Jag har nog ungefär liknande kroppsform som du men är en dryg decimeter längre. Men kroppsformen är inte allt, man måste fundera över hur man ser ut för övrigt också. Vad vill man framhäva? Vad ska bli mindre framträdande? Det är faktiskt inte en dum idé att kolla några avsnitt av Trinny & Susannah. Även om den klädstil som visas i programmen känns lite främmande i Sverige (tycker i alla fall jag) är de väldigt duktiga på det här med att framhäva fördelar.
Några av mina mina "regler" som jag går efter när jag klär mig är:
- Plagg med stabilitet. Sladdriga tyger gör att hela jag ser sladdrig ut och det räcker så bra som det är

. En snygg kavaj formar till hela överkroppen. I mitt fall vill jag helst att slagen ska sluta nedanför bysten för att lyfta fram den eftersom jag dels ser smalare ut då, dels har snygg byst (tycker jag själv då

) så den kan gott få ta lite av blickfånget. Sedan ska kavajen helst vara av utpräglad dammodell så att den understryker att en midja faktiskt finns.
- Bra BH - av samma anledning som ovanstående.
- Aldrig höghalsat. Jag har för kort hals, det krävs en urringning för att göra halsen längre. En v-ringning lurar ögat. Jag tycker bäst om omlottringningar.
- Brutna linjer. Om man är slank kan man med fördel ha kläder som följer kroppen, typ fodralartad längre klänning i mjukt tyg. Har man lite för mycket är det bättre att bryta av så att blicken måste flytta sig. Den här förklaringen är inte helt hundra men förhoppningsvis förståelig. Av denna anledning föredrar jag kortare kjolar om de är raka, alternativt klockade kjolar så att man inte förvandlas till en kubik (eller rektangel).
- Lite klack på skorna - gör ofta att man ser lite smalare ut.
Om färger så är det svårt utan att se personen. Lila i mörkare nyans och med blå ton är ofta väldigt snyggt på rödhåriga.