Bukefalos 28 år!

Klättra upp på något annat än soffan

Feua

Trådstartare
Har någon testat att klättra (naturen/vägg)? Finns det någon som håller på med det? Jag har problem med både knän och fötter så var tvungen att ge upp löpning 2009, saknar dock att röra på mig. Håller någon på med klättring? Det ser kul ut och har sett att det finns en hall här i Örebro. Letar efter erfarenheter här - I'm going out of my mind doing nothing and walking in the rain makes me flash back to those horrid pre-adolescent years of romantic comedies. :crazy: So, någon som har något bra/dåligt att säga? Några rekommendationer?
 
Sv: Klättra upp på något annat än soffan

Pojkvännen har provat ett par gånger och tycker det är riktigt roligt. Han kör något som kallas bouldering, man klättrar utomhus utan lina men med matta under (och aldrig speciellt högt). Kräver mycket styrka och teknik.

Själv har jag bara testat den mer klassiska varianten med väggar och lina. Tyckte det var helt ok även om det allra roligaste var att få "studsa" ner igen i selen :D
 
Sv: Klättra upp på något annat än soffan

Det är askul att klättra! (Dock så föredrar jag att vara utomhus när jag gör det. För mig känns hallar lite läskiga och begränsade.) Kör själv utan rep på lägre stenblock samt med topprep när jag klättrar högre.

Tänk på att man ska/bör använda fötterna mycket när man klättrar, samt att klätterskor ska vara väldigt små (jag har 35 1/2 i mina, i vanliga skor har jag 37-38) så har du problem med fötterna sedan innan så kanske det kan bli lite kinkigt.

Vill dock inte skrämma dig med ovanstående. Stick till klätterhallen och testa! (Antagligen märker du om fötterna säger till ganska så snabbt.) De har säkert någon typ av prova-på träning (samt skor att låna ut). Klättring är rolig träning, och du kommer säkert att ha ont i muskler du inte visste att du hade efter första passet :p

//Nordthor som startade sin klättersäsong idag.
 
Sv: Klättra upp på något annat än soffan

Det låter som det är värt att testa! Jag har inga problem med att vara lite obekväm någon timme, så länge jag inte behöver hoppa eller springa så borde det gå med fötterna med.

Skulle antagligen föredra att vara ute men med tanke på att jag kan vara en aning klumpig så är det nog bäst att börja inne med en lina. :angel:
 
Sv: Klättra upp på något annat än soffan

Inte mycket mer att säga än att jag har testat att klättra utomhus - och OJ vad kul det var! :banana:

Skulle gärna klättra igen, men får väl se när möjlighet finns. Tycker dock att alla som har möjlighet att testa ska göra det, just för att det är en så häftig grej.
 
Sv: Klättra upp på något annat än soffan

Jag klättrar på ett klättercenter, bouldering inomhus :) de har rep-klättring också men har inte provat på det än. Tycker det är hur kul som helst! Skulle gärna prova på ute också... men vet inte hur mycket det finns att klättra på här i platta Uppsala ;)
 
Sv: Klättra upp på något annat än soffan

Klart det är! :) Hoppas att du blir hooked ;) Och, alltså, jag tror att belastningen man får på fötterna när man klättrar är helt annan än den man får när man springer. (Det blir liksom inga stötar på spring-viset.)

Låter bra att börja med hall. Då kan du ju knyta kontakter med kunnigt folk. (Brukar underlätta när man ska ut i terrängen sedan :p.) Själv halkade jag in på klättrandet på ett bananskal då min sambo håller på. Så jag har sluppit att köpa mycket av all svindyr utrustning som man behöver när man ska ge sig ut och klättra (med rep) på egen hand.

Hoppas att du inte blir besviken nu! (Ser fram emot uppföljning :p.)
 
Sv: Klättra upp på något annat än soffan

Det finns säkert något i närheten, kolla in Sverigeföraren (finns på nätet)! (Själv bor jag i Skåne och blev minst sagt förvånad när jag upptäckte att bouldering-mekkat Kjugekull låg här nere!)

Btw, grymt att du kör bouldering! Snacka om att man måste vara säker, teknisk och stark för att fixa det. Som jag skrev innan så började jag säsongen utomhus igår, med just det, och jag är helt bruten idag!
 
Sv: Klättra upp på något annat än soffan

Jag testade att klättra ett par gånger med rep inomhus. Hur kul som helst och dessutom hade alla i klätterhallen sjukt snygga rumpor så det är nog ganska bra träning också! ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag läste precis färdigt det lilla häftet "The Loriner: Opinions and Observations on Bridle-bits and the Suitable Bitting of Horses...
Svar
2
· Visningar
1 277
Senast: HannaZ
·
M
Träning Since this summer I have been made aware that my pony plays with her bit and puts her tounge over the bit! What started out as just...
Svar
18
· Visningar
1 377
Fälttävlan Danny Warrington har skrivit en utmärkt artikel i senaste numret av Chronicle of the Horse, ang. ryttar ansvar. Jag håller med honom...
Svar
16
· Visningar
1 884
Senast: fio
·
Dressyr Doctor Gerhard Von Schwarrazinhoffer No one had ever interviewed Gerhard Von Schwarrazinhoffer before. I thought it was...
Svar
3
· Visningar
1 185
Senast: Kung Bob
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Pall till hög säng?
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp