Kläder/vinterkläder till dagis...

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Snoffsan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 904
S

Snoffsan

Linus är nu nästan 1 år och ska börja på dagis i januari, så det är ju ett tag till dess. Men jag har redan börjat planera för vad han behöver i klädväg och alla jag har frågat säger olika. Det ska vara overall, extra overall, regnkläder, gummistövlar, vinterskor etc......

Hittills har jag köpt en overall på ullared, har ingen aning om den är bra eller dålig och en reimatec overall. Ett fodrat regnställ tyvärr alldeles för stort då jag glömde prova i affären:o . Behöver jag ett fodrat/ofodrat regnställ? Bor i skåne så det känns som att man borde ha det.

Har även skalkläder med urtagbar fleece som jag tänkte ha hemma eftersom jag har tid att klä på honom lager efter väderlek. På dagis är det väl bra om det är enkelt.

Gummistövlar fodrade/ofodrade och/eller vinterskor, goretex skor är ju vattentäta.

Ja som sagt mycket frågor tacksam för synpunkter:)

Sv: Kläder/vinterkläder till dagis...

Lager på lager-principen är himla bra. Och remiaoveraller ÄR outstanding. Enda dumma med dem är att man inte kan ha dem inne i torkskåpet, då förstörs isoleringsmaterialet.
Min minsta hade en när hon var runt två år, och den funkade hela vintern (dagispersonalen hyllade denna overall kan jag säga:) ); vid regnväder, mildväder, snö, smällkallt. Det var bara att sätta på tunn fleeceset under då dt var kallt. Underställ i ull är också super. Och ullstrumpor. Tips om att bara ha en scarf runt halsen, inte tjock halsduk, scarfen stoppar kalla vindar men låter luften ändå passera.

Och ofodrade, vanliga regnbyxor med hängslen är alltid bra, skyddar overallen när der är geggigt ute!

Didrikssons fodrade regnställ :bow:

Älskar byxorna som hängslena är en fleeseväst!
26893969.jpg

Det är ju lite olika beroende på vart man bor i detta avlånga land... ;)

Vi gjorde så att när vi var och hälsade på på dagiset, innan vi ens valde det dagiset, så bad jag om en lista på vad dom tyckte att vi skulle ha för kläder med till sonen.
Dom har mest erfarenhet av vad som behövs, resonerade vi iallafall :idea:.
På vårat dagis så är dom ute så mycket så bra utekläder och skor i olika former ville dom ha tillgång till. Om vi väljer att ha kläderna kvar eller ta hem och dit igen varje dag är upp till oss.
Men på andra dagis är dom inte ute med barnen om det är kallare än minus 10 t.ex..... då behövs ju inte "de värsta" vinteroverallerna och kängorna heller.

Mitt råd blev alltså; prata med dagiset... :idea:

Har pratat med dagiset och fick väl lite tips om vad de tycker är bra. Så jag tror bara jag ska köpa vinterskor när det börjar bli kallare och ev fodrade gummistövlar. Två overaller har han redan och regnkläder att växa i.

Det är nog så att man lätt köper för mycket just " i fall att..." iaf som förstagångsförälder.

Att man köper för mycket, hur menar du nu :angel:
Jag har haft samma tendens.....

Tips! Köp inte stövlar/skor som är säsongsgrejjor t.ex varma goretex-kängor förens det är dax att använda dom :idea:
Det är "lätt" hänt att man köper fel storlek, barnens fötter har en tendens att växa i lite olika takt... :D
Det är inte lätt att pricka in rätt storlek i förväg....

Liknande trådar

Småbarn Jahapp. Då var det strax dags för barnet på snart 1,5 år att börja på dagis. Inser att jag har mindre bra koll på vad som bäst bör... 2
Svar
23
· Visningar
7 280
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka