra på henne och den var skön att rida i. Dock inte så djupt säte som jag skulle önskat. Jag både hoppade och red ute med den och det funkade super!
Under andra året jag red henne så började hon ändra form och sadeln låg inte längre lika bra...sadelprovning började igen! Men nu så passade en Stübben Siegfried!! Så den köpte jag begagnad och har den fortfarande och den ligger jättebra.

Sålde min Kingston Allround för 900:- och jag hade då använt den i 2 år. Den var fortfarande fin i skinnet och inte sliten mer än nån annan sadel skulle vara efter 2 år. En i samma stall som mig hade en Kingston som var 8 år gammal, den var superskön och så hoppades jag min skulle bli om jag haft den kvar!

Det som jag däremot tror om Kingston är att kvalitén är ganska varierande och att har man tur får man tag i en med fint läder och bra bom..medans nästa kanske har fult läder och bom som blir sned. Så ska man köpa en ny ska man nog göra det på plats och inte över internet, så man kan se vilken man ska ha osv. Men som sagt...det är bara vad jag tror.
Jag har inga fördomar mot nåt märke, så länge det väljs efter hästens bästa! Och har man inte kunskapen själv så snälla, ta hjälp av någon som vet hur man provar ut en sadel! Det är en investering för både din hästs välbefinnande och din plånboks (kan bli dyrt med veterinär eller nytt sadelköp annars).

Tack för mig! :bump:

Hej hopp!

Jag får nog oxå erkänna att jag har hört talas om "stubben-hälta"angel: men det kan nog bero på SIS oxå...:angel: och lika så vår massör/kiropraktor som finns på blekinge fronten (finns flera men jag nämner inga namn men h*n är känd och duktig) skulle ALDRIG rekomendera en stubben, just blandannat för att bommarna blir snea med tiden,(h*n hade fler anledningar men jag har glömt dom, ska ta reda på det!) det var iallafall vad hon sa då. Så det sitter i mitt huvud så jag har aldrig ägt en stubben, och dessutom tycker jag dom ser sååå fruktansvärt hårda ut:eek:

ut med stubben och in med gubben :D *skoj*

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
646
Senast: Honey07
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 272
Senast: MiniLi
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
929
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka