Hippocampus

Trådstartare
Trodde aldrig jag skulle ens skriva detta men lite inspiration från Tranans tråd har jag fått…
Klänningar. Jag har typ aldrig använt klänning. För ett par år sedan började jag våga använda längre shorts, förra sommaren började jag våga använda kjol som går till knäna, löst sittande. Är klänning nästa mål?

Jag är jämnfet kan man säga. Storbystad (usch). Inte så lång. Har jag ”bylsiga” tröjor ser jag ännu större ut. Har testat en rak klänning nån gång och det var hemskt. Vad för klänning passar jag i? Tror jag måste markera midjan för att det inte ska ännu större ut. Har funderat på skjortklänning.. vad tror ni om det? Finns det tips och trix?
 
Jag skulle säga "rockabilly"-klänningar eller omlott-klänningar :). De markerar midjan samtidigt som de inte är för tighta tycker jag :).
T ex;
Känns den högra som too much är omlottklänning kanske bättre :) (och det finns ju mer nedtonade varianter av den högra också).
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20230329-231806_Postcards.jpg
    Screenshot_20230329-231806_Postcards.jpg
    112,2 KB · Visningar: 114
Jag vill gärna ha en LBD men det ska ju behövas lite mer av min kropp. Jag får väll drömma ett tag till
 
Jag är väldigt förtjust i Indiskas tunikor, lite tjockare tyg och sitter inte tajt, oftast något insydda i midjan som gör att man får en trevlig siluett. Känns tunikan kort så säljer de svarta stretchkjolar med bred linning.
Jag köper bekväma strumpbyxor på ica maxi som heter "curve" och är sjukt bekväma.
 
Vad för klänning passar jag i? Tror jag måste markera midjan för att det inte ska ännu större ut. Har funderat på skjortklänning.. vad tror ni om det? Finns det tips och trix?
Jag vet att det är ett projekt, men sätt på dig snygga underkläder som sitter bra och åk in till tex HM eller någon av de större kedjorna som har olika många klänningar och så testar du dig fram. Du kommer snart märka vilken typ av modell du gillar.

Jag älskar klänning, men jag kan inte ha vida klänningar tex rockabilly eller babydoll. Jag ser ut som en 4-åring i en rockabillyklänning eller någon som är lite vidare. Jag passar bäst i en tight klänning. Men jag har ju lite hull så det blir lätt valkar och för det krävs bra underkläder.

Jag funkar också i en a-linje, men den måste vara lite skuren i sidorna eller liksom in i midjan. Peplum är väldigt smickrande på mig, men det är omodernt nu så det finns inga att köpa i affärerna.

Åk till HM och testa en massa olika modeller. Även om du inte gillar modellen på galgen ska du ge den en chans för det kan bli ett helt annat plagg på kroppen.
 
Jag vet att det är ett projekt, men sätt på dig snygga underkläder som sitter bra och åk in till tex HM eller någon av de större kedjorna som har olika många klänningar och så testar du dig fram. Du kommer snart märka vilken typ av modell du gillar.

Jag älskar klänning, men jag kan inte ha vida klänningar tex rockabilly eller babydoll. Jag ser ut som en 4-åring i en rockabillyklänning eller någon som är lite vidare. Jag passar bäst i en tight klänning. Men jag har ju lite hull så det blir lätt valkar och för det krävs bra underkläder.

Jag funkar också i en a-linje, men den måste vara lite skuren i sidorna eller liksom in i midjan. Peplum är väldigt smickrande på mig, men det är omodernt nu så det finns inga att köpa i affärerna.

Åk till HM och testa en massa olika modeller. Även om du inte gillar modellen på galgen ska du ge den en chans för det kan bli ett helt annat plagg på kroppen.

Bra underkläder är verkligen superviktigt!
 
Trodde aldrig jag skulle ens skriva detta men lite inspiration från Tranans tråd har jag fått…
Klänningar. Jag har typ aldrig använt klänning. För ett par år sedan började jag våga använda längre shorts, förra sommaren började jag våga använda kjol som går till knäna, löst sittande. Är klänning nästa mål?

Jag är jämnfet kan man säga. Storbystad (usch). Inte så lång. Har jag ”bylsiga” tröjor ser jag ännu större ut. Har testat en rak klänning nån gång och det var hemskt. Vad för klänning passar jag i? Tror jag måste markera midjan för att det inte ska ännu större ut. Har funderat på skjortklänning.. vad tror ni om det? Finns det tips och trix?

Allt beror verkligen på hur man ser ut, vad man vill föra fram och vad man vill fokusera mindre på. Saker som att man har kort eller lång överkropp spelar också roll. Jag ser t.ex. ut som en fyrkant i skjortklänning trots att jag har breda axlar och höfter med en liten midja pga att min överkropp är så kort (mina revben sitter i princip innanför mina höftben så jag har inget mellanrum mellan höft och revben) att inga köpe-klänningar hamnar i midjan på mig.

Det bästa är nog bra underkläder och att prova en massa olika modeller av klänningar!
 
Jag har breda axlar, breda höfter, liten byst och är liksom allmänt lång och "kraftig" utan att vara överviktig.

En del klänningar ser horribla ut på mig. En del blir för mycket för annat än typ nattklubb 😅.

Men i klänningar som är insnörda precis under brösten och har fall så kommer min kropp till sin fördel. Långa svepande hippieklänningar blir lagom till både fest och vardags, fint utan att bli "porrigt" och gör mig inte till en klumpig fyrkant. Dessutom jättebekvämt. Jag tror det är en modell som passar många kroppstyper. Brukar kallas maxiklänningar i onlinebutikernas filter.

Förra sommaren köpte jag en jättefin från märket Vila. Finns på bland annat Top Shop som åtminstone i min stad har många klänningar i olika modeller.
 
Jag föredrar klänningar som är draperade eller omlott. Är kort med stor byst och det viktigaste för mig är att det åtsittande hamnar på rätt ställe alltså under bysten (många klänningar för mindre byst hamnar det åtsittande liksom på underdelen av bröstet vilket inte är så smickrande). Gärna V-ringning, då tycker jag att jag får överlivet att se lite längre ut (vilket blir smickrande pga att bysten inte bara blir en "klump" på mitten.
 
Jag föredrar klänningar som är draperade eller omlott. Är kort med stor byst och det viktigaste för mig är att det åtsittande hamnar på rätt ställe alltså under bysten (många klänningar för mindre byst hamnar det åtsittande liksom på underdelen av bröstet vilket inte är så smickrande). Gärna V-ringning, då tycker jag att jag får överlivet att se lite längre ut (vilket blir smickrande pga att bysten inte bara blir en "klump" på mitten.
Jag som också är storbystad och trots övervikt har en markerad midja kan verkligen inte ha omlottkläder. Urringningen lägger sig typ längs bröstvårtorna och ser nästan vulgära ut. Vad gör jag för fel för det finns ju så mycket fint.
 
Jag tror också att det lättaste sättet faktiskt är att åka till några butiker och prova olika modeller. Jag är lång, kurvig men med liten byst och lite överviktig och passar inte alls i omlottklänningar tex. Tycker det alltid är så mjukt tyg i omlottklänningar som inte alls lägger sig snyggt och smickrande på min kropp. De senaste åren har jag känt mig bäst i klänningar som markerar min midja, sitter tight upptill och som sen har ett fint fall från midjan och neråt.

Förr när jag var yngre och smalare föredrog jag klänningar som markerade precis under brösten men de senaste åren har jag undvikit den typen av klänningar för jag har sett gravid ut i dem.
 
Jag som också är storbystad och trots övervikt har en markerad midja kan verkligen inte ha omlottkläder. Urringningen lägger sig typ längs bröstvårtorna och ser nästan vulgära ut. Vad gör jag för fel för det finns ju så mycket fint.
Förlåt mig för att jag inte vet vad något heter på riktigt (:D), men så här resonerar jag:
Vissa omlottklänningar har lite tyg över brösten, vissa har mer. Mer tyg/veck gör det hela mer förlåtande för större byst!

För mig funkar inte de omlottklänningar som typ, har ett tygstycke som sitter snett över. Däremot funkar omlott/wrapped som har flera veck, för då kan jag placera urringningen på rätt sätt. Jag föredrar klänningar som har lagom med stretch i urringningen, för det underlättar också enormt i att få till passformen. Jag föredrar också klänningar som har en markerad midja som är lite bredare (om det bara är en tunn bit som sitter åt tycker jag att den tenderar att krypa upp och försvinna under bysten)-

Här är ett exempel på "mer tyg", har inte testat den irl så kan inte stå för om den funkar bra även där (eventuellt sitter knuten i sidan lite högt upp, men det beror på hur stretchigt tyget i urringningen är).
1680168219796.png
 
Exempel på omlottklänning som inte skulle funka på mig för jämförelse:
1680168687433.png


* Det finns inte utrymme över urringningen för brösten, så de skulle bli mosade och/eller välla över kanten
* Tyget ser ut att vara ganska oelastiskt, vilket innebär att där det är stort (typ brösten) håller ut det och gör att det inte sitter åt på rätt ställe
* Midjan är för smal för min smak
 
Stor och fet med rätt små bröst och omlottklänningar funkar inte
Bäst är lite figursydd.
Bylsiga klänningar gör att jag ser större ut.
 
@Andromedae jag tror att de flesta jag har provat är av liknande modell som den andra bilden du lade in. Där så blir v-ringningen mer som en fyrkantsringning med allt för mycket byst på display på fel sätt. (Rent generellt så har jag noll emot urringat men det kan övergå i vulgärt och det Bill jag ju inte vara.) Men den första bilden skulle nog kunna funka. Tack! ❤️
 
Rent allmänt så är klänningar i A-modell väldigt bra på min kropp och när jag var typ 15kg lättare så var empirmodell väldigt snyggt men nu hamnar ofta avskärningen mitt på bysten istället för under eftersom mina bröst tydligen är större än normalt vid min vikt och det är verkligen inte snyggt på nått sätt
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 279
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 493
Senast: Linda_A
·
Kropp & Själ Jag är lite inne på kroppspositiva videos på youtube och kollade en tjej som gjorde en haul (vet inte svenska namnet, men visar det man...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
12 400
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
3 997
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Kämpa på
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp