Klart med tiggeriförbud

Så det är OK med nazister på våra gator och torg. Men inte tiggare. Jag förstår.
Vilken konstig jämförelse.
Jag förstår inte: jämför du en laglig ordnad demonstration (organiserad; och det är möjligt att den inte är ordnad så länge) med en på förväg utstakad väg, med människor som sitter och tigger?
Personligen tror jag ju att en person som sitter i entrén till en butik med ett nazistiskt plakat framför sig, skulle bli ombedd att lämna platsen.

Eller jämför du det faktum att människor med olika uppfattning, även nazistiska, befinner sig i samhället?
 
Men vissa sätter ju i system att lyfta fram rasistanklagelser när saker o ting inte går deras väg.. MÅ DE ?
 
Vilken konstig jämförelse.
Jag förstår inte: jämför du en laglig ordnad demonstration (organiserad; och det är möjligt att den inte är ordnad så länge) med en på förväg utstakad väg, med människor som sitter och tigger?
Personligen tror jag ju att en person som sitter i entrén till en butik med ett nazistiskt plakat framför sig, skulle bli ombedd att lämna platsen.

Eller jämför du det faktum att människor med olika uppfattning, även nazistiska, befinner sig i samhället?

Jag tyckte inte att det var någon konstig jämförelse. Har inga problem med att förstå @Nebraska s poäng med vad vi tillåter och inte tillåter på gatorna.
 
Jag tyckte inte att det var någon konstig jämförelse. Har inga problem med att förstå @Nebraska s poäng med vad vi tillåter och inte tillåter på gatorna.

Nej, kanske det.
Men jag tycker inte att de föreslagna alternativen är likartade.
Mer likartat är ju att det dels är tillåtet med ordnad demonstration även om man är nazist, liksom det är tillåtet med ordnad demonstration om man är ensamkommande från Afghanistan som inte vill att ett avvisningsbesked ska genomföras.
Båda alternativen är lika tillåtna.

Eller, ett gäng nazister som gör en "spontan demonstration" - de tillåts inte göra det.
Precis som enskilda personer som tigger kan hindras från att göra det på vissa platser.
 
Svärmor är fattigpensionär, har jobbat i minst 30 år inom vården i sverige. Kom hit från chile som flykting på 70-talet. Tar hand om sin dementa man i hemmet och skänker pengar till varenda tiggare hon ser och en organisation i månaden. På någotvis lyckas de som redan är fattiga och i utsatta lägen att hjälpa de som de anser vara ännu mer utsatta. Jag har inte hört en enda fattigpensionär gnälla på tiggarna, det är människor med minst medelinkomst som gnäller och tycker att det är ett problem och menar att vi ska hjälpa "våra egna", vilka det nu är, först.
Det var ett väldigt märkligt, anklagande och förolämpande tolkning och svar du ger. Hur i hela friden fick du till det där? Det är fantastiskt att din fattiga svärmor är så ofantligt duktig och generös, och du menar att vi inte har fattigpensionärer här som går runt i stan och samlar tomburkar och inte har råd att äta och om bara de gjorde som din svärmor skulle vi inte ha något gnäll om fattigpensionärer - för dom gnäller ju inte utan det är bara andra fattiglappar som lever i medelklass som för deras fråga? Ursäkta mig, men goddag yxskaft. Du lever i ett parallellt universum.
 
Det var ett väldigt märkligt, anklagande och förolämpande tolkning och svar du ger. Hur i hela friden fick du till det där? Det är fantastiskt att din fattiga svärmor är så ofantligt duktig och generös, och du menar att vi inte har fattigpensionärer här som går runt i stan och samlar tomburkar och inte har råd att äta och om bara de gjorde som din svärmor skulle vi inte ha något gnäll om fattigpensionärer - för dom gnäller ju inte utan det är bara andra fattiglappar som lever i medelklass som för deras fråga? Ursäkta mig, men goddag yxskaft. Du lever i ett parallellt universum.

Hur i hela friden fick du själv till det där? :confused: Utifrån ditt svar kan du ju inte ha läst inlägget ordentligt. "Fattiglappar som lever i medelklass", jag förstår inte vad du pratar om utifrån @monster1 s inlägg. Hen har ju framför allt knappast förnekat att det inte skulle finnas fattigpensionärer som går och samlar tomburkar. Finns inget i det ursprungliga inlägget som ens antyder något sådant, så ditt aggressiva inlägg ter sig både överdrivet och förhastat.
 
Det var ett väldigt märkligt, anklagande och förolämpande tolkning och svar du ger. Hur i hela friden fick du till det där? Det är fantastiskt att din fattiga svärmor är så ofantligt duktig och generös, och du menar att vi inte har fattigpensionärer här som går runt i stan och samlar tomburkar och inte har råd att äta och om bara de gjorde som din svärmor skulle vi inte ha något gnäll om fattigpensionärer - för dom gnäller ju inte utan det är bara andra fattiglappar som lever i medelklass som för deras fråga? Ursäkta mig, men goddag yxskaft. Du lever i ett parallellt universum.
Läste en artikel för flera år sedan där de som gav mest och ofta inte var de som hade det bäst ställt ekonomiskt utan de som hade mer begränsad ekonomi.
 
Tanken med att förbjuda tiggeri på vissa platser (ej generellt!) har ju heller aldrig varit att lösa tiggarnas problem, utan att lösa det som i det här fallet Vellinge kommun uppfattar som ett ordningsproblem? Tiggarna lär finnas kvar, men då på andra platser.

Exakt, precis. De kommer sätta sig på andra platser. "Vi skickar iväg dessa jobbiga individer någon annanstans så vi slipper se dem". Hemskt och okänsligt enligt mig.

Jag har en gång stött på en tiggare som gick klart över gränsen till det acceptabla - blockerade vägen för mig och knuffade på mig med sin mugg. Han tyckte uppenbarligen att han hade rätt till mina pengar, jag tyckte bara att han var obehaglig. Men detta är som sagt en gång - i övrigt blir jag illa berörd av tiggare, men inte störd eller trakasserad.

Jag har stött på många såna människor. Men jag gör inte skillnad på vad det är för typ av människa (i brist på bättre ord).

Blockera ingångar till affärer? Jag har visserligen alltid kunnat ta mig in, men jag använder ju å andra sidan inte varken rullstol eller barnvagn och sällan kundvagn. De tiggare som jag möter dagligen sitter precis i ingången till min närbutik med fötterna och benen ut i gången där alla går. Inte i vägen för mig, som sagt, men kanske hade läget varit annorlunda om jag kommit med rullator... Och hade jag ägt affären så hade jag nog faktiskt velat ha möjligheten att be tiggare, rökande ungdomar eller andra att avlägsna sig från entrén.

Okej. Jag har som sagt aldrig stött på just tiggare som blockerar ingångar.
Absolut har väl ägaren till affären rätt till att bestämma om ingången ska vara fri att ta sig igenom eller om det är okej med folk som blockerar den. Men åter igen. Det spelar ju ingen roll om det är en tiggare eller som du säger, rökare (det är inte bara ungdomar som röker) och liknande.

Folk med barnvagnar brukar vara riktigt duktiga på att blockera vägar och ingångar. Ska dessa också förbjudas isåfall? Självklart inte! Jag tror på medmänsklighet och att visa lite respekt. Och det gäller såklart från alla håll.

Angående att hjälpa människor i nöd, så vet jag faktiskt inte om vi gör det genom att låta alla tigga var de vill, när de vill och (nästan) hur de vill... Hjälper det verkligen, på riktigt? Och hjälper det dem om jag ger dem en femma i den där muggen? Jag gör aldrig det, men vet inte om det är "rätt" beslut. Mitt beslut är grundat ungefär på samma tänk som att jag helst inte köper kläder, mattor etc, som kommit till genom barnarbete. Jag vill helt enkelt inte bidra till att upprätthålla en marknad som jag tycker är fel/omänsklig/omoralisk. Både tiggaren och det arbetande barnet behöver säkert pengarna, men jag tycker inte att man skall behöva förtjäna sitt uppehälle så...

Jag har tyvärr ingen bra svar på det här. Jag vet inte vad som hjälper eller vad som är bäst. Självklart vill jag ju ge pengar, om jag hade några. Nu har jag i princip aldrig kontanter, och har jag de så brukar jag ge. Men jag som själv enbart har råd med räkningar och mat har oftast inte råd att ge andra. Men ibland har jag, och då brukar jag köpa varm dryck (om det som nu är kallt ute), något ätbart eller liknande.
En gör så gott en kan. Kanske hjälper den där femman i muggen, kanske inte. Det är svårt...
 
fast grejen är.
den här lagen förbjuder inte tiggeri.
den ger möjligheter till kommuner att förbjuda tiggeri på vissa platser.
den poängen verkar ha gått spårlöst förbi.

Jag tror inte att den poängen har gått spårlöst förbi.
Väldigt konstigt skrivet. Jag fattar inte vad du menar.
 
Som i sin tur inte handlade om något jag sagt.

Jag menar bara att när du svarar på ett inlägg om att det är fattiga som ger mest till andra fattiga och skriver att du upplever det som märkligt och förolämpande är det väl inte så konstigt att tro att du pratar om just det du svarar på?
 
Jag menar bara att när du svarar på ett inlägg om att det är fattiga som ger mest till andra fattiga och skriver att du upplever det som märkligt och förolämpande är det väl inte så konstigt att tro att du pratar om just det du svarar på?
Inlägget jag svarade på är märkligt då det inte handlar om något av vad jag skrev om, bara ett flertal antydningar om värderingar som är taget helt ur det blå.
 
Tycker att det är hemskt bra att det förbjuds.

Jag gav faktiskt en matkasse till en tiggare ”i början”.
Tiggaren såg frågande på mig och sa Money? Money?
Jag bara log och gick en bit med den där goa känslan i magen av att ha hjälpt någon, precis när jag vänder mig om knölar tiggaren ner påsen i en soptunna och skrattar i sin IPhone modell helt ny... :grin:

DÄRFÖR tycker jag inte om tiggare.
Så jävla tydligt att det är organiserat, dom vill inte ha hjälp med det vardagliga, det får dom ändå, de är beordrade att skaffa in pengar och sålänge samhället ger är de fångade till att fortsätta.
 
Tycker att det är hemskt bra att det förbjuds.

Jag gav faktiskt en matkasse till en tiggare ”i början”.
Tiggaren såg frågande på mig och sa Money? Money?
Jag bara log och gick en bit med den där goa känslan i magen av att ha hjälpt någon, precis när jag vänder mig om knölar tiggaren ner påsen i en soptunna och skrattar i sin IPhone modell helt ny... :grin:

DÄRFÖR tycker jag inte om tiggare.
Så jävla tydligt att det är organiserat, dom vill inte ha hjälp med det vardagliga, det får dom ändå, de är beordrade att skaffa in pengar och sålänge samhället ger är de fångade till att fortsätta.
Fast den kvinnan jag "lärt känna" ber ofta om annat. Om Ipren, solskyddsmedel, ett kontantkort till mobilen. Häromdagen bad hon om en hel kyckling och en flaska matolja så hon kunde laga middag på stormköket vid bilen. Hon blev verkligen glad över de gåvorna.
 

Liknande trådar

Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 691
Senast: Badtz Maru
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 217
Senast: Enya
·
Tjatter Så till nästa års OS i Paris är det då klart att breakdance blir en gren O_o Jag som redan tycker att bedömningssporter inte bör vara...
Svar
17
· Visningar
864
Senast: tanten
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Renovera badrum
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp