Klart med tiggeriförbud

Jag tror inte att den poängen har gått spårlöst förbi.
Väldigt konstigt skrivet. Jag fattar inte vad du menar.

Jag menar att tråden diskuterar som om det fanns ett totalt tiggeriförbud.
En del personer skriver att man "kriminaliserar fattiga".
Jag försökte påpeka att det är en övertolkning: man möjliggör att förbjuda tiggeri på vissa platser.
Alltså inte att tiggeri är kriminaliserat som sådant, och tiggeri kan inte förbjudas i exempelvis en hel kommun.
 
Fast den kvinnan jag "lärt känna" ber ofta om annat. Om Ipren, solskyddsmedel, ett kontantkort till mobilen. Häromdagen bad hon om en hel kyckling och en flaska matolja så hon kunde laga middag på stormköket vid bilen. Hon blev verkligen glad över de gåvorna.

Sånt där skulle jag gärna ge, faktiskt! Jag ger aldrig någonsin pengar, men att hjälpa någon att få mat för dagen skulle kännas riktigt bra! :)

(jag har ju också någon sorts idé om att inte vilja bidra till en ordning där folk sitter och tigger på gatorna genom att då inte ge dem pengar, men jag tror ju inte att någon skulle ge sig hela vägen till Sverige för att tigga om en kyckling och lite ipren, så därför känns det dubbelt bra att höra att den typen av gåvor uppskattas)
 
Sånt där skulle jag gärna ge, faktiskt! Jag ger aldrig någonsin pengar, men att hjälpa någon att få mat för dagen skulle kännas riktigt bra! :)

(jag har ju också någon sorts idé om att inte vilja bidra till en ordning där folk sitter och tigger på gatorna genom att då inte ge dem pengar, men jag tror ju inte att någon skulle ge sig hela vägen till Sverige för att tigga om en kyckling och lite ipren, så därför känns det dubbelt bra att höra att den typen av gåvor uppskattas)
Anledningen till att de är här är ju oftast för att de har en familj hemma som är beroende av de inkomster som deras tiggande ger. Så det är ju inte konstigt att de vill ha pengar, för en kasse mat här hjälper ju inte barnen/föräldrarna/frun hemma tyvärr.
 
Anledningen till att de är här är ju oftast för att de har en familj hemma som är beroende av de inkomster som deras tiggande ger. Så det är ju inte konstigt att de vill ha pengar, för en kasse mat här hjälper ju inte barnen/föräldrarna/frun hemma tyvärr.

Jo, jag vet att det är så. Men jag vill inte bidra till en världsordning där tiggeri är ett sätt att försörja sig, så därför ger jag inte pengar. På samma sätt som jag försöker att inte köpa kläder tillverkade av barnarbetare, till exempel.

Att ge mat till en tiggare som redan befinner sig här, det är dock helt okontroversiellt för mig och enbart ett utslag av humanism och empati. Därför blir jag glad när jag förstår att sådant också uppskattas!
 
Jag menar att tråden diskuterar som om det fanns ett totalt tiggeriförbud.
En del personer skriver att man "kriminaliserar fattiga".
Jag försökte påpeka att det är en övertolkning: man möjliggör att förbjuda tiggeri på vissa platser.
Alltså inte att tiggeri är kriminaliserat som sådant, och tiggeri kan inte förbjudas i exempelvis en hel kommun.

Nej, inte som OM det fanns. Utan om själva grejen förbud.
 
Tycker att det är hemskt bra att det förbjuds.

Jag gav faktiskt en matkasse till en tiggare ”i början”.
Tiggaren såg frågande på mig och sa Money? Money?
Jag bara log och gick en bit med den där goa känslan i magen av att ha hjälpt någon, precis när jag vänder mig om knölar tiggaren ner påsen i en soptunna och skrattar i sin IPhone modell helt ny... :grin:

DÄRFÖR tycker jag inte om tiggare.
Så jävla tydligt att det är organiserat, dom vill inte ha hjälp med det vardagliga, det får dom ändå, de är beordrade att skaffa in pengar och sålänge samhället ger är de fångade till att fortsätta.

Så att du ska slippa se personer som är extremt fattiga?

Bara för att just den personen inte var tacksam för matkassen så betyder ju inte det att alla tiggare är likadana. Snacka om att generalisera.
Det är långt ifrån alla som är organiserade. Och det är långt ifrån alla som ens är i närheten av att vara otrevliga och otacksamma. Fast iofs förstår jag att många är just otacksamma och otrevliga med tanke på deras livssituation. (Med det sagt så har ju ingen rätt att ta ut sina negativa känslor på andra).
 
Jo, jag vet att det är så. Men jag vill inte bidra till en världsordning där tiggeri är ett sätt att försörja sig, så därför ger jag inte pengar. På samma sätt som jag försöker att inte köpa kläder tillverkade av barnarbetare, till exempel.

Att ge mat till en tiggare som redan befinner sig här, det är dock helt okontroversiellt för mig och enbart ett utslag av humanism och empati. Därför blir jag glad när jag förstår att sådant också uppskattas!
Där jag bodde i Märsta ett tag för något år sedan var det ofta en lite äldre kvinna som satt utanför Willis, en gång visade hon på sitt smutsiga hår o bad om schampo, det köpte jag åt henne, samt en smörgås o en banan, hon blev så tacksam så jag trodde hon skulle kyssa mig. Sedan dess köpte jag alltid något litet åt henne att äta.
 
Där jag bodde i Märsta ett tag för något år sedan var det ofta en lite äldre kvinna som satt utanför Willis, en gång visade hon på sitt smutsiga hår o bad om schampo, det köpte jag åt henne, samt en smörgås o en banan, hon blev så tacksam så jag trodde hon skulle kyssa mig. Sedan dess köpte jag alltid något litet åt henne att äta.
Jag vet en ung kvinna här som brukar hjälpa tiggaren utanför ICAbutiken genom att ta hem och tvätta kläder etc åt henne. Bor man i en bil har man inga möjligheter att tvätta och efter 3 månader är man ganska smutsig, tänker jag. Så den hjälpen var väldigt uppskattad!
 
Jag gav faktiskt en matkasse till en tiggare ”i början”.
Tiggaren såg frågande på mig och sa Money? Money?
Jag bara log och gick en bit med den där goa känslan i magen av att ha hjälpt någon, precis när jag vänder mig om knölar tiggaren ner påsen i en soptunna och skrattar i sin IPhone modell helt ny... :grin:
o5ECfhL.gif
 
Jag vet en ung kvinna här som brukar hjälpa tiggaren utanför ICAbutiken genom att ta hem och tvätta kläder etc åt henne. Bor man i en bil har man inga möjligheter att tvätta och efter 3 månader är man ganska smutsig, tänker jag. Så den hjälpen var väldigt uppskattad!
Jag vet en ung kvinna här som brukar hjälpa tiggaren utanför ICAbutiken genom att ta hem och tvätta kläder etc åt henne. Bor man i en bil har man inga möjligheter att tvätta och efter 3 månader är man ganska smutsig, tänker jag. Så den hjälpen var väldigt uppskattad!
Jag gillar det där man kan göra i det lilla, som gör så mycket för någon men kostar oss nästan ingenting.
 
Jag vet en ung kvinna här som brukar hjälpa tiggaren utanför ICAbutiken genom att ta hem och tvätta kläder etc åt henne. Bor man i en bil har man inga möjligheter att tvätta och efter 3 månader är man ganska smutsig, tänker jag. Så den hjälpen var väldigt uppskattad!

Detta är en av orsakerna till att tiggeri behöver förbjudas. Eftersom de annars utnyttjar välmenande människor. Snälla människor har det redan tufft i samhället som det är.
 
Vad anser du straffet bör vara för att skänka bort en schampo flaska o en banan, eller för att tvätta någons kläder?
Ingenting

Problemet är inte personen som ger, utan att samhället byggts så att snälla individer utnyttjas. Ett samhälle där det är dåligt att vara snäll har misslyckats.
 
Detta är en av orsakerna till att tiggeri behöver förbjudas. Eftersom de annars utnyttjar välmenande människor. Snälla människor har det redan tufft i samhället som det är.
Jag uppfattade inte det @Lena Furberg beskrev som något utnyttjande utan som en spontan hjälphandling. Sedan vill jag gärna nämna att det finns olika grader av ”ha det tufft i samhället”. Det kanske kan kännas som om välmenande socialt etablerade svenskar kan ha det tufft i samhället när de konfronteras med tiggare, men i det här sammanhanget blir det en litet... vansinnig och fullkomligt perspektivlös uppfattning.
Jag tror att jag bestämmer mig för att du skämtade.
 
Såg ett länkat nyhetsklipp på FB döpt till "Sveriges med lättkränkta kommun"
På frågan om Polisen kommer köra iväg tiggare, så svarar polisen att det är ett väldigt litet problem och att de nog kommer att gå om de ber dem. När journalisten frågar hur många tiggare det finns, svarar polisen att det finns Två aktiva.
Vellinge är inte direkt en monopol med stort utbud av butiker. Det känns mer som ett "principbeslut" för att visa var man står.
 

Liknande trådar

Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 758
Senast: Badtz Maru
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 290
Senast: Enya
·
Tjatter Så till nästa års OS i Paris är det då klart att breakdance blir en gren O_o Jag som redan tycker att bedömningssporter inte bör vara...
Svar
17
· Visningar
883
Senast: tanten
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
798
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Problemhund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp