Kissar inne...

Mia_R

Trådstartare
Lilleman har tyvärr börjat med ett litet ofog som jag inte vet riktigt hur jag ska hantera. Kattskrället har börjat markera inomhus lite här och var! :p Han är några år gammal nu och har varit kastrerad sedan könsmognaden och markerade inget då, utan det här problemet har kommit sista året och blivit mer och mer.

Först nöjde han sig med att pinka på hundarnas fodertunna, men nu skvätter han tom vid katternas egna matskålar och bakom TVn! :eek: Han och den andra katten älskar varandra och hundarna och sambon har funnits med i bilden i två år nu. Inga problem med varesig hundar eller sambo vad jag kan se.

Jag vet inte vad jag ska göra, jag vill ju inte behöva gå så långt som till att ta bort honom. :cry: Han var tjurig när jag testade med samma strö som uppfödaren hade, men sedan jag övergick till vanligt klumpbildande var det inga problem, tills nu.

Någon som har varit i samma sits och kan ge råd? Fick ni bukt med problemet och hur? Jag har haft katt i 30 år och aldrig haft det här bekymret tidigare. :(
 
Min katt är drygt 2 år och gör också så ibland. Vi kan inte ha dörrmatta innanför ytterdörren, för då kissar hon på den. Nu har jag ställt en liten skål med torrfoder vid dörren, sedan dess har hon inte kissat där. Lämnar man någon typ av låda/kartong på golvet kan hon kissa där i.
Och så är det ett hörn i badrummet hon har satt sig i någon gång, när vi haft en papperspåse med smutstvätt stående där.
Men så länge jag håller undan med sånt, så går hon på lådan. Det hände några gånger på kanske två månader att hon inte gick till lådan, så jag vet inte varför... Inget nytt hemma, samma sand som vanligt. Bara en knäpp grej. Eftersom det är så sällsynt får jag väl leva med det. Men som sagt, sedan vi ställde mat vid dörren har hon slutat sätta sig där.
 
Fast han kissar ju där deras egen mat är! Skulle jag dessutom ställa mat överallt där han kissar skulle hundarna tro att de kommit till himlen! :smirk: Han är fem år nu och det här är ngt som börjat sista året. :( Vet inte vad jag ska hitta på...
 
Att ta honom till en veterinär är kanske inte helt fel. Det kan ju vara njurarna som spökar.
Men det låter som om han protesterar mot något. Frågan är bara vad.

Ibland kan ju katter bara få fixa idéer. Jag skulle i alla fall ta kontakt med en veterinär, dels för att kolla njurarna men även för att få hjälp med en beteendeförändring.

Vår gamla katt började med detta men det berodde helt enkelt på åldern och var inget han kunde hjälpa. Det kan ju inte vara fallet här.
 
Han var hos veterinär i vintras pga kristaller i urinen och får sedan dess specialfoder. Jag får väl ta ett snack med dem igen, fast jag misstänker att han antingen är arg pga något eller tyvärr fått en ful ovana. :(
 
Jag har också samma problem, vi har tre katter och två av dom är kattungar till våran första katt som dog, så jag fick en ny katt och dom har ju aldrig kommit överens, det är ca 3 år mellan dom tror jag. Men min andra katt hon kissar överallt, alla katterna har kastrerats. Vi tror att det kanske kan bero på att vi fick ta henne från kullen så tidigt att hennes mamma han inte lära henne "allt om livet"
Det är väldigt synd och väldigt jobbigt att alltid behöva göra rent, men jag vill inte ta bort henne, vi har varit hos vet, men kunde inget annat säga att ni har en frisk katt med fin päls, bra hull och som är pigg och aktiv. Men hon sa att sådana här problem med att dom kissar överallt som fått hålla på länge är det ingentligen inget som man kan göra.

Men vi kämpar vidare och tränar och exprimenterar och får beröm när lådan används.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 609
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
2 957
Senast: lady_vip
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 036
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp