Klart med tiggeriförbud

Generellt är min inställning att fattigdom ska bekämpas. Inte de fattiga.

Så länge det är bättre att sitta i regn, köld och blåst utanför en butik i Sverige så bör man kunna få göra det. De har oftast inga bättre alternativ.

Klart att man vill att Rumänien ska ge romer mänskliga villkor i hemlandet. Men så är det inte nu och romerna är en förtryckt grupp. Deras förhållanden är inte mänskliga.

Så visst skulle jag vilja slippa se dem. Men om de inte har andra alternativ så kan jag - i min välmående svenska tillvaro - inte säga något.
 
Men jag vill ju inte ge pengar till en tiggare. Så jag känner mig trakaserad av att dom är ihärdiga mot mig
Du kanske känner till att det redan finns lagrum som reglerar trakasserier? BrB 4. kap 7§ om ofredande är applicerbar på det mesta i den vägen som du kan riskera att uppleva av tiggare, så ur den synvinkeln finns ingen anledning till specifik lagstiftning kring tiggande. Om det nu verkligen är påstridighet som du besväras av, och inte själva tiggandet i sig.
 
Eller så är det inte rasism. Det är bara du som tycker det....

Det är möjligt att rasismen är utbredd i Vellinge.
Men varför väljer du att diskutera rasism i en tråd som handlar om tiggeri?

Anser du att det är rasism att ogilla tiggeri, och att inte vilja ge till tiggare?

Jag diskuterar inte rasism, annat än att svara på @Gammelin s inlägg om rasism. Jag påpekade endast att Vellinge var ett starkt SD-fäste och att rasismen där är utbredd. Det var allt. Vill ni diskutera rasismen i Vellinge kan det nog med fördel göras i egen tråd.
 
Jag är redan kontantlös och kan inte ge oavsett om jag vill eller ej.

Tror det kommer lösas med swish..
Men för att ha Swish behövs ju (väl?) svenskt bankkonto och svensk bankID. Det får man knappast om man är utländsk medborgare utan svensk adress eller bankkonto? Man kan inte swisha till utlandet, eller...? Jag tror också att folk skulle dra sig för att hala fram mobilen och börja swisha, istället för att släppa ner några mynt i förbifarten.
 

Liknande trådar

Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 691
Senast: Badtz Maru
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 217
Senast: Enya
·
Tjatter Så till nästa års OS i Paris är det då klart att breakdance blir en gren O_o Jag som redan tycker att bedömningssporter inte bör vara...
Svar
17
· Visningar
863
Senast: tanten
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp