Klädsel på klubbtävling dressyr

Whirlie

Trådstartare
Här kommer ännu en klädsel-tråd. Om den ska ligga på utrustning flyttas den väl, och om någon nyligen ställt samma fråga och jag missat det (har letat runt och bara hittat närbesläktade frågor) så får ni andra väl strypa mig långsamt samtidigt som ni berättar att jag frågar i onödan.:eek:

Oki, nu ska jag ut och tävla dressyr igen, debuterade för över 10 år sedan och har sedan haft uppehåll och tränat mig igång igen. Jag ska tävla en liten klubbtävling och har följande införskaffat sedan tidigare: Blå ridkavaj, blå sammetshjälm, ridstövlar. Eftersom det är klubbtävling behöver vi egentligen inte ha kavaj utan det räcker med vitt i halsen och en tight tröja eller dylikt.

Hästen är en gråskimmel.

Nu till mina frågor och jag hoppas på lite omröstning (gör bort mig här istället för på tävlingen):
* Kan jag ha mörkblåa ridbyxor och en vit polotröja på tävlingen eller ser det för hemskt och okristligt ut?
* Vad ska jag i så fall ha för färg på hästens schabrak?

* Om jag köper nya ridbyxor, är det snyggast med vita, gråa eller gulaktiga till blå ridkavaj?
* Ska i så fall skjortan/polon matcha?
I så fall tips på bra och billiga ridbyxor jag kan köpa i Stockholmstrakten.
* Förlorar man mycket grepp på att köpa oskodda/knäskodda i förhållande till helskodda? Jag har ett par oskodda ridbyxor som jag rider i ibland och jag märker själv ingen större skillnad, men jag vill ju ha bra ridbyxor på tävling samtidigt som jag inte vill lägga ner en förmögenhet eftersom jag kanske inte kommer tävla så värst mycket.

* Om man tenderar att vrida om ena handen lite fel, är det då mer fördelaktigt att ha mörka ridhandskar eller kvittar det (bonusfråga när jag ändå håller på).

Hoppas på svar - är nervös som värsta ponnyryttaren inför helgen! :o
 
Sv: Klädsel på klubbtävling dressyr

Jag tycker att om du ändå ska investera i ny utrustning så tycker jag att du ska välja det som du kan använda även på icke-klubbtävlingar sen. Du vet aldrig hur det blir i framtiden!
Och förvisso så får du ju ha annan färg på ridbyxor och schabrak men på lokala tävlingar och uppåt blir du ganska ensam om det isf (tillskillnad från klubbtävlingar).
På klubbisar tycker jag det är snyggt med vita byxor och marinblå stickad tröja (och vit polo). Men fram tills du bestämmer dig för att köpa nytt så tycker jag att det duger bra med blå byxor och vit tröja!

Så min röst faller på vita ridbyxor och vitt schabrak (vit polo/skjorta är ett måste då) den dagen du tänker köpa nytt. Billiga ridbyxor finns ju tex på Hööks. Men du hittar även ofta kap begagnade. Då kan du få ett par fina märkesbyxor för inga pengar alls om du har tur!

Ang. helskodda/knäskodda resp. oskodda så handlar det mkt om vad man är van vid. Själv rider jag enbart med knäskodda till vardags pga att det är enklare vid tvättning, men på tävling har jag helskodda.
MEN nästa gång jag köper nya så kommer jag att ta ett par knäskodda även till tävling för jag tycker sämre och sämre om att "sitta fast". Men det är en vanesak. Att vara helt utan hatar jag däremot. Det kan jag inte tänka mig längre (men har förr tävlat i det också!)

Överlag är det dock bäst att ha så lik utrustning på tävling som man har på träning och vice versa.
 
Sv: Klädsel på klubbtävling dressyr

Tack! Det är väl ungefär så jag har tänkt. Funderar dock på att köpa ett par oskodda el. knäskodda vita ridbyxor på hööks eller liknande till att börja med, och sedan kanske "uppklassa" mig till helskodda om det inte skulle kännas bra.
 
Sv: Klädsel på klubbtävling dressyr

hööks har ett par rätt så billiga vita helskodda som jag köpte inför en klubbtävling o har använt hela 3 gånger nu! :D är riktigt nöjd med dom faktiskt, inte supersnygga, men helt klart dugliga!

om din häst är ganska så mycket grå/mörk i sin skimmelfärg så tycker jag att vitt blir snyggast.

sen tycker även jag att på klubbtävlingar är det snyggt med vitt i halsen o mörk stickad tröja o vita ridbyxor (har jag själv haft ;) ), men vit polo o mörka ridbyxor fungerar ju också såklart.


bara du har kollat så klädseln är såpass fri! :D
 
Sv: Klädsel på klubbtävling dressyr

Tack för tipset, tror det är samma ridbyxor som jag tittat på.

Ni har båda tipsat om mörk stickad tröja och vitt i halsen, problemet är att jag inte äger någon sådan *ler*. Känns lite dumt att köpa tröja för att tävla klubbtävling, i så fall bättre att lägga några hundralappar extra och köpa ridbyxor till ridkavajen istället. Känns bara lite överklätt att komma i full tävlingsmundering till klubbtävlingen. En hel del tävlar "ute" så de lär väl ha tävlingskläder får jag hoppas. Pinsamt om jag är den enda.
 
Sv: Klädsel på klubbtävling dressyr

Det är absolut inte pinsamt att vara korrekt tävlingsklädd på en (klubb)tävling. Jag tycker att du ska satsa på en korrekt klädsel och rida bra;) Då kan ingen tycka att du är pinsam som har "fel"(rätt) kläder!
Lycka till på klubbtävlingen!!!
 
Sv: Klädsel på klubbtävling dressyr

Tack för peppingen! Problemet är väl att jag är rädd för att bli nervös -> spänd -> spänd häst -> ännu spändare ryttare osv. Men jag tänkte att det är lika bra att börja tävla nu så kanske jag vänjer mig någon gång *ler*. Kör mental träning för hela slanten, och vem vet så kanske det hjälper att se ut som ett proffs, jag kanske kan lura mig själv att jag är ett... *ler*.
 
Sv: Klädsel på klubbtävling dressyr

nej det är inte alls pinsamt att komma helt tävlingsklädd!!! inte alls!!!

på min förra ridskola hade vi en gång/termin lektionsmästerskap, där hade vi ryttare som var ute o tävlade en del i sin "riktiga" tävlingsutstyrsel, vi som var lite mittemellanklädda och så dom som bara var hela och rena!

och sen får det ju gå som det går när man nydebuterar på banan! :D
 
Sv: Klädsel på klubbtävling dressyr

Tack! Det är väl ungefär så jag har tänkt. Funderar dock på att köpa ett par oskodda el. knäskodda vita ridbyxor på hööks eller liknande till att börja med, och sedan kanske "uppklassa" mig till helskodda om det inte skulle kännas bra.

Det har jag gjort! Köpte ett par vita på Granng/Odal/Lantm för 400 spänn. De är kanonsköna! Knäskodda med tyg iof, men jag tänkte som du. Jag köper billigt först för att sedan "uppdatera" utrustningen! Det KAN ju hända att man ändrar storlek hehe. :crazy: Dessutom ville jag känna på vilka tävlingsnerver jag hade, om jag hade bangat hade det ju varit dumt att köpa ett fint par byxor om jag ändå inte vågade tävla :bump:
 
Sv: Klädsel på klubbtävling dressyr

Just, glömde fråga: HUR GICK DET!?! :) :) :)
 
Sv: Klädsel på klubbtävling dressyr

Jag köpte ett par oskodda på Hööks. De helskodda hade urusel passform för min rumpa så valet var inte så svårt *ler*.

Tävlingen gick inte så bra, vi blev framflyttade och jag räknade för optimistiskt på framridningstiden vilket gjorde att vi fick nästan ingen tid alls till framridning. Detta plus att jag blev nervös och stressad gjorde inte saken bättre... Men vi red iallafall fina vägar och är en erfarenhet rikare. :)
 
Sv: Klädsel på klubbtävling dressyr

Heej jag ska också rida klubbtävling på en gråskimmel :P:) o har lite frågor.
1. ska manen bara va fint borstad o hänga löst?
2. han harofta kissfläckar på låren, hur tar jag bort dom snabbt o enkelt?
Tacksam för all hjälp:)
 
Sv: Klädsel på klubbtävling dressyr

Det är så olika om folk flätar eller inte på klubbtävling, men jag tycker nog ändå att de flesta brukar göra det.

Kissfläckarna vet jag inte. Har inte haft ngn vit häst på sedan ponnytiden. Då använde jag potatismjöl, men det funkade inget vidare. Men sök på gamla trådar för jag vet att det har varit uppe till diskussion förut.
 
Sv: Klädsel på klubbtävling dressyr

Heej jag ska också rida klubbtävling på en gråskimmel :P:) o har lite frågor.
1. ska manen bara va fint borstad o hänga löst?
personligen tycker jag att knoppar är snyggare :) spruta absolut INTE glanspray innan du ska knoppa dom åker bara ur.
2. han harofta kissfläckar på låren, hur tar jag bort dom snabbt o enkelt?
Tacksam för all hjälp:)
köp ett skimmelshampoo och tvätta,dagen innan så sprutar du glansspray som är smutsavstötande,det funkar för mig :)
 
Sv: Klädsel på klubbtävling dressyr

Inlägget du svarade på skrevs för mer än tre år sen så det är nog inte längre en aktuell frågeställning ;)
 
Sv: Klädsel på klubbtävling dressyr

Men det var ett bra tips ;)
 

Liknande trådar

Dressyr Hej! Jag har ett par vita Spooks ridbyxor som har den lilla blå kronan broderat på låret. Nu läste jag TR om att i dressyr får...
Svar
3
· Visningar
1 178
Senast: nickan1
·
Dressyr Jag går och funderar på att starta i en dressyrtävling på klubbnivå och har suttit och läst TR angående utrustningen men känner mig lite...
Svar
4
· Visningar
1 883
Senast: Magiana
·
Dressyr Jag tänkte starta en pay and ride och jag undrar vad man behöver för kläder? Måste man ha kavaj osv. Vita ridbyxor hade jag tänkt...
Svar
13
· Visningar
3 034
Senast: cewe
·
Islandshäst Ska tävla nästa helg för första gången på 7 år i en klubbtävling . Vad är då korrekt klädsel ?? Måste man ha vita ridbyxor ? Jag har det...
Svar
15
· Visningar
1 745
Senast: Freyr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vilka banor finns?
  • Avmaskning

Omröstningar

Tillbaka
Upp