Klä dej varmt!!

Sv: Klä dej varmt!!

Jag har:
Vinterridstövlar Mountain Horse
2 par sockar, ett par tunna och ett par varma sportsockor
underställ
ridbyxor
t-shirt
stickad tröja
väst
jacka från Mountain horse
thinsulate ridvantar 40 gr
borde ha en varmare jacka och nåt att sätta på huvudet
under hjälmen också men det har inte blivit av att jag köpt,
höll ju upp med ridningen i 13 år och börjat om.

Rider på ridskola (de har bara paddock) och det är islandshästar så de behöver inga skydd på sig, har fått ganska tjock päls nu under vintern.

Vanliga ridbyxor, stickade ridstrumpor, vanliga ridstrumpor över, sen "sommar" ridstövlar då mina vinterfodrade är föör stora! Teddygrejs på stigbyglarna (kommer inte ihåg vad det heter men har köpt det på börjes. Tjock tröja, vinterjacka, 3 fingervantar. rumpvärmare på sadeln, pollen får ha skrittäcke i fleece. När jag kommer in har jag overall som jag fick av mamma när de skulle byta klädsel på posten :D Den är asskön!

Ja, ridbyxor el mjukisbyxor me en t-shirt å vanligtvis en liite tjockare tröja me å ibland en jacka över de hela... Å pollen får vara naken :banana:

Men ja, på vintern blir de betydligt mer! :eek: 3byxor (långkalsoner, ridbyxor, mjukisbyxor), 2-3tröjot (1tunn, 1-2tjocka), så många strumpor som får plats å jacka(älskar den:bow: )... Men ja, fryser ändå...:crazy:
Å pollen VILL ja ha naken, men funkar inte, finns ingen tid å stå å få honom torr:eek: så han får snällt ha täcken på sej, försöker bock hålla mej till så få som möjligt, max 2!

Senast ändrad av en moderator:

Mycket kläder omlott så att jag har många tröjor som värmer:) Brukar ha en tunnare jacka/dunväst under ridjackan så att jag kan ta av mig jackan inne i stallet, då blir det inte lika kallt när man kommer ut.

Ridbyxor med mysboyxor eller thermobyxor över.

Hästen är ardenner så den har inga kläder ;)

Daylight skrev:
Ja, ridbyxor el mjukisbyxor me en t-shirt å vanligtvis en liite tjockare tröja me å ibland en jacka över de hela... Å pollen får vara naken :banana:

Men ja, på vintern blir de betydligt mer! :eek: 3byxor (långkalsoner, ridbyxor, mjukisbyxor), 2-3tröjot (1tunn, 1-2tjocka), så många strumpor som får plats å jacka(älskar den:bow: )... Men ja, fryser ändå...:crazy:
Å pollen VILL ja ha naken, men funkar inte, finns ingen tid å stå å få honom torr:eek: så han får snällt ha täcken på sej, försöker bock hålla mej till så få som möjligt, max 2!

Max 2 täcken!! :eek: hur många täcken brukar folk ha på sina hästar?! De hästar som står med täcke som jag stöter på har ett tjockt vintertäcke eller stalltäcke och vintertäcke. Har aldrig hört att man har fler än 2?

aldrig bomull närmast kroppen, först superunderställ, sedan fleecetröja+ jeans/ridbyxor. sedan termobyxor och fodrad jacka som andas. På händerna har jag skinnvantar eller mina roeckl (fryser inte med dem:banana:) , på huvudet en vanlig mössa, fleecehalsduk/turtleneck, på fötterna yllestrumpor (inget bomull där heller), sedan vinterkängorna eller stålhätteskorna. Har inte frusit på säkert 3-4 år:)

Känns inte riktigt aktuellt nu, men men :D

Jag har underställströja + fleecetröja + vanlig tröja + jacka ---> många lager så man kan ta av när det blir varmt. Blir man svettig blir man kall! Sedan har jag långkalsonger + ullfrottékalsonger + täckbyxor (eller ridbyxor).

Detta alltså om det är riktigt kallt! Dubbla vantar, fingervantar + tumvantar (typ lovika) Buff (under hjälm) eller mössa (i stallet) ! KLAR!

Här uppe är det inte ovanligt med 20-25 grader kallt så det är bara att klä sig!

Säger bara det vilken tur vi haft med minus graderna denna vintern iaf jag har inte ens användt overallen än :p

jag har:
*microfiber underställ (tröja o byxor)
*vanliga strumpor
*stickade strumpor
*ridstövlar
*ridbyxor
*långärmad tröja
*fleece jacka (när jag rider annars varmare jacka)
har INTE handskar... hatar att ha nåt på händerna när jag jobbar

hästen har inget extra på sig när jag rider (han är inte klippt) dock är jag noga med att snabbt få på honom täcket efter ridpasset

I julas red jag islänning uppe i norrbotten. Det var väl 10-15 minusgrader eller så. Jag hade faktiskt bara mina vanliga ridbyxor med långkalsonger under, sen jacka och sådär givetvis. Blev lite förvånad att det var så pass varmt utan thermobyxor. :d

Dock så undrar jag hur man gör när man inte kan ha mössa under hjälmen? Hjälmen bör ju sitta så pass att man inte ska få in någon mössa under - hur gör man då?
Som tur är så rider jag i ridhus vanligtvis å jag sliper det problemet. Så blir man så utympplig och känner sig som en Michelin-gubbe med för mycket kläder på sig.

Det finns ju sådana där specialmössor att ha under hjälmen med ett tunt nät upptill. De är inte så dumma faktiskt! Men kan passa olika bra till olika hjälmar.

Det finns ju sådana där specialmössor att ha under hjälmen med ett tunt nät upptill. De är inte så dumma faktiskt! Men kan passa olika bra till olika hjälmar.

Jo, jag kunde tänka mig att det fanns någon finurlig uppfinning för det. :idea:

Kristofer:
Det finns såna där öronmuffar typ, dom ser nästan ut som hörlurar av något slag, man trär dom över örat, funkar jätte bra och har även sett gamla tanter och farbröder haft såna på sig ute på stan så nog funkar dom allt,, så jag rekomenderar såna :p

Jag brukar ha långkalsonger i ylle under ridbyxorna. Ev. har jag ett par byxor som jag drar på mig över ridbyxorna också. Har på mig en t-shirt, sedan en eller två tröjor över och sedan en jacka. På fötterna har jag strumpor + raggsockor , använder jodphursskor med stålhätta , har varma fårskinssulor i dessa med. På sadeln har jag rumpvärmare i fårskinn om det är riktigt kyligt.

Hästen brukar jag ha golden stripe filten över rumpan på ibland får då kan jag linda in filten kring mina ben också :) annars blir det ylletäcket (ridtäcke) från exklusiv , dock så brukar jag bara ha på det på henne när hon skrittar (skrittar av och fram) , i trav och galopp blir hon ju ändå varm. Och jag rider mest i ridhuset vintertid.

jag har alltid varit dålig på att klä mig...

men nu har jag bättrat mig lite...

Jag har mjukisbyxor(ridbyxor om jag ska rida), undertröja, å tröja, mössa å vantar, ibland tjocksockar... ALDRIG jacka,täckbyxor osv...
;)

Men det är de 2 sista åren som jag lärt mig klä mig;) tidigare så hade jag inga vantar, inga tjocksockar,ingen undertröja.. lol..

kanske börjar bli lite mer förståndig.. ;)

Å min lurviga flinga behöver ingen "klädsel" jo är det snuskigt kallt ute eller nederbörd så får hon täcke men inte annars..

När det är kallt, och jag ska rida så slänger jag på mig ...

- underställ, bestående av överdel och nederdel
- öronskydd :angel:
- vinterridvantar, alltså sådana med tre fingrar
- tjocktröja
- jacka
- ridbyxor
- dubbla sockor
- ridskor
- hjälm
- väst (värmer så skönt , och är säkert också :D )
- ridstrumpor

Medryttarhästen har alltid ländtäcke vid kallt väder, hon är en riktig fryslort :p

En rejäl skoteroverall och varma kängor om det är kallare än minus 5 annars har jag jeans, långkalsonger, lager på lager med tröjor, täckväst...Hästen har inget mer än sadel och träns...:cool:

Jag verkar vara den enda som inte klär mig som en michelingubbe. :p
Fast å andra sidan är jag fortfarande så dum att jag inte klär på mig mer fastän att jag fryser. :crazy:

Det är ju inte säkert att jag fryser IDAG, fast jag har gjort det varenda dag hela vintern... ;)

Jag kör med vanliga bomullsridbyxor, stickad polo, collegetröja och fleecefodrad vindjacka. PÅ fötterna har jag vanliga jordphurs.

Och SÅ mycket fryser jag faktiskt inte. Det som jag fryser mest om är händerna, så i år har jag faktiskt för första gången införskaffat ett par fleecevantar (jag som verkligen råhatar vantar). :p

Underställ , ridbyxor/mysisar , t-shirt, underställströja, tjocktröja & halsduk. har alltid med mig en jacka men tycker inte om o ha de på mig, & på fötterna har jag 2 par strumpor & gympaskor :P Är inte så frusen av mig :D haha

Hästen har täcke i hagen & ländtäcke när vi rider :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 163
Senast: Sirap
·
Anläggning Hej! Tänkte ordna en byggtoa att ha vid stallet till inackorderingarna om kursdeltagare (inte jättemånga). Vi hade en sådan i ett stall...
Svar
0
· Visningar
235
Senast: Litenvit
·
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka... 2
Svar
31
· Visningar
2 217
Senast: Cambrie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
1 016
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka