Kiropraktor..

malinsky

Trådstartare
Igår hade jag en kiropraktor som gick igenom hästen. Sista ländkotan är lååååååååååååååångt ifrån på plats, men han fick till det så pass att hon inte "glider undan" vid tryck på aktuella platsen.

Men efter behandlingen var hon jättestapplig på sina bakben. Det var hon inte sist då en annan var till henne som samtidigt la akupunktur (var inte med själv då)

Kan det ha hänt ngt vid behandlingen, eller kan det vara så att de blir lite ömma osv? Hon skulle vila idag, och ev ut och promenera en liten sväng på fredag och han bedömde att jag borde kunna rida som vanligt på lördag.

Samma kotis behandlade min förra foderhäst med liknande, men dock mkt lindrigare, problem men han mådde som en prins i jämförelse efteråt. Vad tror ni?

Under behandlingen var hon dock lugn och stog och slickade sig om munnen och såg ut att tycka att det var ganska skönt.
 
Sv: Kiropraktor..

En kota kan inte vara långt ifrån på plats, så mkt utrymme finns det inte och så stor rörelse har inte kotans leder.

Vid frakturer och stora trauman kan det ske, men då får inte en kiropraktor vara där och mecka.

Att din häst är vinglig idag är inget konstigt, men det beror lite på hur vinglig.

1, för att söka ny balans, inget konstigt, en naturlig reaktion

2, för att hästen är överbehandlad och nervsystemet fick för mkt att arbeta med, inte bra men återställs om behandlingen ändå var inom rimlighetens gränser, tar upp till 7 dagar.

3, Vinglig för att något gick fel, mkt sällan men händer, då tonar det inte ner, utan håller i sig eller förvärras.

Se till att hästen får röra på sig, vara varm och go, och dricker ordentligt.
 
Sv: Kiropraktor..

CarolaLind skrev:
En kota kan inte vara långt ifrån på plats, så mkt utrymme finns det inte och så stor rörelse har inte kotans leder.

Vid frakturer och stora trauman kan det ske, men då får inte en kiropraktor vara där och mecka.

Att din häst är vinglig idag är inget konstigt, men det beror lite på hur vinglig.

1, för att söka ny balans, inget konstigt, en naturlig reaktion

2, för att hästen är överbehandlad och nervsystemet fick för mkt att arbeta med, inte bra men återställs om behandlingen ändå var inom rimlighetens gränser, tar upp till 7 dagar.

3, Vinglig för att något gick fel, mkt sällan men händer, då tonar det inte ner, utan håller i sig eller förvärras.

Se till att hästen får röra på sig, vara varm och go, och dricker ordentligt.

Hej!

Jag fick känna efter kotranden. de låg som ett "pärlband" men så tog det slut, var bara mjukt. förde jag fingret en liten bit mot vänstra sidan, så återfanns sista ländkotan där. Hästen har också blivit ngt karpryggig av denna skada som han trodde var mkt gammal.

Tror du då att det var en fraktur eller trauma iom att kotan var helt "ur led" ? Vad är ett "trauma"?
:confused:
 
Sv: Kiropraktor..

Ett trauma kan liknas vid en händelse som är av negativ betydelse, ibland ganska "häftig sådan"

Om kiron hade misstänkt fraktur hade han förmodligen aldrig manipulerat.

Detta är dock ett mkt känsligt område, dels för att det gränsar till lumbosacralövergången,(Vilket gör att just den kotan kan ha liiite mer utrymme) och det då såklart blir en svagare punkt, dels för att det är svårt att komma tillrätta med det och få det hållbart om man inte tränar därefter, man måste verkligen bygga styrkan utan att stretcha ut området, vilket är lätt hänt.

Man finner fö. oftast en koppling till OA(Första nackleden) när L6 är påverkad.

Är hästen karpryggad kan det visa på knäproblem, samt magproblem, detta brukar ligga i en cirkel. Har man det ena har man det andra. Och det tredje...
 
Sv: Kiropraktor..

CarolaLind skrev:
Ett trauma kan liknas vid en händelse som är av negativ betydelse, ibland ganska "häftig sådan"

Om kiron hade misstänkt fraktur hade han förmodligen aldrig manipulerat.

Detta är dock ett mkt känsligt område, dels för att det gränsar till lumbosacralövergången,(Vilket gör att just den kotan kan ha liiite mer utrymme) och det då såklart blir en svagare punkt, dels för att det är svårt att komma tillrätta med det och få det hållbart om man inte tränar därefter, man måste verkligen bygga styrkan utan att stretcha ut området, vilket är lätt hänt.

Man finner fö. oftast en koppling till OA(Första nackleden) när L6 är påverkad.

Är hästen karpryggad kan det visa på knäproblem, samt magproblem, detta brukar ligga i en cirkel. Har man det ena har man det andra. Och det tredje...

Jo, tack.. framben med förslitningsskador.. :( Så enl denna kotis så är det behandling, bygga muskler och jag MÅSTE omfördela vikten så hon avlastar framdelen. (lätt gjort i en handvändning, eller? :crazy: ) om hon ska kunna fungera som ridhäst ett tag framöver.

Dessutom skulle jag stretcha höger sida framåt och vänster bakben bak, dock skulle jag inte göra ngt åt vänster fram.

Vad menar du med att inte stretcha ut området? Ska jag inte stretcha enl vad kotis sa, eller pratar du om ngt annat? :confused: :confused:

tacksam för all hjälp jag kan få med "min" lilla skrutta.. (i ordets rätta betydelse.. ;) )
 
Sv: Kiropraktor..

Hej Malinsky. Hoppas du tagit ut vet och haft plåtar på din häst innan du behandlat henne. Jag vet av erfarenhet om hur det kan gå då man behandlar sin häst med kiropraktor då hästen är frisk(Kiropraktoren hävdade att han kunde förbättra hästens frambensrörlser och dum som man är tackar man ju inte nej till det. :crazy: ) (Jag har skrivit i andra trådar och i en tråd för några månader sedan för att varna för bruket av kriopraktorer hit och dit.)Kiro. är ett komplimet till veterinärvård.

Nu sitter jag här med en häst som ska fylla 2 i maj och fick för två veckor sedan resultaten av min välkända kiropraktors behandling. Pålagringar i c2 och c7. Det är enligt mina vetrinärer ingen större tvekan om vad som orsakat dessa skador då tidsintervallet från kiro.behndlingen till färdig pålagring stämmer precis. Detta tack vare en maipulation där han försökte få loss flera kotor samtidigt c3-c5, orsakade att hästen nästa gick omkull på stallgången och efter det kunde hon nästan inte lyfta sitt huvud. Enligt kiro. helt normalt. (Ringde även dag två och krävde att han skulle komma och se på hästen, även denna dag hävdade han att det var normalt.)

Hästen ska INTE bli sämre efter en behandling och kan hästen dagen/några dagar efter kännas lite stel och ska inte då gå några hårdare pass. Och Malinsky bli nu inte jätteorolig utan jag ville bara varna dig och andra än en gång. Det är säkert ingen fara men om problem kvarstår efter några dagar kör direkt till närmaste veterinärstation. Hoppas allt blir bra för dig och hästen.

Kiropraktikutbildning finns inte ännu i Sverige på häst vad än folk skriver på denna sida. Några veckors kurs räknar INTE jag som någon utbildning. Trots att min välkända kiropraktor ingick i hästkirogruppen och hävdade att han hade ansvarförsäkring har jag inte sett någon rök av varken ersättning eller hjälp efter att min häst skadats så illa. (Visst kan alla människor fela men att inte ta sitt ansvr säger ju allt om denna personen. :( )

Ska till Skara och röntga snart igen och då får vi se vad ödet blir för min häst. Risk föreligger tyvärr att jag måste bli tvungen att avliva henne. Så till alla som läser detta inlägg, FÖRST VET. sedan om vet. rekomenderar kan ni ta hjälp av en kiropraktor. Även ni som inte har några problem, tänk er för innan ni gör något, en felaktig behandling kan vara allt som krävs. Mvh från en sorgsen Kactuzägare.
 
Sv: Kiropraktor..

Hej!

Jag har läst dina tidigare trådar och undrat hur det har gått.
Det som har hänt din häst är så himla onödigt och sorgligt :(

Hoppas att det inte är så illa att du måste avliva henne, jag håller alla tummar jag kan för er!
 
Sv: Kiropraktor..

Hej och tack för ditt svar.

Hästen har tidigare varit hos vet och genomgått behandlingar för sina framben pga förslitningar. Vad jag antar (det är inte min häst) är att de inte kollade länden, för kiro trodde att hennes dåliga framben har att göra med att hon har gått och belastat dem pga knaset där bak.

Jag kan hålla med om att vet borde kopplas in först, men min erfarenhet som endast grundar sig på ren hörsägen hur vet jobbar, är att de inte letar grunden till felet, alltså vad som orsakar, utan behandlar det som syns = det som är trasigt.

Har som sagt ingen aning om det är rätt eller fel ang vetrinärer.

Nu har jag bara kontakt med kiropraktorer som jag har blivit rekommenderad av andra kunniga människor som har egna goda erfarenheter av dem. Fast det är ju inte heller ngr garantier :smirk:

Jag får hålla tummarna att hennes tillstånd är övergående :o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp