Klä dej varmt!!

B

Bumbiiii

Hej! Jag är lite nyfiken på hur varmt du klär dej om vintern. Vad har för kläder på dej? och har hästen någon form av skydd på sig så här på vintern? :cool:

Sv: Klä dej varmt!!

Termobyxor eller fodrade chaps. Med långisar under. Tjock tröja o jacka. Tunnhåriga pållen får ländtäcke...

Tack Benz för dit svar :) mm tunnhårig är hon hihi

Overall+ underställ på mig själv. Rånarluva i fleece under hjälmen, mina öron tåler inte blåst bra får jätteont i dem. Och såna där gummiskor från h**ks med ullstrumpor i varierande tjocklek efter väder. Ländtäcke på hästen om det är mycket kallt eller om det regnar.

Mitt bästa vintertips är nog att köpa en varm underställströja(min är i ullfrotte) som är hög i halsen med dragkedja och har "hål" i armen för tummen. Jag har den utanpå resten av kläderna under jackan och så tar jag på vantarna "under" tröjan så att det inte blir någon läskig glipa mellan vanten och jackan.

Durin ox: Det lätt som ett bra tips ska no sno pappas underställ hehe :devil:

Ett varmt underställ under ridkläderna + slalombyxor när jag inte rider. Investerade i en riktigt varm ridjacka i höstas och den är underbar :love:

Hästen är klippt och går med täcke dygnet runt.

Fleeceunderställ och vinterjacka, eccokängor på fötterna och chaps. Sen brukar jag ha ländtäcke över knäna också, och vintervantar!

På fötterna har jag vanliga sockar, yllesockar och ett par fodrade ridkängor.
På benen ett par kalsonger, ridbyxor och tjocka ridtäckisar.
På överkroppen ett linne, en t-shirt, en collegetröja och en varmt fodrad stor varseljacka.
På händerna ett par tunna fingervantar och tjocka såna där ridvantar med bara tre fingrar.
På huvudet / ansiktet en "rånarluva" och ridhjälm.

Hästen har ingenting speciellt, hon går alltid utan täcke.
Men när det är kring -20, som nu, då brukar vi inte fara ut för då fryser jag för mycket.

Skoteroverall o nyinköpta tumvantar, vindskyddade med fleecefoder i som lovar de ska hålla fingrarna varma - jag fryser jämt om fingrarna. Muckbootsstövlar fick jag i julklapp som ska hålla värmen till -25, ullsockar på fötterna. Har annars arbetsskor ett par stl större än normalt med ullsula och så ullsockor på fötterna.

Det åker på så fort det är minusgrader eller väldigt blåsigt.

Hästarna - nej. Är det klart o kyligt går de utan, är det regn o skitväder får de på sej tunna regntäcken eftersom jag ännu inget skydd har ute i hagen. Hästarna är ute från tidig morgon till sen kväll.

problemet brukar snarare vara att när man väl börjat komma i gång med ridningen utomhus så blir man svettig och går runt i stallet o fryser när man kommer hem pga kall svett:crazy:

nån som vet nåt riktigt bra underställ??;)

Jag köpte ett Helly Hansen-underställ idag, för jag har bra erfarenheter av deras friluftsprylar. Återkommer när jag testat det i stallet några dar! :)

Jag har massor med HH underställ, andra går oxå bra. Det värsta är att ha bomull mot kroppen först. De blir blöta o kyler ner. Så först underställ o annat ovanpå.

Underställ, två par strumpor (får inte plats med sockor varken i kängorna eller stövlarna) två par tröjor, ridbyxor, vinterjacka, vindtäta och vattentäta byxor. Mössa (under hjälmen), vantar. Halsduk om det är riktigt kallt.

Jag har:

Långkalsonger
Ridbyxor
Termobyxor
Termostrumpor (:p)
Långärmad T-shirt
Stickad bomullströja (RL är perfekta i detta sammanhang ;))
Annan tjocktröja över
Fleecetröja
Woolrich dunjacka
Fleecehalsduk
Varma handskar
Curlingkängor när jag "jobbar" i stallet (mockar och så)

(Jag kan inte ha mössa haha, känns som att jag inte ser någonting då :p)

När jag rider ut har jag världens fulaste sak i fleece som sitter över öronen och kinderna under hjälmen, hahaha..Tappar känseln om jag inte har den ;)..

Jättefrusen!! hehe

På hästen brukar jag ha 2 ländtäcken och en filt eller ett ylle eller fleecetäcke! (Häst som har haft ryggproblem)

Senast ändrad av en moderator:

börjar uppfrån å ner då:
mössa / ridhjälm med fleecehätta under
stor sjal/halsduk
polotröja+kofta+fleecejacka+vinterjacka
vantar
lånkallingar+ridbyxor+chaps vid dåligt väder+knävärmare
strumpor+raggsockor+vinterridstövlar

pållen går naken eller med regntäcke vid dåligt väder!

Underst Helly Hansen långisar och undertröja.
Över det thermoridbyxor, t-shirt, tjock tröja, vinterjacka, halsduk, mössa och vantar givetvis! :D
Sen har jag vanliga strumpor, raggsockar och ett par rejäla Salomon "vandrarkängor" på fötterna!:banana:

lingonben skrev:
Jag köpte ett Helly Hansen-underställ idag, för jag har bra erfarenheter av deras friluftsprylar. Återkommer när jag testat det i stallet några dar! :)
vi köpte hh underställ för några år sedan och sedan dess har vi inte frusit.
de är underbara.
har man dessutom en overall som andas , ex hh's egna, så är det urskönt.
man har ett underställ, sedan har man deras flufftröjor, och så en vid och vattentät overall eller ställ.

köper man sedan sockor med texten outlast på, så får fötterna varmt också. de flyttar nämligen värmen till de kalla delarna av sockan, så att det blir jämt varmt.

tycker det är synd att dessa ställ skall vara så svåra att få tag på till barn, så man slapp att de frös.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 165
Senast: Sirap
·
Anläggning Hej! Tänkte ordna en byggtoa att ha vid stallet till inackorderingarna om kursdeltagare (inte jättemånga). Vi hade en sådan i ett stall...
Svar
0
· Visningar
235
Senast: Litenvit
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka... 2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
1 016
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Gps-halsband
  • Senast tagna bilden XVI