Sv: Kissing spines?

Hej vår historia...
Var hos vet. i tisdags och fick då veta att vår ponny har ks. fick hjärnsläpp....
Efter att ha sökt för att var ovillig att hoppa högre hinder än max 60cm (liten c-ponny) speciellt oxrar.
var lite stel och släpig i sitt ben och inte ville gå på voltspåret i vänster varv inte super glad när hon skulle sadlas, så bestämde vi oss för att kolla henne.
1:a besöket ingen reaktion på böjprov på rakspår ,dock ev. liten släpning ivid longering.röngade höger bak has liten glidledsinfl. behövde egentligen inte behandlas enligt vet.ville ändå.fick cortison+smärtstillande metacam i 7 dagar.ville att vi skulle kolla med kiropraktikern hos de.
2:a besöket böjde henne cortison beh. hade ingen verkan.
Kollade ryggen mycket stel.rekomenderade oss att be vår massör massera henne, gjorde det 2 veckor i rad.hon bad oss be att få röngat ryggen om det inte var bättre.
3:e besöket, Inte bättre nu en gradig hälta vid böjprov på rakt spår.
bad att få ryggen rönga ryggen vill du det? undrade hon.
ja hon är inte en typisk häst för detta hon är rak i ryggen, ponny, ej svankig.
men vill du så gör vi det.
vi tog plåtarna........
3-5el.6 koror var nästan helt emot varandra även visade bilderna en "aktiviket" på skelettet.inte så pass mycket så att det behövdes göras ett kirurgiskt ingrepp el. behandling, vi skulle ta tag i benet först.
fick även höra ordet spatt i benet...
korsslutning i huvudet på mig???
-kommer hon att bli bra? ja det kan ta upp till ett år fick vi räkna med.
behandlades med både cortison och tuppkam.
kan vi ta föl på henne (hon är 11år i år) nej varken pga av hennes ben eller rygg genetiskt och ev. ärftligt tror jag att det var hon sa....
Nu efter att ha kommit hem och läst allt jag hittar om KS och spatt på internet
så känns det inget vidare..
KS kan man rida med ev. tävla i framtiden hoppning?? vet ej tror ej det viktigt att rida de i rätt form så att musklerna kan avlasta kotorna.
hur ska vi kunna göra det om hon ev. har spatt de får ju ett kortare steg och har svårare att sätta undersig.vilket ger dålig rygg aktivitet
de som har KS ska ju helst inte ha viloperioder utan "hållas igång" hela året ridas 20-30min om dagen istället för en långtur på ev. 2 timmar.
Hur kan jag begära att min 11åriga dotter (som visst börjat tävla henne i dressyr LC:2 och LB:1 med massor av slit för att få henne att trampa under sig) att rida henne i riktig form "hela tiden" inte kunna busa med sina kompisar utan bara få rida "tråkigt" hela tiden inte hoppa kanske och kanske aldrig få tävla henne mer.
Att ha en ponny som annars verkar älska livet, hoppa och är en arbetsnarkoman.genom snäll och ärlig. är det inte ett roligt beslut som vi kanske har framför oss.
Nå detta var min historia hoppas din är bättre.