kissing spines?

Messy

Trådstartare
eller hur det stavas...

om hästen har det, vad gör man då?!
går det någonsin att få den till dressyrhäst?
har hört att om den går i rätt form å har bra med ryggmuskler så är det ok... (självklart beroende på hur allvarligt)...

vet. säger att min inte har det.. men VARFÖR har hon då ont i ryggen?!!? har UL å böjprob på benen osv osv... hon var väldrig spänd förut, men nu är hon inte tränad sedan oktober... hon reagerar inte när man borstar å så, men klämmer man på musklerna och/eller ryggraden så reagerar hon...

erfarenheter någon?!!?!?
kan någon PM:a tips på BRA ryggveterinär?!

tack! :D

Sv: kissing spines?

Har du kollat upp med en duktig ET så att hästen inte har Ischias?

Du kan bara få reda på om hästen har KS om du röntgar. Helst scintröntga också, så man ser om det är aktivt. Ska du ta ut en equiterapeut ska du ta ut Håkan Lundell. Han bor i Sigtuna och är en underbar man. Han har hjälpt mig och min häst mycket. Min häst har kissing spines. Men om din häst har KS är det integ en EQ kan göra något åt. Endast operation är lösningen, men det är väldigt svårt att få och ofta blir hästen inte bättre och försäkringsbolaget brukar inte täcka det. Men man kan ju självklart förebygga det genom att hästen går i en viss form hela tiden, rätt anpassad sadel och att den har riktigt med ryggmuskler så inte du sitter på ryggraden.

Men som sagt, röntga hästen om du är orolig för KS. Men det behöver ju inte vara så, den kan ju även bara vara spänd i musklerna. Fullblod är ju känsliga och kan reagera när man trycker längs ryggen utan att det behöver betyda något. Märks det när du rider också?

Vill du ha Håkans nummer är det bara att PM:a!

tanken har slagit mig 100 gånger, för hon "sparkar" lite med höger bak så fort man drar av eller lägger på täcken...
men, hon reagerar på en punt framför å en bakom korset...
kan de ha KS så långt bak??

jag har haft en bra ET, men hon sa mest att min häst är SUPERSPÄND, vilket hon är...

åh tack, kan du PMa nummer?

vilka problem har din häst haft, å med vilken bakgrund?

jag e bara så trött på de 99 amatörerna man möter...
vill ha en SUPERBRA vet å en SUPERBRA ET... kosta vad det kosta vill, bara man slipper pröjsa alla hokuspokus....

kan man se KS på ultraljud? hon är UL på de ställena hon ömmar...
är det mälarkliniken man åker till då eller?
jag bor i täby...

jag vill rida å tömköra min häääst :'(
nu är hon bara så j*a överpigg å studsar när jag träcker henne i skogen... kul å se henne så himla glad, men mindre kul att ha ett asdyrt marsvin... :crazy:

Jo dt är viktigt med en duktig eq och vet. Håkan är ju specialicerad på just "rygghästar". Min häst är 5 år hbl/fbl. När han var 4 och vi började komma igång med ridningen märkte vi att han blev tjurug vid sadling, reagerade vid tryck och ville inte gå fram vid ridning. Jag tog först ut massör, som sa att han var enormt spänd i nästan alla muskler och dessutom ngt kort i några muskler. Hon tyckte även att han var sned i korset. Jag röntgade honom och plåtarna visade kissing spines. Han hade även början till lösa benbitar i höger bakkota, men det hade som tur är inte utvecklats. Han hade även kotledsinflammation i höger bak. Veterinärerna såg inte att han var sned utan bara behandlade ryggen med kortison och stötvågsterapi och behandlade kotan. Var på kliniken 10 ggr i somras, utan att hästen blev bättre. Sen flyttade jag hit till Enköping (från Skåne) och tog ut Håkan. Han sa att hästen är sned i korset, vilket är ett mycket vanligt problem, fast att många inte vet om det. Han rättade till det och efter 3 behandlingar av honom är hästen frisk. Nu återstår uppbyggnad av muskler. Hästen hade alltså inte problem med KS, utan av att han var sned. Det kan ha orsakats av tex att han gått omkull. Håkan ser inte min häst som en "rygghäst". Men självklart har jag ett speciellt träningsprogram till min häst nu. Han har ju ändå lite KS, och det vill man ju inte att det ska utvecklas.

Jag vet inte om man kan se det på ultraljud, men det är tveksamt.

Mitt råd är att tömköra hästen en tid, ta ut Håkan och se vad han säger. Tömkör i lång och låg form, gärna över bommar, upphöjda eller på marken. Massera med arnika och se till att hästen inte blir kall över rygg och kors. Köp gärna ett back on track täcke! I alla fall ryggvärmaren! Den är super för musklerna!

Lycka till!

Du har PM!

tack!!! å tack för PM!

hon är tömkörd i skogen, problemet med min häst är att hon studsar å kör upp huvudet å bara sprattlar med alla benen... något bättre på volt.. men jag fick order att INTE köra på volt, för att hon var sned... men om hon vilar å bara går i skogen över ett halvår så borde det väl funka tycker man...

på banan red jag med graman (om inte annat för å slippa bli nockad + ha någon som helst chans att stanna henne)...
fullblod är fullblod.. måste jobba å få förtroende för en.. å använda huvet, annats ere sprattel å vims.. :(

håll tummarna !!! =)

Det är bara 12 mil mellan dig och Håkan. Åker han inte ut till dig kan du ju alltid åka till honom. Han har mottagning hemma. Det är värt det! Jag tycker att även om man har en häst som inte visar symptom på något, är det alltid bra att eq går igenom den ibland, för att förebygga spänningar mm.

En duktig ET kan väldigt snabbt se om din häst har Ischias, jag har nyligen behandlat min arabgaloppör för detta, dock mycket lindrig sådan.
Det är oxå lätt att testa själv, man drar med en penna strax nedanför ryggmuskulaturen, börjar framme vid manken och går bak mot länden, vid länden drar man pennan i små små cirklar, sedan börjar man om strax under manken och går bakåt igen och avslutar med cirklar, detta görs 5 ggr i ganska snabb följd, (upprepa INTE fler än 5 ggr!), skulle hästen visa tecken på Ischias kommer den att vika sina bakben/bakdel under sig och vingla, en del kan till och med gå omkull, detta för att de inte kan kontrollera sin bakdel. En del faller ihop redan när du drar pennan första gången (kraftig Ischias), på andra kan man genomföra alla 5 "penndrag" utan att de faller ihop men visar obehag och bakdelen/bakbenen vinglar.
Genomför inte alla "penndrag" om hästen redan första och andra gången reagerar med stor smärta!
Det är mycket lättare att visa detta än att förklara, men en duktig ET bör kunna hjälpa dig.

coolt om man får säga så!!
jag ska testa imrg!!! sen har jag en krashad häst ;)

tack!

Jag hoppas att ni hittar felet på din baby, det är inte roligt när ens hästar är sjuka/dåliga. Men eftersom det är vanligt med Ischias på fullblod/galoppörer är det bara ett gott råd att kolla upp.
Har en bekant som oxå är tränare, de hade problem med sin 3-åring titt som tätt, men varken kiropraktor eller annat hjälpte, tills en mkt duktig ET kom upp och konstaterade Ischias på hästen, han behandlades och är därefter en helt annan häst! Inga mer konstigheter med hälta eller snubbling. Iaf värt att prova.

Håkan brukar även vara på mälarkliniken, om det är svårt att få ut honom till dig så kanske du kan åka dit?

tack snälla!
tänkte åka dit för att det e enda stället de har ryggröntgen på i "närheten"... Han har kollat på min kompis hästar på täby galopp eller om det var på Såsta, så det verkar som att han rör sig i dessa trakter iaf =) :banana:

Har du koll på din hästs släkt? Kissing Spines kan ju även vara ärftligt. Innan sa dom att det endast var ärftligt, men nu har dom kommit på att det är pga hur hästen rids.. jaja.. du kan ju kolla upp det!

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 836
Senast: klystron
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har... 2
Svar
31
· Visningar
5 513
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 991
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka