Kissar inne

Sasse

Trådstartare
Jag har varit iväg på en "minisemester" i några dagar, utan katterna. När jag kom tillbaka berättade mina föräldrar att den kattsäng jag köpt för ett tag sedan blivit nedkissad. Dom vet inte vem av katterna som är "skyldig", men som jag förstod det så har lukten lockat båda katterna. Så det kan tänkas att båda kissat på den, men en av dom har troligtvis börjat.

Så vad gör jag med den här situationen? Jag vet ju inte vilken katt det är, så jag kan inte ringa och boka tid hos veterinären. Jag misstänker vilken katt det kan vara, min äldsta, som kan vara rätt kinkig med vilken sand man använder. Men oavsett vad för sand jag har så gör han allra helst sina behov ute. Jag har testat flera olika sand-/strötyper. Använder just nu ÖkoPlus, men har använt t.ex. EC tidigare. Jag uppelever ingen skillnad på användandet av de båda. Min stora katt gör fortfarande helst sina behov ute och håller sig länge om han måste. Han struntar oftast i att gräva i lådorna oavsett vad jag använder, ute gräver han dock. Ett alternativ skulle ju kunna vara att ta in rabattjord, om det nu är det han vill ha.

Mina föräldrar tror att det är den lilla katten, då han tydligen visat intresse för kattsängen och varit framme och nosat. Men han är väldigt nyfiken, det hade snarare varit konstigt om han inte kollat vad sjutton det är som luktar så starkt. Han har också varit väldigt lätt med att välja kattsand till, han går på allt.

Men skulle det vara UVI kan det ju vara vem som helst av dom ändå.

Jag har i nuläget två lådor, men ska sätta fram en tredje tillsvidare. Har tidigare använt tre, men då gick katterna ändå bara på två, så då tog jag bort den överflödiga.

Är det något annat jag bör tänka på för att försöka förbättra situationen? Förutsatt att det nu inte är UVI eller annat. Hur får jag bort kisslukten enklast? Hela rummet stinker. Tydligen var kattsängen dyngsur, och det har runnit längst golvet.

En sak jag kom att tänka på som kanske kan vara värd att nämna. Innan jag åkte på semester så luktade rummet kiss. Detta var i torsdags. Jag trodde det var lådan, så jag tvättade av den + hällde ättika i den för att få bort lukten. Mina föräldrar sade sedan att det luktade fräschare i rummet. Kan detta vara en anledning att katterna valt en annan toalett, sas? Att de inte gillar lukten av ättika som kanske satt kvar? Jag har tvättat med ättika förut, och inte haft något problem då. Men å andra sidan vet jag inte om jag gjort det sedan lillkatten kom hit...

Tips på hur jag kan försöka förebygga, undertiden jag försöker luska ut vem det kan vara av dom? Kan man annars boka båda katterna för kontroll, om jag inte förstår vem det är?
 
Kan det inte hända att någon av katterna kanske inte gillade att matte var borta och därför kissade i kattsängen i protest/oro/eller något annat?

Och förlåt, men om någon kattsäng hos mig blev så nedkissad att den blev dyngsur och det rann ut på golvet :yuck: så skulle jag slänga den och köpa en ny liknande :o Då behöver man inte heller oroa sig över om den luktar fortfarande kiss.
 
Kattsängen är slängd, den är ju helt förstörd. Det är golvet som luktar, och kanske även undersidan av klösmöbeln som stod bredvid, om det runnit dit.

Jag hoppas verkligen inte att orsaken är att jag varit borta, eftersom jag inte kan ta med dom när jag ska studera sedan. Men de har trivts bra tidigare i huset, så jag tror det är något annat.
 
Att skura kattlådor med ättika är inte så bra just för att katter inte gillar den doften. Ättika använder man där man inte vill att katter ska kissa på ett ställe igen. Använd istället klorin att rengöra lådorna med. Det luktar urin i katternas nosar och de går gärna på lådan som vanligt.

Självklart kan du beställa tid till båda katterna om du misstänker uvi men jag tror att de kissade i kattsängen utav stressen att du inte var hemma.

För att få bort lukten på golvet och under klösmöbeln så skurar du med ättika och torkar efter med ett skurmedel som doftar citron. Ättika tar bort lukten och citron skyr katterna så då lär de inte kissa där igen.
 
Tack! Det var det jag var rädd för, att jag inte borde ha tvättat med ättika. Nu har jag i alla fall tvättat av golvet med ättika + citrondoftande skurmedel. Tyvärr verkar golvet ha blivit förstört och lukten av kiss finns kvar. Men förhoppningsvis fortsätter inte katterna kissa där nu när sängen är borta.

Jag tänkte avvakta och se om problemet återstår. Är det uvi antar jag att något annat område väljs ut. Jag hoppas det finns en annan anledning än att jag varit borta några få dagar, men det återstår väl att se om beteendet håller i sig när jag nu är hemma, eller om det kommer igång igen när jag flyttar.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2
Svar
34
· Visningar
2 426
Senast: Amha
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 302
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 236
Senast: Calmiche
·
Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 619
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp