Bukefalos 28 år!

"kissing spines"

L

Landman

Hejsan gott folk! är nu ute å provrider hästar som jag kan tänka mig att köpa men först ha den på foder för att känna efter så allt känns bra å så samt kemin men nu är det som så att denna hästen har tidigare haft kissing spine han har varit tät mellan två tornutskott men ej k.s & ej ihop växta men är nu frisk förklarad jag är medveten om att det kan återkomma om man rider han på fel sätt eller han blir kall om ryggen men jag har blivit fäst vid honom och gillra denna hästen han är ett svenskt halvblod -99 så endast 7 år gammal trevlig kille som heter Comet men frågan är hur ska jag göra för att han inte ska få tillbaka detta problem och träning?hade ni köpt en häst som har haft denna åkomma tidigare? menar det är ett väldigt vanligt problem på hästar ca 70% har det eller får det under sin uppväxt har jag hört......hmmm..
 
Sv: "kissing spines"

Akta dig akta dig akta dig!

Hästar med ryggproblem är inte roliga! Om du redan fäst dig vid honom, tänk sen hur det blir om problemen blir värre och han måste tas bort ung.. det blir ett helvete. Nej, mitt råd är att du ser dig om efter en annan häst.

Har han dessutom konstaterade problem kan det bli vääääldigt knepigt att försäkra honom... Dessutom redan de problemen när han är så ung.. nä fy, utsätt dig inte för det...
 
Sv: "kissing spines"

Om jag var du skulle jag absolut INTE köpa den hästen.

Min förra häst hade KS, ibland var inga problem med ryggen, ibland var det jätteproblem. Den hästen fick slutligen tas bort pga sin KS.

Visst 70 % av alla hästar har någon form av KS, men det är låååååååångt ifrån alla som har eller kommer få problem med det. Har hästen redan haft det finns det en chans att det kommer komma tillbaka i omgångar (så som det gjorde med min).

Nej, köp inte den hästen.
 
Sv: "kissing spines"

Håller med de andra.. Det känns väldigt onödigt att köpa en häst som har/har haft problem. Bara att dra på sig onödiga besvär.. Satsa på en häst som du vet är frisk från grunden, för att bespara dig själv en massa i länden..
 
Sv: "kissing spines"

jag har ett 13årigt fullblodssto som har kissings spines och hon funkar bra så länge jag jobbar henne i rätt form och ser till att hon är uppvärmd innan jag hoppar upp. jag tömmkör också ca 2 dagar i veckan och klättrar i backar med henne. det är ju mycket jobb med en sån häst man måste alltid se till att hästen jobbar med ryggen och det är svårt att ställa av dom då dom tappar ryggmuskler och får ont i ryggen. men som sagt jag tävlar hoppning och fälttävlan på min häst och det funkar bra.
 
Sv: "kissing spines"

Jag sällar mig till skaran som avråder dig från att köpa hästen. Det finns friska hästar, satsa på en sådan istället!

Om man ska köpa en häst med "problembakgrund" ska man vara mycket väl medveten om vad man ger sig in på. Man får vara beredd på motgångar, och man måste vara inställd på att man kan bli tvungen att ta bort hästen om det inte fungerar.
 
Sv: "kissing spines"

Köp inte!! Det finns MÅNGA andra friska hästar... Jag köpte en häst våren 05 som hade karprygg. Blev helt kär i den hästen och rådfrågade många om karprygg,och trots avrådande köpte jag honom tyvärr.... Röntgade inte heller innan köp,dum som jag var :crazy: Hade honom bara 6 mån innan jag fick ta bort honom,han var inte ridbar,hade jätteont i ryggen.Han var världens snällaste i hantering men flippade ur vid ridning.Efter många turer med ET och veterinärer röntgade vi och ultraljudade honom och det var hemskt att se hur han såg ut.. Han var totalt missbildad i ryggen,dom använder fortfarande hans bilder i utbildningssyfte på kliniken.. Jag ångrar så att jag inte lyssnade på de råd jag fick då,det hade besparat mig mycket pengar och många tårar. Leta vidare så hittar du din drömhäst! Det gjorde jag. Lycka till!!
 
Sv: "kissing spines"

jag har fått veta att han har inte kissing spine men det ä närmast det han har han har bara det tät mellan kotorna än vad dom ska vara normalt men ägaren till honom väger väldigt mkt å kan därför inte rida men jag som väger mindre och till hälften klarar han om jag jobbar han rätt men ska man alltid tömköra innan man rider han då så han e uppvärmd om ryggen bara för att vara säker han e frisk just nu har blivitt frisk förklarad?
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 348
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 382
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 365
Senast: klystron
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 486
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp