Kissar plötsligt i sängen...

Sophia_

Trådstartare
Har en katthona som är ganska precis ett år nu. Hon har aldrig gått på låda, även fast jag haft en, men har däremot alltid kissat och bajsat precis vid avloppet i duschen. Vilket jag tyckt varit ok och så småningom plockade jag bort lådan eftersom den stod helt oanvänd.
Nu har hon till stor del börjat göra sina behov utomhus också så det är ganska sällan det sker i duschen. Hon går ut och in med mig under dagarna och spenderar i snitt 2-5h ute.

Men så igår morse vaknade jag och kände att det var blött i sängen. :crazy: Tog inte lång tid att förstå att hon kissat inne. Hon sover alltid med mig i sängen, precis vid kuddarna men det var även där hon hade kissat.
Tvättade allting men nästa morgon var det samma sak! Och idag när jag satt i sängen med datorn i knät, kom hon och skulle kela men plötsligt upptäckte jag att hon kissat på datorn precis framför ögonen på mig! :o

Hur kan detta komma sig? Det har aldrig varit ngr problem med rumsrenheten förut, det har funkat från allra första början. (Hon är född hemma hos mig så jag har haft henne hela livet.) Det har inte skett några förändringar här hemma senaste dagarna och katten verkar precis som vanligt.

Vad kan denna plötsliga o-rumsrenhet bero på??
 
Sv: Kissar plötsligt i sängen...

att hon är könsmogen!
 
Sv: Kissar plötsligt i sängen...

Konstigt att du inte tycker det är märkligt att hon aldrig har användt lådan inomhus utan gjort det i avloppet på toan. Använder ej katten kattlåda har den väl alltid haft problem med rumsrenheten inomhus? :confused:

Är hon kastrerad? Det kan vara så att könsmognaden ställer till de... Den kan även har problem med urinvägarna så ett veterinärbesök borde du göra,
 
Sv: Kissar plötsligt i sängen...

Konstigt att du inte tycker det är märkligt att hon aldrig har användt lådan inomhus utan gjort det i avloppet på toan.

Så konstigt är det väl inte. En och annan katt gör sitt i badkaret. Inte ovanligt att de lär sig att använda toan. Den del tränas till att använda toan...

Håller med de andra.
Antingen är det könsmognad - även annars väluppfostrade kattor kan pissa i sängarna när de löper. då är det väl kastrering som är enklast och bäst.
- fast helst inte under pågående löpning.

Eller också är det urinvägsinfektion eller nåt annat. Veterinärbesök här också.
 
Sv: Kissar plötsligt i sängen...

Så konstigt är det väl inte. En och annan katt gör sitt i badkaret. Inte ovanligt att de lär sig att använda toan. Den del tränas till att använda toan...

Håller med de andra.
Antingen är det könsmognad - även annars väluppfostrade kattor kan pissa i sängarna när de löper. då är det väl kastrering som är enklast och bäst.
- fast helst inte under pågående löpning.

Eller också är det urinvägsinfektion eller nåt annat. Veterinärbesök här också.


Jag tycker iaf de är märkligt.. Alla katter jag känner och har ägt har inte användt toagolvet som kattlåda som TS katt gör.. Hur ska då katten veta att det ej är ok att kissa på andra ställen:crazy:
Detta hände ju innan katten börja kissa i sängen och det är det jag tycker är märkligt..
 
Sv: Kissar plötsligt i sängen...

Jag tycker iaf de är märkligt.. Alla katter jag känner och har ägt har inte användt toagolvet som kattlåda som TS katt gör.. Hur ska då katten veta att det ej är ok att kissa på andra ställen:crazy:
Detta hände ju innan katten börja kissa i sängen och det är det jag tycker är märkligt..

Tja, liiite märkligt är det ju förstås. :)
Om inte annat, att katten kunde ändå skilja mellan var det var Ok att göra sitt tarv, och var det inte alls var OK.
Förvisso något att skriva om här på Buke! :)

Jag menade mest att det var inget fel av ägaren att låta henne göra så, ingen aningslöshet.
Ordet märkligt kan ju även innebära en underförstått kritik. Vilket inte är befogat här tycker jag.
 
Sv: Kissar plötsligt i sängen...

Kan uppdatera lite...

Har flyttat och bor numera i lägenhet, katten är ute med mig på dagarna (följer med på hundpromenaderna) men är annars "innekatt". Inga problem med rumsrenhet i lägenheten, skedde någon olycka i början men den har lokaliserat avloppet i duschen även här och använder det som toa. :)
Har provat igen med att ställa fram låda och den använder den IBLAND till att bajsa i. Men kissa gör man på avloppsbrunnen...

Det är ett märkligt beteende, det kan jag hålla med om. Mamman till katten gick på låda och jag hade dem samtidigt då ungen var liten, men det var inget den hakade på utan den har alltid kissat på avloppet i duschen ända sen den var liten.

Det hände aldrig mer att den kissade i sängen så den är sedan länge förlåten. :p Nu är det bara duschen somg äller, och förvånande ofta så kommer den in och kissar samtidigt som jag sitter på toa. :D

Men det är en mycket speciell katt jag har också. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
647
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 696
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hur tar men steget att låta sin älskade vän somna in. Hur vet man om det är dags? Jag har en gammal kastrerad kattherrre som bott hos...
Svar
12
· Visningar
1 947
Senast: annie_cool
·
Hundhälsa Jag har två dvärgpudeltikar på 4 år. Dom har alltid varit rumsrena och duktiga på det viset. Sedan ungefär en månad tillbaka har en av...
Svar
7
· Visningar
4 169
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Kreditkort
  • SHL 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp