Begravningskläder

_Charlotte_

Trådstartare
Jag har inte varit på speciellt många begravningar i mitt liv, och det var länge sen sist. Nu är det dags igen, och jag tror att det är väldigt få plagg i min garderob (om några alls) som är okej på en begravning. Jag är självklart fullt medveten om att min klädsel inte är viktig i sammanhanget, men jag vill helst inte klä mig helt tokigt.
Så, därför:
Helsvart? Eller mörkt, men inte helsvart? Om det inte behöver vara svart, vilka färger är tillräckligt mörka? Bara grått? Eller marinblått också? Brunt? Andra mörka färger?

Jag har googlat och sett att man visst bör ha långärmat, men det är inget problem eftersom det ju är vinter fortfarande och alltså ganska kallt. Jag vet också att eventuell kjol/klänning självklart inte ska vara för kort. Men där är nästa fråga, vad är "för kort"? Vad är en riktlinje? Under knät? Precis ovanför knät? Spelar det någon roll om strumpbyxorna under är heltäckande eller inte?
Och slutligen, skorna. Antar att det helt enkelt är diskreta svarta skor som gäller? Fungerar stövlar (utan klack, ganska höga)?

Eftersom jag inte har så mycket pengar att röra mig med vill jag helst inte behöva köpa allt nytt. Det är inte heller stor chans att kläder som är lämpliga för en begravning är kläder jag skulle använda annars, så kan jag på något sätt få ihop något okej av det jag har, eller bara med att köpa en eller kanske två nya saker, så vore det väldigt bra.
 
Jag gör det lätt för mig och tar vit blus, svarta byxor och svart kavaj. Du kan alltid ekipera upp dig på second hand, en svart kavaj och ett par bra svarta byxor har du garanterat användning för vid senare tillfälle.
 
Tack för svaret @Lovisaleonora
Att jag inte har tänkt på second hand själv :o Ska absolut kolla runt på såna ställen, då gör det ju inget om jag behöver köpa "nytt".

Fast just svarta snyggbyxor och svart kavaj vet jag inte riktigt när jag skulle ha användning för framöver. Eller ja, det är ju på andra begravningar såklart, men utöver det. Men åtminstone svarta byxor kan jag köpa ändå. Kavaj är jag inte lika övertygad om, känner mig så otroligt obekväm i kavaj. Det känns jobbigt nog med begravning ändå. Går det bra med till exempel en svart cardigan eller tröja istället?
 
Tack för svaret @Lovisaleonora
Att jag inte har tänkt på second hand själv :o Ska absolut kolla runt på såna ställen, då gör det ju inget om jag behöver köpa "nytt".

Fast just svarta snyggbyxor och svart kavaj vet jag inte riktigt när jag skulle ha användning för framöver. Eller ja, det är ju på andra begravningar såklart, men utöver det. Men åtminstone svarta byxor kan jag köpa ändå. Kavaj är jag inte lika övertygad om, känner mig så otroligt obekväm i kavaj. Det känns jobbigt nog med begravning ändå. Går det bra med till exempel en svart cardigan eller tröja istället?
Det går jättebra med Tröja eller så istället! Huvudsaken är att du är bekväm. På sambons begravning hade deltagarna allt från fin kostym till jeans och T-shirt. Det var inget som jag som "värdinna" (eller vad det heter vid begravning) ens reflekterade över som opassande, jag var glad att de var där och tog avsked tillsammans med dottern och mig. Själv hade jag en svart, knälång kjol, mörkgrå strumpbyxor, vinterkängor, svart linne och en svartgrå genomskinlig top med paljetter över. Dvs varken helsvart eller totalt nedtonad och det kändes helt rätt. På både mormor och morfars begravningar hade jag svarta byxor, svart linne och en naturvit kofta över, för den koftan har min mormor stickat. Därför var det helt rätt att bära den trots färgen.
 
Tack för ditt svar också @Ninnurur
Bra om det är okej med "bara" tröja, det gör det hela lite lättare. Jag har några finare tröjor i marinblått, mörkgrått och kanske till och med en svart, så då har jag iallafall kläder till halva kroppen.
Om jag inte hittar några bra byxor/inte vill ha byxor, och väljer kjol eller klänning istället, är det okej då om den slutar några (max 5) centimeter ovanför knät?
 
Tack för ditt svar också @Ninnurur
Bra om det är okej med "bara" tröja, det gör det hela lite lättare. Jag har några finare tröjor i marinblått, mörkgrått och kanske till och med en svart, så då har jag iallafall kläder till halva kroppen.
Om jag inte hittar några bra byxor/inte vill ha byxor, och väljer kjol eller klänning istället, är det okej då om den slutar några (max 5) centimeter ovanför knät?
Det är (enligt mig iaf) helt ok. Jag hade inte brytt mig ett smack om längden på din kjol på en begravning! Med för kort menas snarare muskort och oanständigt.
 
Det är (enligt mig iaf) helt ok. Jag hade inte brytt mig ett smack om längden på din kjol på en begravning! Med för kort menas snarare muskort och oanständigt.

Ja, det är just det där om vad som är anständigt och inte som är lite svårdefinierat, tycker jag. Jag vet att vissa äldre i släkten är ganska noga med sånt, och jag vill ju inte att de ska ta illa upp om jag har, i deras ögon, för kort kjol eller klänning.
Men om jag ger mig ut och letar efter antingen lite finare byxor, eller en (typ) knälång kjol/klänning, så borde det väl inte sticka i ögonen på någon hoppas jag. Det är väl diskret nog även för de äldre?
 
Ja, det är just det där om vad som är anständigt och inte som är lite svårdefinierat, tycker jag. Jag vet att vissa äldre i släkten är ganska noga med sånt, och jag vill ju inte att de ska ta illa upp om jag har, i deras ögon, för kort kjol eller klänning.
Men om jag ger mig ut och letar efter antingen lite finare byxor, eller en (typ) knälång kjol/klänning, så borde det väl inte sticka i ögonen på någon hoppas jag. Det är väl diskret nog även för de äldre?
Det är säkert bra! Om du är alldeles osäker så kan jag sätta en peng på att ribbing har tagit upp ämnet i sin blogg på DN.se. Sök där! :)
 
På de begravningar jag har varit på har jag haft på mig:
- jeans och svart polotröja
- knälång grå kjol, svart tröja och svarta strumpbyxor
- svart blus och svart lackkjol (kjolen hade tillhört den avlidne och jag bar den då partnern bad mig att göra det.)

Så det har varit spridda skurar.
 
På begravningar bör kjol eller klänning sluta nedanför knät. 5 cm ovanför knät är alldeles för kort och risken är att någon tar illa upp.

Det går bra med mörkbrunt, svart, grått och marin eller mörkblått.

Vitt under har man om man är nära anhörig, annars har man mörkare även under.

Om det är en ung människa som har dött och det står valfri klädsel så kan en knälång kjol gå men jag hade faktiskt undvikit det just för att någon ändå kan ta illa upp. Även på unga människors begravning kommer det oftast gamla människor och jag tycker att man ska visa respekt vid sådana tillfällen även om man kan tycka att det kvittar annars.
 
Du kan ha mörka jeans på begravning, det är helt kosher numera.

Det enda jag avråder från, om du inte är nära anhörig och därmed sätter standard är att stå ut allt för mycket. Typ röd kappa, skor i knallrosa osv. Klä dig i mörkt, ha mörka strumpbyxor om du ha kjol och ha inte kort kjol eller urringad tröja. Vit blus är helt ok, det brukar även begravningsentreprenörerna ha.

Det "värsta" jag sett är en tjej som kom till morfar/farfars begravning i en T-shirt med vedervärdigt tryck, avdelning kränkande.
 
Håller med i vad andra skriver, det handlar inte så mycket om vad kyrkan och begravningsentreprenörerna tycker, de har ofta ett väldigt öppet sinne.

Däremot är jag väldigt rädd om andras känslor i en sådan här situation. Jag vill inte att någon sak ta illa upp för så enkla saker som hur jag är klädd, det är så lätt för mig att välja andra kläder för tillfället, så ingen ska behöva känna sig kränkt eller må dåligt. Jo, det är lätt att säga att gammelfaster Agda borde ta och tina upp, men det kanske är fel tillfälle att lära henne det på en begravning.

För mig handlar det om att visa hänsyn, och om jag kan göra det med så enkla medel som att välja rätt i garderoben gör jag gärna det. I fråga om begravningar är det ju också sällan helt främmande människor man har som platsgrannar i kyrkan, utan en omgivning som man i alla fall delar något med - bekantskapen med den avlidne.
 
Jag trodde jeans var ett absolut no-go, men det är alltså okej? Självklart hela, rena och inte supertighta då. Är även mörkblå okej då, eller bör de vara svarta?

Precis som ni säger så är de främst de äldre jag tänker på, jag vill självklart inte att de ska ta illa upp eller känna sig obekväma.
 
Jag har bara gått på en begravning, min pappas farmors när jag var i tonåren. Hade svarta kostymbyxor och svart kavaj med vit piké under (det var ju liksom bara kragen som syntes under kavajen), det var vid den här tiden på året så det var svinkallt både ute och i kyrkan/lokalen vi träffades på efteråt, så ingen risk att behöva hänga av sig kavajen. Skorna var det värsta, eftersom jag bara äger gympaskor och Dr Martens själv (såvida jag inte ville klampa in i ridstövlarna), så jag fick låna ett par mörkt grå stövlar av min mamma. Det var lite klack på dem, kanske i högsta laget egentligen, men bättre än alternativen. Nu ska det tilläggas att det 1) var en väldigt gammal människa som hade gått bort och därmed också uteslutande gamla människor med på begravningen förutom jag, mina syskon och min kusin, och 2) min farmor är mycket, mycket konservativ och kyrklig, så hon håller benhårt på det här med svart. Är det en yngre person, är det många som frångår det där med att man "måste" bära svart.
 
Jag var på en begravning för inte så länge sen och prästen /begravningsförrättaren hade vita gympaskor till kostymen. Inte snyggt alls. :(
 
@_Charlotte_ När jag gick på begravning så hade jag den här blåa klänningen på mig tillsammans med en svart kofta, svarta strumpbyxor och mina vita converse.

Jag vägrar köpa kläder som jag förmodligen inte kommer använda igen så därför tog jag det jag hittade i garderoben som ändå kändes okej. Det var min farmors begravning och jag tror hon hade gillat klänningen :)

hmprodcaqy6y3x_177737290.jpg
 
Tack för alla svar, åsikter och olika synvinklar. Ni är till stor hjälp!

Jag har pratat lite med andra som ska på samma begravning, och läst lite mer om vad som anses lämpligt. Och det skiljer sig väldigt.
Jag tror inte att det är jättestrikt på den begravningen jag ska gå på, men det finns förstås säkert äldre människor (och kanske även någon bland de yngre) som kan ta illa upp om klädseln är för långt ifrån det "klassiska". Det är ganska troligt att en del av kvinnorna/tjejerna som går på begravningen kommer att ha t.ex. mönstrade tröjor/blusar, eller en lite ljusare tröja till mörka byxor eller så.

Så med det sagt. Vad tror ni om kläder i stil med de här?
hmprod

Det står att den är knälång, men jag tycker den är en bit kortare än så? Å andra sidan beror ju det även på hur lång man är... Hur som helst, det jag är osäker på är om den är för kort?
Den på bilden är mörkblå, finns i grått också. Skulle jag ha något liknande de skulle jag ha svarta heltäckande strumpbyxor och en svart finare cardigan.

hmprod

Lik den första, men den här är svart och har ett fejkläderskärp i midjan. Det är avtagbart med ormskinnsmönstrat, så om det blir för mycket är det ju bara att strunta i skärpet. Men, igen, längden?

hmprod

Pennkjolen. Den är i trikå, är det för tight och "enkelt"? Annars är väl längden bra iallafall.

hmprod

Tröjan, till typ pennkjolen ovan eller svarta byxor. Är det för mycket "grejs" i halsen, med spetsen?

hmprod

Svart långärmad peplumtopp. Är det okej till byxor/kjolen ovan? Eller blir det för mycket med den lilla volangkanten?
Jag känner att bara en vanlig trikåtröja blir ju gärna ganska tight, men med en peplum känns det lite mindre slimmat, tycker jag.

Jag vill i absolut möjligaste mån undvika att komma dit och känna mig helt felklädd, därav alla mina frågor...
 
Min mormor ville ha ljus klädsel på sin begravning och min kusin kom i en fin gammelrosa tröja/topp.
Jag tycker att allt du visat här är "ok", klänningarna bör du ha strumpbyxor till men det vill man ändå ha för det är kallt :p
Vet du själv att släkten/andra gäster är extremt konservativa?
 
Min mormor ville ha ljus klädsel på sin begravning och min kusin kom i en fin gammelrosa tröja/topp.
Jag tycker att allt du visat här är "ok", klänningarna bör du ha strumpbyxor till men det vill man ändå ha för det är kallt :p
Vet du själv att släkten/andra gäster är extremt konservativa?

Ja, om det är några speciella önskemål kring klädseln är det nog lite lättare kan jag tänka mig.

Vissa i släkten är åt det mer konservativa hållet, och vissa är det inte alls. På senaste begravningen jag var på var det ganska avslappnat, det var nog nästan ingen som hade helsvart då. Nu är det en lite annan del av släkten det gäller, och den sidan är mer åt det konservativa hållet om än inte extremt. Annat än då möjligen några av de äldre.
 

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 399
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer När folk ska på fest av finare slag, på bröllop eller andra tillställningar är de flesta väldigt noga med vad de ska ha på sig. Det ska...
8 9 10
Svar
199
· Visningar
15 876
Senast: Pudlan
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
30 733
Senast: _Taggis_
·
Kläder & Bli fin Jag har varit på en handfull begravningar, men blir ändå osäker på vad som "är rätt". För det första, hur gör man med hår och smink...
2
Svar
37
· Visningar
11 493

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp