Bukefalos 28 år!

klädsel vid begravning

tralala

Trådstartare
Jag ska gå begravning om ett par dagar, min mans farbror gick hastigt och oväntat bort, och jag har aldrig varit på bergravning förut. Det står ingenting om klädsel i dödsannonsen, så jag antar att det är mörk klädsel som gäller.
Vad kan man ha på sig? Jag tänkte ha en svart kjol som går precis nedanför knäna samt en svart långärmad blus/skjorta. Ska man ha strumpbyxor (svarta?) och hur är det med smycken?
Visa gärna bilder på lämplig klädsel för att få lite mer inspiration
 
Sv: klädsel vid begravning

Jag tänker att man nog kan ha vad man vill sålänge man är hel och ren och propert klädd.

Undvik kortkort, djupa urringningar, bara axlar och värsta glada färgerna så är det säkert nemas problemas.

Jag skulle haft svarta nylonstrumpbyxor under de klädseln du har tänkt, det har jag alltid på vintern om jag ska vara bar om benen.
Smycken hade jag nog inte funderat så mycket över. Tagit det som passar helt enkelt.
 
Sv: klädsel vid begravning

Mörkt och propert brukar jag ha. Men gärna med någon färg. Jag brukade ha ett linne med en liten röd blomma på. Lite färg representerar för mej glädjen av att fått ha personen i mitt liv.
 
Sv: klädsel vid begravning

Jag skulle inte ha bara ben på begravning om det inte är extremt varmt. Smycken kan man ha, men sparsamt. Sen beror det såklart på vilken relation man har till den avlidna och övriga anhöriga, kanske vet man att den avlidna hade velat att man kom i sina största färgglada örhängen och isåfall är det ju rätt.
 
Sv: klädsel vid begravning

Jag tänkte förr att man kan väl ha vilka kläder man vill ända tills jag kom på en begravning där en person hade jeanskjol och jeansjacka (ljus jeans) och ett färgglatt linne. Jag reagerade faktiskt mer än vad jag trodde och tyckte INTE att det passade i situationen.

För egen del behöver jag inte tänka så mycket för jag VILL ha mörka kläder på mig, det matchar liksom mina känslor även om inte personen stod mig jättenära. Däremot kan jag tycka några vackra smycken är fint. För mig är det att visa respekt för personen genom att göra vissa ansträngningar och att stunden är speciell.

En gång har jag haft en något festligare klänning, dock diskret. Det var på min farmors begravning. Hon skulle fylla 80 år och ha kalas så jag köpte en ny klänning. Till vår stora förtvivlan dog hon helt plötsligt dagarna före sin åttioårsdag. Men tänke jag, jag köpte klänningen för farmors skull och då får det bli så även om jag inte tänkt att det skulle bli på det sättet. Och det kändes bra. Jag höll ett tal till min farmor på begravningen där historien om klänningen var med och jag tror att hon log i sin himmel åt mig. Hon missunnade aldrig sig själv en ny klänning;)
 
Sv: klädsel vid begravning

Jag tycker ditt klädval låter bra, dock hade jag vart mycket sparsam med smycken.

Jag har vart på ett antal begravningar då jag dels vart kallskänka och serverat vid begravningar, haft både en del dödsfall bland släkt, samt följt med min farfar på begravningar när hans vänner dött.

Variationerna är oändliga på kläder, men desto närmre man stått personen som avlidet, desto mer "krävs" av klädseln tycker jag mig se. De som är gamla vänner, bekanta, grannar mm är ofta lättare klädda med färger( läs marint, brunt, eller kanske en annan dovare färg) än de närmsta sörjande som oftast har svart och eventuellt lite vitt. Men idag finns ju även många som vill ha en ljus begravning och då är alla färger tillåtna ( dock tycker JAG att rött är helt fel i sammanhanget)

Det jag märkt av, utan att fråga närmre, är att personer som haft tillhörighet i någon kyrka ( tänk pingstvän,livets ord, jehovas eller gått i kyrkan regelbundet tex) är mer noga med kläder, än vad jag vill kalla icke religösa.

Jag brukar köra på samma stil vid nästan samtliga begravningar jag vart på privat. Svarta skor under ett par svarta "finbyxor" av bootcutmodell. En vit eller svart blus/tunika som går ner över rumpan och inte är för uringad.Är blusen lite uringad drar jag över en svart scarf över halsen. En svart kavajjacka över och inga smycken (alternativt ett tunt guldhalsband som är mer fint än "häftigt" om man säger så)

När jag har serverat har jag alltid haft svart knälång kjol, vit blus, svarta strumpbyxor och ett par neutrala svarta skor med lite klack.
 
Sv: klädsel vid begravning

Sista begravningen jag var pa hade jag en morkgra kjol med svarta detaljer, svarta strumpbyxor, vit blus och ljus gra kavaj med svarta detaljer.
 
Sv: klädsel vid begravning

Svart kjol är utmärkt, strumpbyxor eller leggings under, du kan ha ljusa strumpbyxor om du vill, behöver inte vara helsvart, vit/beige/grå är helt OK. Det kan kännas lite väl helsvart annars, du är ju inte närmaste familjen. Som alternativ till svart top kan du ha vit med svart kavaj/tunika över, om du har. Diskreta smycken. Svarta skor.

Hoppas det blir en fin stund.
 
Sv: klädsel vid begravning

min pappa dog har i slutet av january och jag hade svarta leggings. ljusa uggs (for det massor av sno) och en stor gron fleecetroja over alltihopa.. en svart polo under.. Jag ville inte ha en massa "krakor" som satt dar i svart och bad om farg. de flesta hade ngt fargglatt pa sig, en lila scarf, en rod blomma, ljus skjorta eller sant.. utom en. den s.k. "sarbo". Hon kom i svart fran top till ta INKLUDERAT svart sloja.. lol.. och sen trodde hon att hon skulle fa sitta i familje banken.. ha, hon blev hanvisad till "alla andra" banken.. 6 rader ner.. i alla fall, man kan gora det vardigt aven om man inte ar helsvart.. kanske fraga andra slaktingar om vad de skall ha pa sig.. annars tycker jag ditt val var bra. Smycken skulle jag lata bli dock.. sma orhangen, inget som dinglar, och inte en massa tjafs pa armarna.. enkelt men vardigt...
 
Sv: klädsel vid begravning

Det är så väldigt olika, jag har varit på allt från helsvarta och tunga begravningar till sommarklädda pastelliga begravningar där sorgen visserligen varit lika stor men där det ändå blivit ljust och vackert.

Be din man kolla upp vad som gäller, det är inte roligt att gå på begravning och än mindre roligt att upptäcka att man är fel klädd. :crazy:
 
Sv: klädsel vid begravning

utom en. den s.k. "sarbo". Hon kom i svart fran top till ta INKLUDERAT svart sloja.. lol.. och sen trodde hon att hon skulle fa sitta i familje banken.. ha, hon blev hanvisad till "alla andra" banken.. 6 rader ner..
men herregud.
 
Sv: klädsel vid begravning

Oj.


Spontant undrar jag varför din fars särbo inte fick sitta närmare om det var viktigt för henne Hon var väl hans val av arter, oavsett vad du/ni tycker?
Det låter rätt illa i ditt inlägg, och då tänker jag inte på hennes klädsel.
 
Sv: klädsel vid begravning

Din fars särbo blir behandlad på det viset?? Hur respektfullt är det mot honom?
 
Sv: klädsel vid begravning

Svar till alla som protesterarom den sa kallade sarbon.. hon var alltsa INTE sarbo till pappa.. HON trodde hon var for pappa umgicks med henne emellanat.. Fram till dagen han dog nekade han till detta.. Satt till och med i ett mote gallande hans fortsatta boende (nar han fick sitt stroke) och sa hogt och tydligt till henne, X (insatt hennes namn har), Du ar INTE sarbo med mig, och sluta ga runt och sag detta.. Alltsa inte forsta gangen jag har hort det.. och samma med andra folk som kande pappa och den har kvinnan.. Hon var/ar jobbig pa detta sattet att hon klanger sig fast vid ngn.. I alla fall, hon var/ar valkand i kyrkan for detta att hon hange pa pappa hela tiden, till slut ville han inte ga till kyrkan pa grund av detta.. Hon ville att han skulle kora henne dit (hon har hjartproblem) och pappa sa, nej jag skall ga till kyrkan, om du vill ha skjuts far du ringa ngn annan... Hon forsokte tom folja med honom pa ett Tempel Riddar mote en gang, ett stalle dar kvinnor inte ar valkomna om man sager sa.. Hennes "ursakt" var "ja men de har ju kvinnoklubben och jag vill borja ga dar... Hon tvingade med sig hit pa en av hans besok pa torpet dar jag bor, och var helt upprord for vi var ute med hastarna och hon ar livradd or dem.. Och klagade pa atthon fick sova pa taltsangen (jag har bara en sang, den fick pappa, jag sov i kokssoffan) och att vi var utomhus sa mkt.. Sen ville hon hem.. vi korde hem henne, och pappa sager, jag forljer med "moholmarabs" till baka till torpet, vilket han gjorde och hon blev hysterisk.. jaja, sa igen, NEJ hon var inte pappas sarbo pa ngt satt och vis. Dagen pappa dog var honju pa vardhemmet nar jag kom, och satt dar och bolade och tjot, pappa var vaken sort of, och ba henne flera ganger att lamna for han orkade inte med "detta bolande" som han sa.. Till slut gick hon och han sa ahh antligen frid.. Sa bara en sista kommentar.. med tanke pa vad hon var/ar, inte en sarbo och forsokte leka sorgande ankan, helt ratt att hon blev "forvisad". Dar har nihela storyn, nasta gang ta inte for givet med saker...
 
Sv: klädsel vid begravning

Så man ska förutstta att hon är en hagga utan motivering?

Ditt inlägg är fortfarande osympatisk, oavsett hur damen i fråga betett sig.
 
Sv: klädsel vid begravning

men o du ikanner sa, ja det ar DITT problem, inte mitt.. vad denna manniskan har gjort foruto vad som har namnts skall jag inte ga in pa.. och det har ingen har med att gora.. jag gav en forklaring till de som tyckte jag var oforskamd till pappas sarbo, den so inte ar sarbo.. for kande att det behovdes en forklaring. om itt inlagg i dina ogon sen ar osypatiskt.. well, jag sager som det ar och gommer mig inte bakom Jante..
 
Sv: klädsel vid begravning

Så man ska förutstta att hon är en hagga utan motivering?

Ditt inlägg är fortfarande osympatisk, oavsett hur damen i fråga betett sig.

+1

Och jag kommer aldrig fatta poängen med att sitta och skriva ner folk sådär. Alla är vi olika.
 
Sv: klädsel vid begravning

Vad har jante med nåt att göra?
 
Sv: klädsel vid begravning

För egen del behöver jag inte tänka så mycket för jag VILL ha mörka kläder på mig, det matchar liksom mina känslor även om inte personen stod mig jättenära. Däremot kan jag tycka några vackra smycken är fint. För mig är det att visa respekt för personen genom att göra vissa ansträngningar och att stunden är speciell.

En gång har jag haft en något festligare klänning, dock diskret. Det var på min farmors begravning. Hon skulle fylla 80 år och ha kalas så jag köpte en ny klänning. Till vår stora förtvivlan dog hon helt plötsligt dagarna före sin åttioårsdag. Men tänke jag, jag köpte klänningen för farmors skull och då får det bli så även om jag inte tänkt att det skulle bli på det sättet. Och det kändes bra. Jag höll ett tal till min farmor på begravningen där historien om klänningen var med och jag tror att hon log i sin himmel åt mig. Hon missunnade aldrig sig själv en ny klänning;)

Jag är likadan. Jag vill helst ha mörkt på begravningar, av någon anledning känns det bäst. Hade personen som gått bort specifikt önskat ljus klädsel hade jag förstås respekterat det, men det har jag inte varit med om hittills.

Men det behöver inte vara helsvart. Senaste jag var på hade jag en trikåklänning i svart med ett vitt lite blomrankeaktigt mönster och svart kofta, svarta strumpor och svarta lite biker-aktiga stövlar och ett litet halsband med en elgitarr som hänge. Det hade den bortgångna tyckt var alldeles utmärkt så det kändes bra.

Jag tycker väl också att man kan ha det man känner sig bekväm i så länge det inte är för "utmanande" eller iögonfallande. På min farmors begravning dök min kusins sambo, sedermera fru, upp i ett par jättelågt skurna byxor och visade stringtrosorna praktiskt taget hela tiden. Det kändes inte så... rätt.

Fin historia om din farmor och klänningen :love:
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Allvetande o allsmäktige Buke, jag behöver hjälp att tänka! Min autistiska hjärna gillar inte luddiga begrepp och otydliga klädkoder...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 991
Äldre En av mina vänner gick bort under tragiska omständigheter strax innan jul, bara 27 år gammal. Nu börjar det dra ihop sig till begravning...
Svar
19
· Visningar
3 809
Senast: Rialavargen
·
Äldre Jag har inte varit på speciellt många begravningar i mitt liv, och det var länge sen sist. Nu är det dags igen, och jag tror att det är...
2
Svar
36
· Visningar
8 479
Kropp & Själ Jag ska inom några veckor gå på en begravning för en avliden släkting. I och med det inser jag plötsligt att jag inte har några kläder...
Svar
17
· Visningar
6 375
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp