Klaga inte på ponnybarnen!

Sv: Klaga inte på ponnybarnen!

Hur kan du vara så säker på att det var unghästar? kände du personerna i fråga? Och när du säger metelånga sporrar håller jag faktiskt med "choklad". Sporrar är inte fel att ha på en häst. eller tycker du att det är nåt sorts fel i det? Om man kan använda dem rätt är det inget som helst fel att använda det. Tänkte också på vad du menade med "drar ihop hästarna"? Att dem går i rätt form? eller vad menar du?

Ena påängen hon fick fram var att hon inte kan skriva utan att överdriva extremt mycket, varför ska man tro på något i inlägget alls när det finns så tydliga överdrifter med?
Iom att TS skriver som h*n gör så kanske resten är precis lika mycket överdrift, dvs att det kanske inte var en 100 del så illa som h*n skriver och då finns det inget att klaga på heller vad det gäller tanterna, mer än att de kanske borde haft hjälm, men hjälm är inget lagstadgat så är helt fritt att använda eller inte. :smirk:

Du är välkommen och titta på min ridning så kan du skriva här sedan om jag sitter och hacka med några sporrar eller inte, men hjälm har jag på mig :smirk:

Självklart är det upp till var och en, mig skadar det inte om ryttare X rider utan hjälm & säkerhetsväst. Har inte påstått något annat heller?...

Ja, se dessa medelålders! :rofl:

Nej, jag skojar bara. Men visst är det så! Även om många ponnyryttare beter sig illa mot ponnyn ifråga och piskar och hackar och drar, så ser man dom aldrig utan hjälm! Jag har ridit utan hjälm några gånger i mitt liv och det har varit utomlands där dom inte har hjälmar. Jag skulle få ett nervöst sammanbrott av att rida utan hjälm... :angel:

Sen så måste jag bara få säga ang sporrarna och det... Det är ju löjligt egentligen att en 12-åring kan klara en "halvgalen" ponny med bara vanligt träns, vanligt tränsbett, inga sporrar, inget spö, inga hjälptyglar och inget annat krafs heller, men en dam som anser sig vara så himla duktig på att rida kan inte få till det utan inspänningar, snokremmar, sporrar, skarpa bett, dressyrspö och gärna i kombination med en järnhand... :crazy:
Jag säger inte att alla är lika, men visst säger det ganska mycket om vem som egentligen är en ryttare?

Alla kan lära sig rida, alla kan lära sig tukta en häst till lydnad, alla kan lära sig såga ner en häst "på tygeln", alla kan lära sig göra snygga dressyrövningar men alla han inte känslan och är det nåt man vill ha så är det väl den...? :angel:

Hade aldrig kunnat tänka mig rida utan hjälm :cry: Never :idea:
Rider nästan alltid med min väst pgr av jag har ändå en nordsvensk som är stark (och rädd för sin skugga :rofl: ) så händer det något jag ramlar av har jag något som skyddar.. Tyvärr är det så min kära far rider utan hjälm :cry: och har även skador i ryggen från bilkrock.
Borde han in inte ha väst då igentligen:smirk: ?
Kommer alltid rida och köra med hjälm... :bow:
Och ni andra som gör det med är grymt bra personer :D

Hur kan du vara så säker på att det var unghästar? kände du personerna i fråga? Och när du säger metelånga sporrar håller jag faktiskt med "choklad". Sporrar är inte fel att ha på en häst. eller tycker du att det är nåt sorts fel i det? Om man kan använda dem rätt är det inget som helst fel att använda det. Tänkte också på vad du menade med "drar ihop hästarna"? Att dem går i rätt form? eller vad menar du?

Jag vet att det var unghästar eftersom jag vet vilka hästarna är och de som red är "kända" för sitt ridsätt. Nej sporrar är inte fel att ha på en häst om de används rätt, men i detta fall använda de felaktig. Enligt mig är det felaktigt att dra ihop en häst, speciellt unghäst på ett vis så att de inte jobbar med ryggen, ingen som helst lösgörning what so ever, utan denna häst gick endast med krökt nacke, och ryttaren anser visst att hästen går i form så länge den kröker på nacken. Hästen gick inte i rätt form. Så, i detta fallet användes sporrarna genom att hacka i sidan på hästen, samtigt som hon blåhöll i tyglarna för att få hästen att kröka på nacken och "gå i form". Jag tycker inte detta är ett försvarsbart ridsätt eller tycker du?

nej, inte alls, men ska man beklaga sig över hur hemskt något är så bör man nog tänka på att återge det så korrekt som möjligt och inte fåniga överdrifter, hur ska man då kunna ta resten av inlägget på allvar?

Jag tyckte inte det var särskilt svårt att förstå poängen i hennes inlägg och eftersom jag själv uppskattar ironisk humor har jag inte svårt att solla bort vad som var överdrift och vad som var "100%-ig korrekt fakta". Det handlar lite om hur man berättar saker - på ett personligt plan - och visst, man hade kunnat gått tillväga som följande:

"Idag såg jag en ung tjej i tolvårsåldern som red MED hjälm följd av två medelålders kvinnor som red UTAN hjälm och detta upprörde mig mycket - varför klagar vi på barnen när vuxna går före med dåligt exempel?"

... men jag hade nog inte tyckt att det var lika engagerande att läsa!

Now that's my two-pence for today!

Jag vet att det var unghästar eftersom jag vet vilka hästarna är och de som red är "kända" för sitt ridsätt. Nej sporrar är inte fel att ha på en häst om de används rätt, men i detta fall använda de felaktig. Enligt mig är det felaktigt att dra ihop en häst, speciellt unghäst på ett vis så att de inte jobbar med ryggen, ingen som helst lösgörning what so ever, utan denna häst gick endast med krökt nacke, och ryttaren anser visst att hästen går i form så länge den kröker på nacken. Hästen gick inte i rätt form. Så, i detta fallet användes sporrarna genom att hacka i sidan på hästen, samtigt som hon blåhöll i tyglarna för att få hästen att kröka på nacken och "gå i form". Jag tycker inte detta är ett försvarsbart ridsätt eller tycker du?

:bow: :bow:

I det här fallet är det ju solklart vilka som är mest ansvarsfulla, både över sig själv och hästen. Jättebra när ungarna kan lära sig nånting riktigt, men tyvärr finns det skräckexempel inom alla åldrar och dicipliner.

Själv rider jag alltid med hjälm, är dock slarvigare med väst, men anser att jag får skylla mig själv helt och hållet om jag gör mig illa :o

Choklad och Johanna89 Ni verkar inte ha hängt med direkt bra här på Buke ser jag om ni inte kan ta TS inlägg seriöst bara för att hon överdrev lite (eller så tar ni bara sånt som passar er för seriöst). Om ni inte redan har märkt det så kryllar det av överdrifter (många mycket värre än så här) på Buke och jag säger som dom andra: poängen framgick klart och tydligt, vilket var meningen. (Hästfolk med minsta lilla fungerande hjärncell fattar ju att ingen rider med sporrar på en meter :cool: )

jag ka ju inte säga att jag försvarar de här ryttarna, och om de sitter och hackar med sporrarna är det ju inte heller okej,. Men kan du vara hundra på att de här hästarna inte var otroligt stressade/heta och ryttarna försökte få dem lugna, och inte satt och tänkte att "oj vad bra min häst går i form", och inte jobbade på rätt sätt?

Om man inte vet vilka omständigheterna är ska man inte klaga, det är min åsikt. Och att rida med eller utan hjälm är väl upp till var och en.

Med tanke på att personerna i fråga kom på två hästar som var genomsvettiga och satt och smackade och hackade med sporrarna samtidigt som de slet dem i munnen har jag svårt att se att de försökte lugna ner dem? Om de nu försökte det så var det ett väldigt dåligt sätt tycker jag? och med tanke på hur dessa personer har lagts till märke av andra på frund av deras dåliga ridsätt så tvivlar jag på att det var så.

Alltså, det finns många ponnybarn som rider illa. Varför? Jo de har lärt sig och tagit efter de vuxna. Alltså måste vi alla börja ta ett ansvar både när det gäller säkerhet och behandligen gentemot hästen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka