Klädråd, bröllop.

Jag är bjuden på bröllop om 6 veckor och har börjat kika på vad jag ska ha på mig.
Klädkoden är formal/cocktail attire eller folkdräkt.

Helst vill jag undvika klänning för att jag ser hemsk ut i det och funderar på att bära kostym i linne men frågan är om något som detta: https://shop.mango.com/se/sv/p/dam/blazers/linne/linnekavaj-med-skarp_87067706 skulle vara för ljust(för nära vitt?) eller inte tillräckligt uppklätt?

Tar tacksamt emot tips! Har aldrig varit på bröllop eller tillställning där det krävs att man är klädd enligt en klädkod, så all hjälp tas tacksamt emot! :)

Kolla in om du hittar något på Vila tycker de har en del fina kavajer

https://www.vila.com/sv-se/kavajer-kostymer/kavajer/

kostymen är grymt snygg precis som den är. Jag hade aldrig tagit på mig varken topp under eller haft överdelen uppknäppt, då försvinner ju hela grejen med kostymen tycker jag.
Det är just den markerade midjan och den strama, enkla urringningen som gör looken.

Sen förstår jag inte varför man inte skulle kunna ha ljus klädsel på ett bröllop? Jag hade inte ens brytt mig om någon haft vita kläder. Alla som är där vet ju ändå vem bruden är, och vet man inte det när man kommer så kommer man få reda på det under dagen 😁
Senast jag var på bröllop hade jag en ljusbeige klänning och gången innan det en väldigt ljust gul klänning.

Hm, jag vet inte. Just grönt och beige är ju fint ihop och jag tycker inte att det då sticker ut med beige om bruden har en grön klänning.
Men däremot om bruden väljer att också ha kavaj och byxor, plus en mörkare färg..! Då skulle jag inte välja att ha de i första inlägget. Man ska inte vara finare än bruden :o (dvs jag tycker att den är jättesnygg TS!)

Tillägg: Jag tänkte mera om bruden också klär sig i beige och linne. Då blir det lite väl likt.
Onekligen, både mamma och styvmor hade nästan exakt den färgen och materialet, och med kavaj, men kort kjol/klänning, när de gifte sig, kanske därför jag reagerar. Man kan ju fråga vad bruden ska ha kanske.

Senast ändrad:
kostymen är grymt snygg precis som den är. Jag hade aldrig tagit på mig varken topp under eller haft överdelen uppknäppt, då försvinner ju hela grejen med kostymen tycker jag.
Det är just den markerade midjan och den strama, enkla urringningen som gör looken.

Sen förstår jag inte varför man inte skulle kunna ha ljus klädsel på ett bröllop? Jag hade inte ens brytt mig om någon haft vita kläder. Alla som är där vet ju ändå vem bruden är, och vet man inte det när man kommer så kommer man få reda på det under dagen 😁
Senast jag var på bröllop hade jag en ljusbeige klänning och gången innan det en väldigt ljust gul klänning.
Hade nog inte köpt kostymen om jag tänkt bära den på armen eller ha något under. Jag bär i princip aldrig någon överdel under kavaj. :)

Kommer nog beställa och prova den!

Jag fattar verkligen inte heller det där med "för ljus". Det låter som rent hittepåtrams syftande till att göra livet lite extra besvärligt. För ljus för ett sommarbröllop, hur kan det ens finnas? (För mörkt är inte heller ett problem, men jag har ibland känt mig lite felklädd i olika sammanhang då jag haft mörkare kläder än alla andra kvinnor.)

Jag är bjuden på bröllop om 6 veckor och har börjat kika på vad jag ska ha på mig.
Klädkoden är formal/cocktail attire eller folkdräkt.

Helst vill jag undvika klänning för att jag ser hemsk ut i det och funderar på att bära kostym i linne men frågan är om något som detta: https://shop.mango.com/se/sv/p/dam/blazers/linne/linnekavaj-med-skarp_87067706 skulle vara för ljust(för nära vitt?) eller inte tillräckligt uppklätt?

Tar tacksamt emot tips! Har aldrig varit på bröllop eller tillställning där det krävs att man är klädd enligt en klädkod, så all hjälp tas tacksamt emot! :)
Tycker den är jättefin och tror den funkar jättebra! Tänker klädkoden inte kan vara jätteformel utifrån att flera olika alternativ anges.

Tycker många (ev. alla..) av de andra förslagen i tråden är helt oförståeliga - kör på din ursprungsplan. Jag är säker på att det blir toppen! 😊

Tänker att jag kommer ha en duvblå scarf (väldigt tunt tyg) till och duvblå skor (om jag kan hitta högklackade i rätt färg.)

Tänker mig något i den här färgen:

https://www.stories.com/sv-se/produ...dlXUhi0XMk6pLYJ8dfklj-7Us7ZixGKcaAul8EALw_wcB

Men hade gärna haft mer höjd:

https://shop.mango.com/se/sv/p/dam/...hogklackade-skor-med-lackeffekt_87014071?c=92

Dock fungerar det nog bättre med lägre klack så att man orkar dansa.
Det borde verkligen bli jättefint! Och duvblå scarf skulle fixa färgen.
Ev iom sommarbröllop kanske du sjunker ned i gräs också. Även om jag håller med om höjden och de höga hade varit jättefina i duvblått.

Tänker att jag kommer ha en duvblå scarf (väldigt tunt tyg) till och duvblå skor (om jag kan hitta högklackade i rätt färg.)

https://www.stories.com/sv-se/produ...dlXUhi0XMk6pLYJ8dfklj-7Us7ZixGKcaAul8EALw_wcB

https://shop.mango.com/se/sv/p/dam/...hogklackade-skor-med-lackeffekt_87014071?c=92

Jättesnygga skor! Men som någon med breda, platta fötter och spretande tår, aj!

Kommer bli så himla fint! 👌🏼
Om du inte behöver anpassa byxans längd allt för mycket efter skon hade jag kört höga klackar och sedan haft med ett par skor att byta till under kvällen om det behövs :)

Kanske dessa? Rosetten bak går säkert sprätta bort om man inte vill ha den.

Kommer bli så himla fint! 👌🏼
Om du inte behöver anpassa byxans längd allt för mycket efter skon hade jag kört höga klackar och sedan haft med ett par skor att byta till under kvällen om det behövs :)

Kanske dessa? Rosetten bak går säkert sprätta bort om man inte vill ha den.
Dom är typ perfekta! Hade önskat att dom var i typ vinyl/plast så att man slipper oroa sig för fläckar men färgen och utseendet är 🥰

Dom är typ perfekta! Hade önskat att dom var i typ vinyl/plast så att man slipper oroa sig för fläckar men färgen och utseendet är 🥰
Om du vill ha ett till argument för att köpa förutom att de var fina, (trots materialet) så tycker jag märket har sköna skor "för att vara klackskor", om jag lyckas uttrycka mig rätt. Har inte just dessa, men ett par andra med lite högre klack och har upplevt dem som lite bekvämare än liknande skor i andra märken, och enligt mig trevligt pris också. Storleksmässigt är åtminstone mitt par helt normala också.

Om du vill ha ett till argument för att köpa förutom att de var fina, (trots materialet) så tycker jag märket har sköna skor "för att vara klackskor", om jag lyckas uttrycka mig rätt. Har inte just dessa, men ett par andra med lite högre klack och har upplevt dem som lite bekvämare än liknande skor i andra märken, och enligt mig trevligt pris också. Storleksmässigt är åtminstone mitt par helt normala också.

Jag håller med!
Har flera skor, och kläder, från AF och tycker att de är sköna och helt okej kvalitet för priset.

Den ljusa och en ljusblå satt jättedåligt 😭😅 byxorna var enorma i midjan och små över höfterna/rumpan så det fungerar inte.

Hade beställt en svart också som satt bra! Men svart… känns lite tråkigt kanske. Men jag bär vanligtvis nästan alltid svart. Ska kika vidare. Är ju en månad kvar. Kanske kan hitta något liknade i någon annan färg.

IMG_8035.webp

Den ljusa och en ljusblå satt jättedåligt 😭😅 byxorna var enorma i midjan och små över höfterna/rumpan så det fungerar inte.

Hade beställt en svart också som satt bra! Men svart… känns lite tråkigt kanske. Men jag bär vanligtvis nästan alltid svart. Ska kika vidare. Är ju en månad kvar. Kanske kan hitta något liknade i någon annan färg.

Visa bifogad fil 167502
Du hade ju den där scarfen?

Syrrans dotter hade svart klänning på mitt bröllop. Ingen som sa nåt.
I mitt fall va dessutom temat "bekvämt", dvs hade någon velat ha mysbyxor och tröja va det HELT OK ! Och det fick alla höra med just den benämningen. Nu kom alla i mer eller mindre "festkläder" men som sagt koden var iaf "bekvämt" =)

Tycker det svarta setet var supersnyggt!

Förstår ju att svart kanske känns lite trist på bröllop men å andra sidan tänker jag att majoriteten av männen som är gäster på bröllop året om har svart på sig. Och även om det är kul att köpa nya kläder till ett evenemang så brukar jag personligen försöka tänka på om det är saker som kommer kunna användas hyfsat regelbundet annars också för att spara på både plånboken och utrymmet i garderoben. Och om du bär mkt svart till vardags också kommer setet kanske bli mer använt framöver?

Jag hade för lite mer färg om önskvärt piffat till det med lite färg på tex bh/linne, naglar, handväska, smycken, skor, hårband eller nåt annat som känts passande 😊 Tror de ljusblå skorna från tidigare i tråden tex hade passat fint till.

Tycker det svarta setet var supersnyggt!

Förstår ju att svart kanske känns lite trist på bröllop men å andra sidan tänker jag att majoriteten av männen som är gäster på bröllop året om har svart på sig. Och även om det är kul att köpa nya kläder till ett evenemang så brukar jag personligen försöka tänka på om det är saker som kommer kunna användas hyfsat regelbundet annars också för att spara på både plånboken och utrymmet i garderoben. Och om du bär mkt svart till vardags också kommer setet kanske bli mer använt framöver?

Jag hade för lite mer färg om önskvärt piffat till det med lite färg på tex bh/linne, naglar, handväska, smycken, skor, hårband eller nåt annat som känts passande 😊 Tror de ljusblå skorna från tidigare i tråden tex hade passat fint till.
Jag skulle säga att det är ganska ovanligt att män bär svart kostym på bröllop. Vanligast är enligt mig mörkblå kostym. Jag tycker dock inte att kostymen @Tonto visade skulle vara fel att ha, absolut inte :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka