Bukefalos 28 år!

Kladdkaka med en twist

Tänkte baka två kladdkakor till min födelsedagsfest på lördag :)
Funderade på att göra en vanlig och så en med en liten twist... vad brukar ni göra för roliga/goda kladdisar? Har alltid bara gjort standardmodellen!

(Helst ej nötter/mint)


Flingsalt på toppen är kanon tycker jag, annars lakritspulver.

Cognacsgrädde, amaretto och annan sprit är god smakgivare.
 
Haha - när du sa "twist" tänkte jag direkt "Rum". Sen ser jag att alla andra kommer med riktiga förslag.

Hursomhelst, Kladdkaka med rum är något jag kan rekommendera. Man får bara tänka på att ha i lite extra mjöl för att kompensera för den extra vätskan!
 
Jag gör ett par varianter där jag blandat i olika saker som;
- dumle (klippt i bitar)
- after eight
- chilichoklad


Dooleys eller Baileys i smeten är också gott ^^ (funkar även på bullar!)
 
Dooleys eller Baileys i smeten är också gott ^^ (funkar även på bullar!)
Ähmenseriöst - nu ska här bli andra bullar! :idea::D

Annars tipsar coachen om att slå i pepparkakskryddning i kladdkakans smet.
Superpoppis som muffins till jul, men har funkat året runt som vanlig storkaka.
 
Tack för alla svar :) har bestämt mig för att göra en med turkisk peppar godis i och en med polly!

Hur långt i förväg kan man göra dom? Folk kommer ju droppa in allt eftersom så svårt att ha dom nygräddade :)
 
Tack för alla svar :) har bestämt mig för att göra en med turkisk peppar godis i och en med polly!

Hur långt i förväg kan man göra dom? Folk kommer ju droppa in allt eftersom så svårt att ha dom nygräddade :)
Rätt länge sedan jag bakade en kladdkaka och jag har aldrig gjort specialare, men visst sjutton brukar de bli bättre av att stå en dag eller så?
 
Rätt länge sedan jag bakade en kladdkaka och jag har aldrig gjort specialare, men visst sjutton brukar de bli bättre av att stå en dag eller så?

Samma här. Long time ago.. men det låter bra, då skulle jag ju kunna fixa dom ikväll :)
 
Nu har du redan bestämt dig, men någon annan kanske vill ha fler tips.

Jag har gjort Saffranskladdkaka en gång, den var mycket god! Går att googla sig fram till recept :)
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 165
Senast: Acto
·
Fritid Jag har en fritidsaktivitet där jag tappat känslan av att det ska bli roligt. När jag väl är där och gör det så är det roligt och...
Svar
17
· Visningar
1 305
Senast: hollypolly
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 899
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 461
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp