Klamydia hos katt....

C

Carita

Hej!

Jag har nu "toksökt" i både böcker och på Internet efter information om denna sjukdom....men de uppgifter som finns är både knapphändiga och motstridiga :(

Så nu vänder jag mig till er mina kära medkattägda....all information är till stor hjälp!!

Tack på förhand

Mvh C + Gänget
 
Det ska tydligen likna herpes på något vis,symptomen alltså.
en av mina katter var på herpes/klamydia utredning,det gick inte att konstatera vad det var av dessa två.

symptomen är som en grav förkylning,+stressnysningar .
svullna,igenkleggade ögon,upprepade kraftiga nysningar osv.
Taskig anderdräkt är oxå ett tecken.....

MÅNGA katter har det ,smittar från djur till djur o mor/unge.de flesta katter är dock smittbärare fast det aldrig bryter ut.
Det finns hos de flesta större katterier fast det hålls mkt tyst om det
Importer har det ofta o smittar andra katter på utställningar.

Min ena fick det genom sin mamma som fick det från en katt som kom från Danmark,på en utställning så satt honan o nös,stressrelaterat.
efter det så följde viruset (som det egentligen är) med hem till katteriet o en hona blev smittad,där bröt det inte ut alltså var hon smittbärare utan synliga symptom.
ungarna efter henne fick en mkt kraftig förkylning som ej gick över.
Den förkylningen finns fortfarande trots att det gått två år.

som sagt ,då det är ett virus finns det ej nåt bot,det hjälper med pencilin o ögonsmörj...men försvinner aldrig helt. :crazy:

det var nog allt jag visste om det! :D
det går att dra paraleller till människoherpes.
 
Ok, tack så mycket!! :)

En vän till mig fick ögoninflammation, gick till doktorn som sa att det troligtvis var Klamydia som hon "nog" hade fått av sina katter..... :confused:

Är det möjligt?

Fråga två; Läste om dessa två mediciner som tydligen helt ska kurera Klamydia;

Oxytetracylin och Azitromax

Hört talas om dem?

Tack igen!

Mvh C + Gänget
 
Jag vet inte om det är möjligt..... :confused:

Jag är iaf frisk som en nötkärna. :D

menar du att de medicinerna ska kurera människor eller katter?
 
alla mina katter är friska...den som bär påd et visar bara det om han har varit i stressrelaterade situationer.då visar han det genom kraftiga nysningar...upp till 20 ggr på raken....det är nästan så att han krampar.


o som sagt många uppfödare har det ,hälften av dessa tror att det är en förkylning resterande vill inte veta vad det är... :smirk:
 
Dessa mediciner skulle tydligen helt kurera katter som haft/har Klamydia.....använts med stor framgång i USA men även här i Sverige

Ska endå till vår vet. imorgon så ska ställa lite djuplodande frågor till henne då....

Ibland känns det dock som läkare gärna "skyller" diverse sjukdomar på våra älskade husdjur....eller så är det bara jag som är känslig :smirk:

Men, om jag nu inte är helt virrig, så har du förstahands erfarenhet om Klamydia, eller? Hur påverkade blir de drabbade kisarna, kan de leva ett fullgott liv?

Tack igen!

Mvh C + Gänget
 
De lider inte av det .som jag sa ,dra paraleller till vanligt herpesvirus hos människor,det finns många som har det ..o sen finns det sånna som jag....att man är smittbärare fast det inte brytit ut.det ska tydligen vara så att 95% av sveriges befolkning har herpes då som smittbärare.

nu vet de ju aldrig om det är klamydia eller herpes då de ter sig mkt lika.Det går att göra tester men det kostar runt 1000-lappen,o kan vara onödigt då man behandlar på samma sätt.

fast jag vet inte hur de bahandlar det.... :confused:

min hade troligtvis herpes.
han lider inte av det ......men andra gör om jag släpar med honom till en utställning tex....då tror de att han är förkyld. :angel:
Han följde bara med en gång ,det var då jag upptäckte hur det låg till o att det var stressrelaterat.

o för guds skull....SLUTA TACKA!!! :smirk:
 
Aha, den lille kisen som kompisen fick hem blev attans snuvig efter ett par dagar....så då kan det vara stressen av flytten som gjort att det brytit ut hos honom?!

Hur pass smittsamt är det egentligen...om man ska "tro" det jag läste om det så måste kattstackaren sitta i karantän resten av sitt liv verkar det som?

Eller smittar det bara under "utbrott"?

Tack igen.... :devil: he he he

Mvh C + Gänget
 
Det är väldigt troligt att det är stressen som gjort att det brutit ut.
jag har inte riktigt fattat hur det smittar ....men tror att det är vid utbrott/från mamma till unge....men det är inte alla som får det ,de flesta klarar sig iaf...
jag har en som har det o sju som inte har det ....o de borde verkligen ha fått det om det smittar så mkt som du tror. :smirk:

Denna katt är två år o jag har haft honom sedan han var tolv veckor...ingen anat har visat symptom eller haft några förkylningar som varit annat än just en liten snuva. :D


jaja...VARSÅGOD!!!!!!!!!! :p
 
Aha, igen!

Så det är inte heller alla katter som drabbas?

Fast nu var jag bra virrig.....läste juh precis att man kan vaccinera sin kise mot Klamydia, men det är tydligen inte det bästa vaccinet?!

Jag skall vidarbefodra dina visa ord till min helstressade vän.... :D

Rallebralle is a GOD :bow: (Nåja, jag tackade inte iaf ;) )

Mvh C + Gänget
 
Nä,det är inte alla som drabbas o det är inte dödligt...knappt farligt heller... :smirk:

Det är inte det bästa vaccinet som de har mot klamydia ....nope! :crazy:
 
Rättelse, klamydia är INTE ett virus. Det är en bakterie och därför kan man behandla med antibiotika.

Dräktiga honor bör man vara lite extra försiktiga med då klamydia ibland orsakar missfall. Annars tycker jag att du har fått bra information och jag har inget mer att tillägga :)
 
Man tackar :D

Jag är så fylld av information nu att jag kommer att blända katternas vet. på onsdag med mina djuplodande frågor ;)

Tack igen alla som tagit sig tid att svara!!

Mvh C + Gänget

Ps; Ett speciellt tack skickas till Rallebralle :bow: he he he
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 925
Senast: Twihard
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en tid funderat på att starta en "dagbokstråd" här. Inspirationen att göra det kommer till stor del från min dotter...
Svar
15
· Visningar
3 389
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 769
Senast: Grazing
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 454
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp