Bukefalos 28 år!

Hambo

Trådstartare
Ska tävla nästa helg för första gången på 7 år i en klubbtävling . Vad är då korrekt klädsel ?? Måste man ha vita ridbyxor ? Jag har det men dom är utan skinn och halkiga tycker jag . Tröja ? Har ingen Klubbtröja . Islandströja får man väl ha fortfarande, men det blir lite svettigt i sommartid....... Jag vet att jag är "Gult" Ekipage kan jag ha en Gul t-shirt då ? Eller ska jag skriva Klubbens namn på den Gula t-shirten:idea:

Hej från Hambo
 
Sv: Klädsel

Efterlyste skinnskodda vita ridbyxor på FB och vips har jag 3 st !

Nu är det bara tröja !

Hej från Hambo
 
Sv: Klädsel

Det roliga är att jag nu även letat fram mina gamla Ridstövlar....... Dom var fortfarande i klädda nummerlapp från sista tävlingen då jag kom näst sist !
Nu ska jag rensa dom från Spindelväv ! Nummer 28 hade jag visst !

Hej från Hambo
 
Sv: Klädsel

Jag undra också lite över tävlingskläder! Har ingen lust att lägga ut pengar på vita ridbyxor och kavaj bara för att tävla någon gång...Vad får man egentligen ha? Kan man ha stövlar, svarta ridbyxor och ex piké eller skjorta? Eller måste man ha klubbjacka, islandströja eller kavaj?
 
Sv: Klädsel

I svenska tillägget står det:
3. Klädsel
Utöver vad som föreskrivs i FIPO om ryttarens klädsel är klubbtröja och islandströja tillåtna. Skyddsväst får
användas. Shortchaps tillsammans med ridsko är tillåtet.
I FIPO står det:
3.3 Ryttares klädsel och utrustning
Vid internationella tävlingar skall ryttarna bära ridkavaj eller enfärgad sporttröja eller väst, ridbyxor med ridstövlar eller jodhpurs och jodhpursskor.
I passlöp och stilpass skall ryttarna bära ridbyxor med ridstövlar eller jodhpurs med jodhpursskor men kan för övrigt vara ledigt och passande klädda. Sporrar är förbjudna. Hjälm är alltid obligatorisk för alla uppsuttna ryttare.

Som synes står det ingenstans att ridbyxorna måste vara vita. Jag har sett många rida i skjorta med väst så det torde vara ok.
 
Sv: Klädsel

Tack!:bow:

Nej det är ju det som är grejen, jag har sett ganska många som ridit i skjorta och piké, men å andra sidan kanske många klubbtävlingar inte är så noga på saken?

Men vad räknas i klubbtröja? Kan det vara "vad som helst" med tryck på eller?
 
Sv: Klädsel

Det var egentligen en av mina frågor ! Antar att det ska vara en tröja med klubbens tryck ! Jag tävlade en gång för " min Klubb" på en annan klubbs tävling och hade då fått låna en tröja av den andra klubben..... Speakern kommenterade självfallet det . Här kommer Hambo på Ketill och rider för hmmm ?? Eldir ?? Med Margeretehovs klubbtröja !!

Hej från Hambo
 
Sv: Klädsel

Nummerlapp är inte längre obligatoriskt och inget du behöver ha om du inte vill.
Hela och rena ridkläder är bra ledord vid tävling.Här kan du läsa lite mer om det.
Just det där med klubbtröja är inte så noga. Ingen kommer kolla om det står något tryck på den eller inte. Collagetröja, fleecetröja, väst, pikétröja. Välj något bekvämt och snyggt!
Lycka till!

MalinS
 
Sv: Klädsel

Toppen!
Jag tycker absolut att det hör till att klä upp sig, men det känns lite skönare att lägga pengar på andra snygga kläder än just kavaj och allt det där...
 
Sv: Klädsel

Rånar lite ;)

Tror ni det är okej att tävla i vita ridbyxor, vit polotröja men en svart softshell jacka som inte tillhör klubben? Min klubbjacka sitter tyvär lite stort och väl pösigt, den svarta jackan jag tänkt tävla i är lite mindre pösig.
Kavaj är tänkt att införskaffas men har inte hittat någon som sitter bra, och känns dumt att lägga ner pengarna bara för att ha en.
Tävlar väl främst lätt, men tänker försöka tävla öppen ifall hästen hinner fatta tölten tills dess.
 
Sv: Klädsel

På " vår" tävling i Södags, så fick vi vara klädda hur som helst . Det var inte nödvändigt med VITA ridbyxor tex, ej heller klubbtröja . Detta var en tävling enbart för vår klubb, men den var nog så allvarlig för oss som var med:angel:

Jag tyckte att det gick jättebra, fina ökningar ( T3 ) och bra kort tölt .
Tyvärr var han tydligen alldeles för passaktig, men det märkte jag inte:D
Kul var det i allafall !
Vi fick 4,2

Hej från Hambo
 
Sv: Klädsel

Rånar lite ;)

Tror ni det är okej att tävla i vita ridbyxor, vit polotröja men en svart softshell jacka som inte tillhör klubben? Min klubbjacka sitter tyvär lite stort och väl pösigt, den svarta jackan jag tänkt tävla i är lite mindre pösig.
Kavaj är tänkt att införskaffas men har inte hittat någon som sitter bra, och känns dumt att lägga ner pengarna bara för att ha en.
Tävlar väl främst lätt, men tänker försöka tävla öppen ifall hästen hinner fatta tölten tills dess.

Det är en helt reglementsenlig klädsel!
Lycka till!

MalinS
 
Sv: Klädsel

åhå, vad bra! :) Ibland tycker jag dessa regler är lite lustiga, då de står att de är kavaj, islandströja eller klubbkläder som gäller! Man får ju gråa hår ;)

Tack! Kan behövas ;)
 
Sv: Klädsel

Om du kollar in länken som jag lade in i inlägg #10 så kan du läsa mera om det.
Hela och rena ridkläder är ett bra motto vid tävling. :)

/MalinS
 

Liknande trådar

Hoppning Hej Jag har precis blivit en återfallsryttare efter ca 10 års uppehåll. Börjar bli sugen på att vara med i en klubbtävling i nov på...
Svar
11
· Visningar
2 194
Hoppning Hej! Ska förmodligen starta i en klubbtävling i hoppning. Med stilbedömmning. Nu är det såhär att det här är min allra första...
Svar
3
· Visningar
1 111
Senast: eliis
·
Dressyr Här kommer ännu en klädsel-tråd. Om den ska ligga på utrustning flyttas den väl, och om någon nyligen ställt samma fråga och jag missat...
Svar
15
· Visningar
4 709
Senast: Mountains
·
Islandshäst fanns en gammal tråd om detta men den va så hemskt gammal och handlade inte riktigt om det jag undrade. jo.. jag ska tävla i...
Svar
11
· Visningar
1 643
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp