Sv: Kingston Flatback?
Jag hade en Kingston allround under två år på min häst pga att det var den enda jag hittade som låg bra på henne...hade då testat allt mellan himmel och jord! Själv ville jag helst ha en Stübben som jag alltid haft men det funkade inte.
Sadeln låg bra på henne och den var skön att rida i. Dock inte så djupt säte som jag skulle önskat. Jag både hoppade och red ute med den och det funkade super!
Under andra året jag red henne så började hon ändra form och sadeln låg inte längre lika bra...sadelprovning började igen! Men nu så passade en Stübben Siegfried!! Så den köpte jag begagnad och har den fortfarande och den ligger jättebra.
Sålde min Kingston Allround för 900:- och jag hade då använt den i 2 år. Den var fortfarande fin i skinnet och inte sliten mer än nån annan sadel skulle vara efter 2 år. En i samma stall som mig hade en Kingston som var 8 år gammal, den var superskön och så hoppades jag min skulle bli om jag haft den kvar!
Det som jag däremot tror om Kingston är att kvalitén är ganska varierande och att har man tur får man tag i en med fint läder och bra bom..medans nästa kanske har fult läder och bom som blir sned. Så ska man köpa en ny ska man nog göra det på plats och inte över internet, så man kan se vilken man ska ha osv. Men som sagt...det är bara vad jag tror.
Jag har inga fördomar mot nåt märke, så länge det väljs efter hästens bästa! Och har man inte kunskapen själv så snälla, ta hjälp av någon som vet hur man provar ut en sadel! Det är en investering för både din hästs välbefinnande och din plånboks (kan bli dyrt med veterinär eller nytt sadelköp annars).
Tack för mig!