Bukefalos 28 år!

Kläder som gravid till begravning

Personen kom ju dit. Är inte det vad som räknas?
Det är ju så himla olika beroende på hur man är.

Min pappa dog när jag var 14 och lillasyster när jag var 17 så vi har anordnat två begravningar ganska tätt på varandra och som var väldigt nära i familjen så att säga. Jag och lillebror har väl alltid varit lite rebeller som vistats i kyrkan med petruskors och liknande i vår tonår. Metalheads ;) och därmed har vi väl inte varit så brydda om hur andra klätt sig även om vi såklart kammat till oss på sådana tillställningar.

Min ena faster blev lite upprörd när en person kom till en annan begravning av en släkting i stay-ups och urtvättad tröja, ingen kjol eller nåt. Han gillade kvinnokläder men verkar ha saknat en kurs i stil och kombinationer.

För en tid sedan var vi på en annan begravning där klädseln var "ledig" men det var noga att den var mörk.

Är önskemålet från anhöriga att man ska se ut på ett visst sätt bör det stå i inbjudan och då anser jag att det ska följas, allt annat är respektlöst och då kan man lika gärna stanna hemma.
 
Är önskemålet från anhöriga att man ska se ut på ett visst sätt bör det stå i inbjudan och då anser jag att det ska följas, allt annat är respektlöst och då kan man lika gärna stanna hemma.

Jag håller med! Sen får man också tänka på att enligt "vett och etikett" så är det svart klädsel som gäller på begravningar om inget annat anges. Så man får ta sig en funderare om de anhöriga räknar med detta innan man sätter på sig något annat isf.
 
Jag håller med! Sen får man också tänka på att enligt "vett och etikett" så är det svart klädsel som gäller på begravningar om inget annat anges. Så man får ta sig en funderare om de anhöriga räknar med detta innan man sätter på sig något annat isf.
Absolut. Man kan ju i många fall höra av sig och säga något i stil med "ursäkta, det har verkligen varit kris här hemma och jag kommer inte hinna få tag på ett svart plagg lämpligt för begravningen. Är det okej att jag tar ____?"
 
Jösses vad moraltanter det fanns på buke när det kom till den här frågan. Får en ungdom ha sina piercingar på sig på sin mormors begravning fast mormor inte gillade sådant. Får den homosexuelle brorsonen gå med sin partner handihand fast han vet att faster tyckte det var onödigt att skylta med "sådant".

Det viktiga är väl att man kommer, om man verkligen sörjer så är det ju hemskt att hela kyrkan ska sitta och bedöma om man är "lämplig" att ens bevista begravningen. Fy sjutton. Som om det vore ett tillfälle där man ska få uppförandebetyg.
Jäkligt kristet kan jag säga. Har ni hört talas om Jesus?
 
Tja...att bli kallad moraltant när vi diskuterar vett och etikett på begravningar är nog inte något jag tar som negativt :)

Du får såklart tycka vad du vill.
Det jag vände mig emot var ditt inledande inlägg där du skrev om hur det allmänt var "nuförtiden".

Ja det viktigaste är såklart att man kommer. Men det måste bara vara i undantagsfall som det inte går att förena med vad etiketten säger. Och i de undantagsfallen måste det såklart vara okej.
 
Man måste inte ha svart på begravning nuförtiden. Jag gick i mörka blåjeans, blårutig skjorta och en svart kavaj nu i maj.

Det man "måste" är väl att vara lyhörd inför de närmast anhöriga och sörjande. Visa respekt och ödmjukhet. I vissa fall är det säkert ok att komma klädd som du gjorde medan det i andra vore direkt olämpligt.

Om man på/efter en begravning orkar sitta o gnälla om vad folk hade på sig så anser jag att man sörjer för lite. Obehaglig släkt.

Obehaglig släkt? Sörjer för lite? Ursäkta men blev du så stött över att någon ifrågasatte ditt klädval (om det ens var så, det var väl bara någon som sa att det kanske inte är lämpligt på alla begravningar) att du måste kalla människor du inte känner för obehagliga och ifrågasätta deras sorg? Moget. Det finns väl ingen utomstående som har rätt att avgöra vem i släkten som sörjer rätt eller fel eller för mycket eller för lite.


Ts:
Hör av dig till någon närstående och fråga om du känner dig osäker, tycker jag. På mitt ex begravning hade vi som var närmast blå inslag eftersom det var hans favoritfärg, liksom kistan var blå. På min fasters begravning kom ett 20-30tal av hennes kollegor in i postklädsel för att visa sin respekt och det var jättefint. Det viktiga tror jag är att vara lyhörd för den unika situationen, personen och de närmast anhöriga. Jag har svårt att tro att ett par strumpbyxor, en enkel svart knälång klänning och en vit kofta kan bli fel, det behöver inte kosta så mycket :) Kanske svarta ballerinaskor till?
 
Obehaglig släkt? Sörjer för lite? Ursäkta men blev du så stött över att någon ifrågasatte ditt klädval (om det ens var så, det var väl bara någon som sa att det kanske inte är lämpligt på alla begravningar) att du måste kalla människor du inte känner för obehagliga och ifrågasätta deras sorg? Moget. Det finns väl ingen utomstående som har rätt att avgöra vem i släkten som sörjer rätt eller fel eller för mycket eller för lite.

Ingen sa något om min klädsel vad jag kan läsa?
Det jag reagerade på var att någon orkade sitta o snacka skit om någons klädsel efter/under? en begravning. Och dessutom kommenterade hur den "illa klädda" egentligen brydde sig om den döde relaterat till klädseln.
Så jag vände på det och spetsade till det för att få fram min åsikt.
Som lil-sis skrev, det viktiga kan vara att vara där.
 
Ingen sa något om min klädsel vad jag kan läsa?
Det jag reagerade på var att någon orkade sitta o snacka skit om någons klädsel efter/under? en begravning. Och dessutom kommenterade hur den "illa klädda" egentligen brydde sig om den döde relaterat till klädseln.
Så jag vände på det och spetsade till det för att få fram min åsikt.
Som lil-sis skrev, det viktiga kan vara att vara där.
Jag håller med. Har väl aldrig förstått det här med att det ska va så himla viktigt vilken färg kläderna har. Den som är död är ju död.
 
Ja, den döda skiter med all sannolikhet i vad du klär dig i. Respekten ska visas för anhöriga, ingen annan.
Ja och på de begravningar jag varit har jag varit den anhöriga?! Så. Jag fattar inte hetsen kring kläder. Det är kläder! Nått man har på sig. Herregud.
 
Ja och på de begravningar jag varit har jag varit den anhöriga?! Så. Jag fattar inte hetsen kring kläder. Det är kläder! Nått man har på sig. Herregud.

Ja så tycker du. Man alla känner inte så. Då är det ju en enkel "uppoffring" att sätta på sig något som inte riskerar att uppröra någon i en redan känslig och utsatt situation. Det tycker jag är det minsta man kan göra faktiskt. Äger man inget svart plagg och har så taskigt med pengar att man inte har råd med en trikåklänning på H&M a 149:- kan man låna ihop en outfit. Så jäkla svårt kan det inte vara!

Jag var på en begravning där ett par kom i jeans, t-shirt och träskor. Då undrar man ju hur det står till...
 
Ja och att alla inte tycker som du heller :) det är alltså inget tvång att klä sig i svart och man kan kolla med de anhöriga innan hur de vill ha det.
Om du faktiskt hade läst tråden hade du sett att jag inte är så brydd heller. Däremot kan jag förstå att folk är det och respektera det.
 
Om du faktiskt hade läst tråden hade du sett att jag inte är så brydd heller. Däremot kan jag förstå att folk är det och respektera det.
Jag har läst tråden. Jag förstod bara inte varför du var tvungen att skriva så bitskt till mig. Jag får väl tycka som jag vill likväl som andra får tycka hur de vill? Det är ju fler som framfört sina åsikter.
 
Jag har läst tråden. Jag förstod bara inte varför du var tvungen att skriva så bitskt till mig. Jag får väl tycka som jag vill likväl som andra får tycka hur de vill? Det är ju fler som framfört sina åsikter.
Tycker bara att det är förjävligt att man inte kan respektera att vissa tycker att det är viktigt med vad de som går på begravningen har på sig.
 
Men att snacka skit är ok? Döden tar då fram det sämsta hos folk.
Men vem har snackat skit? Om man som anhörig till den döda blir illa berörd av att en begravningsgäst inte har ansträngt sig så långt som att antingen ta kontakt med de anhöriga eller klä sig efter önskemål från de anhöriga, är det då att snacka skit?
 
Det var vissa som kom klädda på det viset när min mormor begravdes. Och vi som närmast anhöriga tog faktiskt illa vid oss om att man inte ens kunnat anstränga klädseln till något som faktiskt är "begravningsklädsel", då tyckte vi att man lika gärna kunnat stanna hemma eftersom personen inte verkade orka anstränga sig (och inte heller var någon som brytt sig nämnvärt om den döda medan hon var i livet).

TS: H&M och Tradera tipsar jag också om, annars har du fått många bra tips tycker jag. Lycka till!

@Snurrfian Det här tycker jag är snacka skit om någon.
 
Ja så tycker du. Man alla känner inte så. Då är det ju en enkel "uppoffring" att sätta på sig något som inte riskerar att uppröra någon i en redan känslig och utsatt situation. Det tycker jag är det minsta man kan göra faktiskt. Äger man inget svart plagg och har så taskigt med pengar att man inte har råd med en trikåklänning på H&M a 149:- kan man låna ihop en outfit. Så jäkla svårt kan det inte vara!

Jag var på en begravning där ett par kom i jeans, t-shirt och träskor. Då undrar man ju hur det står till...

Ja, så jäkla svårt kan det faktiskt vara! När en anhörig till mig dog kom många av hans vänner till begravningen, flera hemlösa och missbrukare. Så vitt jag vet blev dom inte "dömda" på något sätt men bara tanken på att folk skulle sitta och tänka att dom inte ansträngt sig och "så svårt kan det inte vara" gör lite ont. Sjukt snobbig inställning.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 469
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 202
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp