Begravningskläder

De två första klänningarna hade helt gått bort för mig. (Jag tänker om du hade varit min dotter som är 23 så hade jag avrått henne å det bestämdaste att ha en så kort klänning.)

Pennkjolen känns mer okej. Iallafall om den är så lång som på bilden eller längre. Peplumtoppen hade varit fin till pennkjolen. Det är ofta kallt i kyrkor och man fryser lättare när man är ledsen så om du är frusen så kanske du kan ha en cardigan ovanpå toppen i kyrkan och ta av den sedan om det ska vara något efter begravningen.
 
De två första klänningarna hade helt gått bort för mig. (Jag tänker om du hade varit min dotter som är 23 så hade jag avrått henne å det bestämdaste att ha en så kort klänning.)

Pennkjolen känns mer okej. Iallafall om den är så lång som på bilden eller längre. Peplumtoppen hade varit fin till pennkjolen. Det är ofta kallt i kyrkor och man fryser lättare när man är ledsen så om du är frusen så kanske du kan ha en cardigan ovanpå toppen i kyrkan och ta av den sedan om det ska vara något efter begravningen.

Tack för svar.
Jag hoppas att pennkjolen och peplumtoppen sitter bra och ser okej ut tillsammans, då kör jag nog på det. De kostade inte så mycket och känns mer användbara även sen, än vad en klänning gör.
Jag ska tänka på att ha en cardigan med mig också ifall det är kallt. Om jag har pennkjolen + peplumtoppen (eller nåt liknande), bör cardiganen vara svart också då?
 
Vi hade valfri klädsel på pappas begravning. Det var alltifrån kostym till mer vardagliga kläder som folk hade. Någon hade en enkel röd (mild röd) skjorta och jeans.
Själv hade jag en blus i mörkblått med små vita blommor och ett par jeans till det. Pappa själv avskydde allt som hade med uppklädning att göra, så jag vet att han inte hade haft nåt emot det.
 
Pennkjolen och peplumtoppen blir nog en fin kombination. Jag personligen hade haft mörka strumpbyxor under. :)

Jag har haft helsvart på begravningar. Svarta skor med lite klack, svarta tights/strumpbyxor som inte lyser igenom, svart kjol nedanför knäna och svarta blusar där jag varit noga med att helt täcka axlarna samt en väldigt enkel, subtil guldlänk runt halsen.
 
Åh, det känns alltid så risky att klä sig inför en begravning! Jag har inte varit på många, men när det väl har varit dags så har jag sett till att höra med anhörig/ansvarig om vad de anser lämpligt eller om de har någon strikt "dresscode", det kan vara så himla olika från begravning till begravning.

Jag var på begravning senast i förrgår och hade då en svart polotröja, och en svart, knälång kjol med något lite udda (dock rätt diskret) vitt och gult mönster som liknar stekta ägg. :p Folk kom i allt möjligt, vissa hade kostym och andra blå jeans och rutig skjorta så jag tror ingen tänkte så mycket på min ägg-kjol ;) Till det hade jag svarta strumpbyxor och ett par svarta skor med en liten klack. Känns viktigare att vara diskret än att vara helt svart, tror nog att det i många fall går lika bra med mörkgrått, marint osv. :)

Nästa torsdag är det dags för begravning igen, men den här gången är det min egna morfar det gäller och då tycker jag att det känns viktigare att ha helsvart, så då byter jag ut äggkjolen mot en längre och helsvart tyllkjol. Om det inte är så att man bestämt att det ska vara mer färgglatt/mindre dystert på begravningen så tycker jag på något vis att det känns viktigare att ha helsvart desto närmre den avlidne man står, för att på så vis uttrycka sin sorg. Det är dock bara mina tankar, finns många som tänker helt annorlunda :) (Min mormor sa dock alltid att allt som är rödaktigt är strikt förbjudet i kyrkan och det vet jag flera som fortfarande tycker)
 
Jag har jobbat på flertalet begravningar (springer som vik. vaktmästare ibland) och precis som de ovan säger så dyker personer upp i allt mellan himmel och jord. En begravning var det endast fru och tre (unga) barn som var med och då var de hyfsat "vardagsklädda", har haft en stor begravning där alla var "klassiskt begravningsklädda" och begravning där tränaren till ett yngre lag i fotboll (?) och då dök några av barnen upp i klubb-kläder (vilket kändes så rätt!).
Jag tror mycket beror på ungefär vilka som kommer vara där och hur pass nära personen man är som går bort.
Men ett litet "tips från coachen" är att slutar kjolen ovan knät så kan du ha på dig ett par mörka legins så kan du använda klänningen vid andra tillfällen också och ha med en mörk schal att dölja eventuellt "utmanande" dekolletage :)
 
Jag har jobbat på flertalet begravningar (springer som vik. vaktmästare ibland) och precis som de ovan säger så dyker personer upp i allt mellan himmel och jord. En begravning var det endast fru och tre (unga) barn som var med och då var de hyfsat "vardagsklädda", har haft en stor begravning där alla var "klassiskt begravningsklädda" och begravning där tränaren till ett yngre lag i fotboll (?) och då dök några av barnen upp i klubb-kläder (vilket kändes så rätt!).
Jag tror mycket beror på ungefär vilka som kommer vara där och hur pass nära personen man är som går bort.
Men ett litet "tips från coachen" är att slutar kjolen ovan knät så kan du ha på dig ett par mörka legins så kan du använda klänningen vid andra tillfällen också och ha med en mörk schal att dölja eventuellt "utmanande" dekolletage :)

Åh, det låter jättefint med barn i klubbkläder på tränarens begravning :love:
Hur kort "kommer man undan" med, med svarta leggings under?
Nu låter det ju som att jag tänker dyka upp i något kort-kort, men det har jag verkligen inga planer på att göra. Men t.ex. som klänningarna jag visade tidigare, är den längden okej då med leggings under?
Det skulle vara lättare att hitta kläder jag kan använda även annars, om det går att se okej ut även i lite kortare klänning/kjol.

Jag var förresten och tittade på lite kläder, peplumtoppen hittade jag inte (och ingen annan svart, långärmad peplumtopp heller) så tyvärr kunde jag inte testa den :( Jag hittade däremot lite annat, som kan fungera. Tror inte att det behöver bli så dyrt och svårt som jag var rädd för, tack och lov.
 
@_Charlotte_ Jag resonerar som så att jag har begravningskläder som jag i stort sett bara använder på begravningar. Man har helt enkelt nytta av att ha ett par snyggare långbyxor eller en långkjol även om man inte använder sådana kläder till vardags. Då har man kläder och behöver inte fundera på vad man ska ta på sig i sorgen när man kanske dessutom har dåligt med pengar utan kan bara variera accessoarerna beroende på årstid. Jag köpte en lång fodrad kjol när jag hittade den på rean och tyvärr fick jag användning för den fortare än jag kunde ana. Den är bekväm och den går bra att ha både sommar och vinter. På vintern med leggins under och kängor till och övriga året med strumpbyxor eller knästrumpor och svarta tunnare kängor eller finare sandaler på sommaren. Till den har jag svart eller vitt linne beroende på hur nära den avlidne är och ovanpå har jag en grå eller svart cardigan. Cardiganen kan jag använda även annars och de byts ut vartefter de blir slitna så att jag alltid har en fräsch hemma. Tyvärr är begravningar endel av livet så jag tycker inte att man behöver känna att man slänger ut pengar på något som man inte använder mer än en gång. Om man köper kläder som är klassiska med klassiska skärningar så behöver man inte känna sig omodern heller efter något år utan kan känna sig fin och lagom uppklädd.

Som svar på din fråga ovan så tycker jag att även om man har leggins under så bör kjolen gå minst till knät. Den äldre generationen ser inte skillnad på ett par leggins eller ett par tjocka strumpbyxor och även om man själv känner sig mer klädd med leggins under så är det inte så det uppfattas av äldre.
 
Kommer du i helsvart, byxor eller kjol som slutar minst vid knät (och strumpbyxor under) så kan det inte gå fel (så länge det inte står ljus klädsel då såklart).

Hur mycket man kan "ta ut svängarna" från det beror tycker jag ganska mycket på personen som begravs, de närmaste anhöriga, och din relation till den som har gått bort.

Är det en äldre släkting som tyckte det var viktigt med vett och etikett, alternativt finns en sådan respektive, då tycker jag att det är det en väldigt liten sak att ha en "korrekt" klädsel på begravningen, även om man inte gillar det själv. Är det däremot exempelvis en ung man som avskydde allt vad skjorta och slips heter, ja då är det antagligen inte lika viktigt.
 
@TinyWiny Absolut, en uppsättning vettiga begravningskläder är säkert jättebra att ha. Tyvärr så har jag inte lyckats hitta något riktigt vettigt, i en rimlig prisklass nu. Jag tänker lite att ska jag köpa något med tanken att kunna ha det länge, så vill jag ju ha lite bättre kvalitet.
Men jag har iallafall bestämt mig för pennkjolen jag visade tidigare, den är ju tillräckligt lång och dessutom billig. Så köper jag den kan jag använda den på andra begravningar också, om jag inte hittat något bättre tills dess. Förhoppningsvis dröjer det länge innan det är dags nästa gång.

Men det där med vitt och svart linne beroende på hur nära den avlidne personen, när ska det vara vad egentligen? :o Jag har varit på två begravningar. På den ena hade jag mörkgrå kjol och cardigan, och ett vitt linne. Då var jag visserligen såpass ung att jag inte behövde bestämma kläderna själv, men ändå. Det var en person som var nära släkt. Var det "rätt" eller "fel" då med vitt linne?

@Breaktown Helsvart blir det, om jag inte hör om några andra önskemål. Det känns säkrast så :) Personen var ganska noga med att det skulle vara "rätt", samtidigt som hen hade en rätt avslappnad attityd. Men med tanke på övrig släkt och vänner, så har jag kommit fram till att det är bäst att safea.
 
@_Charlotte_



Det var rätt. När det är en nära anhörig som har avlidit så är det vitt under som gäller. Annars är det svart under.

Det där kan jag inte hitta någonstans, och har heller aldrig hört något om. Svart eller vit slips till mannen styrs däremot av hur nära anhörig man är. Men inte på någon etikettsida eller hos någon begravningsentreprenör kan jag hitta ett ljud om att skjorta/tröja styrs av hur nära anhörig man är.

Källa?
 
Det där kan jag inte hitta någonstans, och har heller aldrig hört något om. Svart eller vit slips till mannen styrs däremot av hur nära anhörig man är. Men inte på någon etikettsida eller hos någon begravningsentreprenör kan jag hitta ett ljud om att skjorta/tröja styrs av hur nära anhörig man är.

Källa?

Jag har ingen mer källa än att min pappa är präst i svenska kyrkan och det är något jag har hört under hela min uppväxt. För mig är det lika självklart som att man är mörkklädd på begravningar så jag har aldrig letat efter någon källa på nätet. På alla begravningar jag har varit på har det också följts att nära anhöriga som är kvinnor har vitt under och när man inte är lika nära så har man svart under. För män gäller vit slips när man är nära anhörig och svart slips om man inte är lika nära anhörig.
 
På samtliga etiketts- och begravningscermonisidor står att det är brukligt med svart blus under (för damer) eventuellt med vita detaljer. Vissa lättar upp det och säger att svart eller vit blus går bra.

Däremot är slipsen väldigt styrd i färg efter nära anhörig, men jag är verkligen uppväxt med hårda etikettsdrillningar och även jobbat inom Svenska Kyrkan och ALDRIG hört något om detta. Inte heller när jag begravt närstående och varit nära involverad i begravningscermonins upplägg.
 
Jag har ingen mer källa än att min pappa är präst i svenska kyrkan och det är något jag har hört under hela min uppväxt. För mig är det lika självklart som att man är mörkklädd på begravningar så jag har aldrig letat efter någon källa på nätet. På alla begravningar jag har varit på har det också följts att nära anhöriga som är kvinnor har vitt under och när man inte är lika nära så har man svart under. För män gäller vit slips när man är nära anhörig och svart slips om man inte är lika nära anhörig.
Fast jag har varit anställd av Svenska Kyrkan och arbetat med begravningar, kläderna vi fick av arbetet var med vitt under kavajen.
 
Åh, det låter jättefint med barn i klubbkläder på tränarens begravning :love:
Hur kort "kommer man undan" med, med svarta leggings under?
Nu låter det ju som att jag tänker dyka upp i något kort-kort, men det har jag verkligen inga planer på att göra. Men t.ex. som klänningarna jag visade tidigare, är den längden okej då med leggings under?
Det skulle vara lättare att hitta kläder jag kan använda även annars, om det går att se okej ut även i lite kortare klänning/kjol.

Jag var förresten och tittade på lite kläder, peplumtoppen hittade jag inte (och ingen annan svart, långärmad peplumtopp heller) så tyvärr kunde jag inte testa den :( Jag hittade däremot lite annat, som kan fungera. Tror inte att det behöver bli så dyrt och svårt som jag var rädd för, tack och lov.

Jag skulle säga kanske en liten bit ovanför knät går bra med leggins under, alt mörka/ej genomskinliga strumpbyxor.
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 400
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer När folk ska på fest av finare slag, på bröllop eller andra tillställningar är de flesta väldigt noga med vad de ska ha på sig. Det ska...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
15 876
Senast: Pudlan
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
30 733
Senast: _Taggis_
·
Kläder & Bli fin Jag har varit på en handfull begravningar, men blir ändå osäker på vad som "är rätt". För det första, hur gör man med hår och smink...
2
Svar
37
· Visningar
11 494

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Var vill vi bo?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp