Kissing spines?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare rosita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 085
Sv: Kissing spines?

Vad jag har förstått så syns symptomen på olika sätt beroende vad hästen används till. Huvudproblemet är att tornutskotten är så långa så dom stöter emot varandra - oftast vid belastning.
En hopphäst visar oftast smärta i landning efter hinder där kontakten mellan tornutskotten är som störst - dvs ovilja att hoppa alls tillslut. En dressyrhäst kan ju visa det som allmän ovilja under ryttare. Det är jättesvårt att säga exakt, allt beror på vad hästen utsätts för arbete.

vet inte direkta symtom för kissing spines, men min dressyrtränares häst fick det. De opererade och hon vart bra! :)

Jag kan fråga henne vad symtomen var om du vill?

Eftersom att det är en ryggåkomma kan symptomen uppkomma lite var som helst på hästen. Några vanliga symptom är ovilja att arbeta under ryttare, hästen svankar när man klämmer på ryggen, så småningom kotledsinflammationer etc, försämrat steg, spända ryggmuskler och att hästen blir sur när man sadlar. Sen är det väldigt vanligt att ks hästar är väldigt känsliga för dåligt väder. Sök på detta ämnet, finns massor med gamla trådar!

Min sto som jag endast hade haft ett halv år, visade sin kissing spines, genom att hon var svårarbetad, svårt att bära sig själv i dressyren, vi tog ju henne till klinik och dom böjde igenom o klämde överallt o hon markerade istort sett hela hästen, spec. sadelläget svankade hon, och hon vart tvärhalt i böjproverna och visade sig ha kotledsinflamation fram och pålagringar bak... hon hade ju KS hela sadelstaden o en bit bakom, ja i stort sett nästan hela ryggen..

märkte sista tiden innan vi tog bort henne, att hon kunde inte stå utan täcke knappt under den varma tiden.. aldrig så att hon var tjurig.. hon måste vart den mest tålmodiga o snällaste häst som funnits, trots all jobb o smärta, så va hon som en ängel acceptera allt man gjorde i stort sett, men man såg på henne sista tiden att det va otroligt jobbigt, otroligt jobbigt verkade hon tycka de va att bara gå (ont i hovleden,ryggen.bla.)
men veterinären sa, att det är inte alla hästar som påverkas lika mkt som andra, beror ju helt klart på hur långt det gått, och hur pass nära tornutskotten ligger o hur "mycket" det är...
men som ovan skrev, svårt att arbeta rätt under ryttare/bära sig, som min otroligt känslig oavsett årstid o värme, spända.. ja...

Jag har nu frågat henne och eftersom att det är en dressyrhäst så kände hon detta mycket eftersom att hästen inte orkade bära upp sig lika bra och sänkte sig då i ryggen.

Först trodde veterinärerna att det satt i benen men det visade sig att det var kissing spines. Eftersom att hon bara hade det på ett ställe så gick det bra att operera. Jag vet en annan häst som har det på två ställen som nu måste tas bort :(

Hade en och hon tyckte inte om och blir sadlad. Sköt rygg som en katt när man först satte sig på hästen. Hon blev halt så vi kollade igenom hästen och fann till slut att det var ryggen som var problemet.

:crazy: Hej vår historia...

Var hos vet. i tisdags och fick då veta att vår ponny har ks. fick hjärnsläpp....
Efter att ha sökt för att var ovillig att hoppa högre hinder än max 60cm (liten c-ponny) speciellt oxrar.
var lite stel och släpig i sitt ben och inte ville gå på voltspåret i vänster varv inte super glad när hon skulle sadlas, så bestämde vi oss för att kolla henne.

1:a besöket ingen reaktion på böjprov på rakspår ,dock ev. liten släpning ivid longering.röngade höger bak has liten glidledsinfl. behövde egentligen inte behandlas enligt vet.ville ändå.fick cortison+smärtstillande metacam i 7 dagar.ville att vi skulle kolla med kiropraktikern hos de.

2:a besöket böjde henne cortison beh. hade ingen verkan.
Kollade ryggen mycket stel.rekomenderade oss att be vår massör massera henne, gjorde det 2 veckor i rad.hon bad oss be att få röngat ryggen om det inte var bättre.

3:e besöket, Inte bättre nu en gradig hälta vid böjprov på rakt spår.
bad att få ryggen rönga ryggen vill du det? undrade hon.
ja hon är inte en typisk häst för detta hon är rak i ryggen, ponny, ej svankig.
men vill du så gör vi det.
vi tog plåtarna........
3-5el.6 koror var nästan helt emot varandra även visade bilderna en "aktiviket" på skelettet.inte så pass mycket så att det behövdes göras ett kirurgiskt ingrepp el. behandling, vi skulle ta tag i benet först.
fick även höra ordet spatt i benet...
korsslutning i huvudet på mig???
-kommer hon att bli bra? ja det kan ta upp till ett år fick vi räkna med.
behandlades med både cortison och tuppkam.

kan vi ta föl på henne (hon är 11år i år) nej varken pga av hennes ben eller rygg genetiskt och ev. ärftligt tror jag att det var hon sa....

Nu efter att ha kommit hem och läst allt jag hittar om KS och spatt på internet
så känns det inget vidare..
KS kan man rida med ev. tävla i framtiden hoppning?? vet ej tror ej det viktigt att rida de i rätt form så att musklerna kan avlasta kotorna.
hur ska vi kunna göra det om hon ev. har spatt de får ju ett kortare steg och har svårare att sätta undersig.vilket ger dålig rygg aktivitet
de som har KS ska ju helst inte ha viloperioder utan "hållas igång" hela året ridas 20-30min om dagen istället för en långtur på ev. 2 timmar.
Hur kan jag begära att min 11åriga dotter (som visst börjat tävla henne i dressyr LC:2 och LB:1 med massor av slit för att få henne att trampa under sig) att rida henne i riktig form "hela tiden" inte kunna busa med sina kompisar utan bara få rida "tråkigt" hela tiden inte hoppa kanske och kanske aldrig få tävla henne mer.

Att ha en ponny som annars verkar älska livet, hoppa och är en arbetsnarkoman.genom snäll och ärlig. är det inte ett roligt beslut som vi kanske har framför oss.

Nå detta var min historia hoppas din är bättre.

KS kan man rida med ev. tävla i framtiden hoppning??

Hej. jag har ett 14 årigt sto som ska ha KS (mild) enligt de tidigare ägarna och jag rider som vanligt på henne och tävlar (western i vårt fall), löshoppar och tar små hinder i skogen. hon har gått på ridskola och där har hon blivit hoppad och gått dressyr. hon hoppades inte så mkt pga att hon inte skulle få ont men hon startades i små klubbtävlingar då och då.

tror att det beror på hur allvarligt det är men jag har miaf märkt att det kan gå bra.

Vi har ett halvblod som fick diagnosen "KS", mellan 4 kotor precis bakom sadeln, för snart 3 år sedan. Först var det med. med finadyne, sedan uppbyggn för hand med tömkörning mm i ca 3 mån, provade ut ny sadel samt började rida honom i låg form. Har inte haft problem sedan dess, viktigt att rida i rätt form o ej ställa av i längre perioder (då de tappar sina ryggmuskler). Efter detta så har han deb 1,40 hoppning och går kanon... Så alla fall är inte hopplösa men man får räkna med en hel del jobb innan man är i land... Han mår bara bättre ju mer han blir riden.... Han går som tävlingshäst idag med träningar varje vecka o tävlar stadigt 1,20-1,40... :idea:

Liknande trådar

Hästvård Är det någon som opererat kissing spines i närtid? Vad har resultatet blivit? Vart och vem utförde operationen och varför blev det...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Grazing
·
Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
372
Senast: Elo
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat... 2
Svar
20
· Visningar
2 117
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej Finns det nån som verkligen VET vart tornutskottet T13-T15 sitter på ryggraden ca ? Jag har försökt googla, leta i dom böckerna jag...
Svar
3
· Visningar
556
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka