Klart med tiggeriförbud

Såg ett länkat nyhetsklipp på FB döpt till "Sveriges med lättkränkta kommun"
På frågan om Polisen kommer köra iväg tiggare, så svarar polisen att det är ett väldigt litet problem och att de nog kommer att gå om de ber dem. När journalisten frågar hur många tiggare det finns, svarar polisen att det finns Två aktiva.
Vellinge är inte direkt en monopol med stort utbud av butiker. Det känns mer som ett "principbeslut" för att visa var man står.
Om det bara är två som tigger i en hel kommun verkar det mest löjligt att förbjuda. För det lär väl knappast vara några sekundära problem med så få personer att ett förbud skulle vara ett alternativ.
 
Vad anser du straffet bör vara för att skänka bort en schampo flaska o en banan, eller för att tvätta någons kläder?

Jag köpte ofta kaffe, en kanelbulle och bytte några ord med en tiggare vid en lokal butik. Han var tacksam både över varm dryck och ett samtal. Undra hur jag ska bestraffas för det? Det är ju illa när man är så snäll att man utnyttjas. Det var en otrolig belastning för mig att spendera 20 kr ett par dagar i veckan och dessutom skänkte jag ju 15 minuter av min tid. Stackars mig! Eller? :meh:;) Nja faktum var att jag blev oerhört ledsen när han en dag var borta och jag tänker fortfarande på honom ibland. För mig som snäll var det en liten "belastning" ekonomiskt och tidmässigt men relationen tillbaka gav mig så mycket mer. Välinvesterade pengar tyckte jag :)
 
Ingenting

Problemet är inte personen som ger, utan att samhället byggts så att snälla individer utnyttjas. Ett samhälle där det är dåligt att vara snäll har misslyckats.
Nu var tvättandet inget som tiggaren bad om - den kvinnan som tog hem tvätten erbjöd att göra det, det var hon som föreslog det hela. Jag tror hon kände att hon ville ge hjälp inte bara i form av pengar utan en annan slags hjälp. Hon gav även samma tiggande kvinna skjuts till regionsjukhuset som ligger en bra bit bort, för hjälp i en besvärlig situation. Dvs mer medmänsklig hjälp snarare än pengar.
 
Detta är en av orsakerna till att tiggeri behöver förbjudas. Eftersom de annars utnyttjar välmenande människor. Snälla människor har det redan tufft i samhället som det är.

Anser du att det är att bli utnyttjad när människor vill hjälpa andra?
Jag skulle snarare kalla det för ett högst normalt och mänskligt beteende att vilja andra väl och att hjälpa varandra. Då antar jag att du tycker att all form av välgörenhet är att utnyttja de som bidrar, för de är ju snälla som vill hjälpa?

Och snälla människor behöver absolut inte ha det varken bättre eller sämre. Dålig livssituation kan drabba även elaka människor.


Med tiggeriförbud blir det ingen förlust för den snälle att gå till mataffären.

Jag avstår mer än gärna den där godispåsen eller det nybakade brödet om jag kan hjälpa någon som behöver det mer än mig. Jag ser inte det som en förlust.
Fine, jag har enormt dåligt med pengar. Riktigt riktigt dåligt. Men jag har tak över huvudet, en ändå stabil vardag (jämfört med de som inte har någon stabil vardag alls), familj nära, mat så jag kan äta mig mätt. Bara det är ett privilegium. Och om jag har råd så bidrar jag mer än gärna till de som är behov av det.
Förlust? Knappast. Utnyttjad? Knappast.
 
Nu var tvättandet inget som tiggaren bad om - den kvinnan som tog hem tvätten erbjöd att göra det, det var hon som föreslog det hela. Jag tror hon kände att hon ville ge hjälp inte bara i form av pengar utan en annan slags hjälp. Hon gav även samma tiggande kvinna skjuts till regionsjukhuset som ligger en bra bit bort, för hjälp i en besvärlig situation. Dvs mer medmänsklig hjälp snarare än pengar.

Det hade varit betydligt bättre om hon givit en nära anhörig denna omtänksamhet istället.
 

Liknande trådar

Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 637
Senast: Badtz Maru
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 205
Senast: Enya
·
Tjatter Så till nästa års OS i Paris är det då klart att breakdance blir en gren O_o Jag som redan tycker att bedömningssporter inte bör vara...
Svar
17
· Visningar
860
Senast: tanten
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp