Bukefalos 28 år!

Kissar i sängen

fia0

Trådstartare
Min 6 månader gamla honkatt (innekatt) har börjat kissa i min säng... Varför? Det känns tråkigt att behöva stänga henne ute. :(
 
Med risk för att låta "snobbig"...

Om du köpte henne för avel borde du vetat innan att det här problemet kan uppstå... Om hon defintivt bör gå till avel, eller bara kissar när hon löper, kan Feli-Way hjälpa. Jag tror det är adore som använt det till sin hona :confused:

Om inte, så bör hon kastreras snarast, innan beteendet sätter sig.
 
Har du bara en katt? Om du har flera så kan du testa med en till låda, och vara noga med att rengöra lådan OFTA.. endel katter är väldigt känsliga om fler katter går på samma låda.
 
Jag har använt Feliway till min hona när hon kissat i sängen i samband med löp.

Feliway är syntetiska framställda ansiktsferomoner, som de använder bla till att markera revir och kommunisera mellan varandra.

Man sprayar där de kissar och på utåtstående kanter i huset.
Tex stols- och bordsben, sänggavlar mm.

Min hona markerade troligtvis min sambo för det var mest på hans sida av sängen som hon kissade och det är honom hon tyr sej till hela tiden. Hon var väl lite tänd på honom :D

Se bara till att det inte blir ett felinvant beteende för då kanske det går så långt att hon inte ens slutar urinmarkera när hon sedan är kastrerad.
Vill du ta kattungar på henne får du vänta och se vad som händer, men äter hon inte p-piller bör du börja ge det till henne tills hon ska paras. När du sedan slutar med p-piller för att hon ska komma igång och löpa så är det bäst att stänga in till sängarna. Finns risk att hon börjar kissar på andra ställen...
Detta är inga ovanliga problem utan väldigt vanligt och svårt att få bukt på tyvärr.

Feliway köper du hos veterinären och det kan vara värt att prova. En flaska kostar 190kr tror jag och den räcke i 1-3 månader beroende hur mkt man sprayar varje dag.
Sen finns det en adapter som man sätter i vägguttag och den räcker i en månad och kostar 280kr. Refill till den kostar 190kr tror jag.
 
Var kan man köpa feliway? Blev tipsad om det av en lärare förut, men när jag pratade med veterinären så hade hon ALDRIG hört talas om det! Inte de på apoteket heller...
 
Alla har det inte men de borde fått reklam från de som gör det. De ska iaf kunna beställa hem det.
Kolla på djursjukhus/kliniker för där borde de ha det.
 
Vi har samma problem med vår honkatt. Även hon innekatt. Hon är 6 år och kastrerad men kissar i min säng ändå. Tips? :confused:
 
Ta reda på varför hon gör det.
Finns tusentals saker att kolla men troligtvis så protesterar hon mot något ni gör. kan vara allt från att kattlådan inte duger, till att hon inte får tillräckligt med uppmärksamhet eller att en ny möbel kommit till.
 
Så gjorde min ena katt när hon började löpa. Upptäckte att mitt alldeles nya, fluffiga täcke var blött... jag blev inte glad!!! :mad: Bäddade rent med mitt gamla täcke och då satte hon sig och kissade på det mitt framför ögonen på mig!!! kom på sen att hennes kullsyster börjat löpa innan (men hon skrek istället för att kissa :crazy: ) så jag började ge båda p-piller (hade inte råd att kastrera dem då vilket jag fått sota för sen eftersom de fått operera bort juvertumörer...) och hon har inte kissat i sängen sedan dess.

Skulle tro att det är något liknande eftersom hon är i den åldern.

M.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 508
Senast: Rhinos
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
799
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
890
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag har en katt som vantrivs som innekatt och har en kompis uppe i Norrland som jag känt i många år som behöver en stallkatt. Min katts...
Svar
2
· Visningar
540
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Prova på trav
  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp