Klart med tiggeriförbud

Generellt är min inställning att fattigdom ska bekämpas. Inte de fattiga.

Så länge det är bättre att sitta i regn, köld och blåst utanför en butik i Sverige så bör man kunna få göra det. De har oftast inga bättre alternativ.

Klart att man vill att Rumänien ska ge romer mänskliga villkor i hemlandet. Men så är det inte nu och romerna är en förtryckt grupp. Deras förhållanden är inte mänskliga.

Så visst skulle jag vilja slippa se dem. Men om de inte har andra alternativ så kan jag - i min välmående svenska tillvaro - inte säga något.
Jag tänker att det där "visst skulle jag vilja slippa se dem" är något vi bör hantera med omdöme. Där jag bor, sitter det väldigt ofta på kvällarna en grupp eu-migranter, därför att det är lite vindskyddat och tak just vid min port. När jag ska gå in på kvällen, ber de så klart mig om pengar. Och så klart, det skulle jag så sett gärna slippa. Precis som jag hade velat slippa att det tex stod ett gäng fulla, rökande tonåringar i porten när jag försöker ta mig in (vilket också händer).

Men den viljan får inte ligga till grund för att jag - eller någon annan - utvecklar inhumana åsikter! Det större problemet är inte att jag måste be folk flytta på sig så att jag kommer in, det större problemet är att vare sig Rumänien eller EU tar ansvar för dessa medborgare.
 
Jag håller inte med dig.
Och snälla du, jag försöker hålla ett vänligt tonfall och önskar att du gör detsamma i dina inlägg. Du behöver inte vara sarkastisk. Jag skulle respektera dina inlägg mycket mer om du inte lät dem drypa med sarkasmer utan i stället försökte hålla dig till sakliga argument.

Att avstå från att uppmuntra något (i detta fallet tiggeri), är inte att sparka på någon.
Att markera att det dessa individer väljer att göra inte är OK, är heller inte att sparka på någon.

Man kriminaliserar inte tiggaren. Man har inte sagt "det är förbjudet att tigga i Sverige".
Man talar om att det inte är tillåtet att tigga på vissa platser.

Vi står långt ifrån varandra i den här frågan uppenbarligen. Du tycker det är trist att behöva kliva över tiggare. Jag tycker det är att sparka på den som tvingas tigga att de inte ens får sitta där det är okej varmt och torrt- för jag är helt övertygad om att de skulle välja något annat om de bara kunde.

Hela grejen luktar av att vi ska slippa och besväras av dessa människor ingen empati med dem alls
 
Fast är det hela sanningen ? Jobbade förut mycket med event vid butiker och utanför de flesta satt tiggare. Eftersom vi stod där hela dagar såg man ofta att det kom en flott bil plockade upp den som tiggde som stoppade sin slitna filt i en sandlåda och under detta var var klädd i kläder som inte var billiga och sedan åkte iväg. Eller pensionären som köpte en kasse mat till den som tiggde och tiggaren kastade maten ?
I och med detta säger jag inte att det inte finns människor som behöver tigga men allt är inte som det ser ut.
Är för tiggeriförbudet tror tiggeri skapar kriminalitet och människor som skor sig på de som tigger.

Men alltså. En generell sanning innebär inte att det stämmer överens på varenda liten individ. Avvikelser finns, givetvis. Där är vi överens, hoppas jag? Att du anser dig ha upplevt något annat, behöver inte påverka den generella sanningen.

Angående kläder, så skänks även dyra sådana. Jag har själv fyra påsar märkeskläder ståendes i hallen som nu ska skänkas till bättre behövande. Det innebär att det kommer springa omkring mindre bemedlade människor med en Replay-skinnjacka, en skjorta från Tommy Hilfiger och en quiltad jacka från Lexington, till exempel. Sen kommer det stå människor som du, och förvrida verkligheten efter det. Allt är inte som det ser ut, som du själv påpekade. Förmodligen inte den där skrönan om pensionären och den slängda maten heller.
 
Fast är det hela sanningen ? Jobbade förut mycket med event vid butiker och utanför de flesta satt tiggare. Eftersom vi stod där hela dagar såg man ofta att det kom en flott bil plockade upp den som tiggde som stoppade sin slitna filt i en sandlåda och under detta var var klädd i kläder som inte var billiga och sedan åkte iväg. Eller pensionären som köpte en kasse mat till den som tiggde och tiggaren kastade maten ?
I och med detta säger jag inte att det inte finns människor som behöver tigga men allt är inte som det ser ut.
Är för tiggeriförbudet tror tiggeri skapar kriminalitet och människor som skor sig på de som tigger.

Det kanske ser ut så hos dig - så är det inte där jag bor.

Lite som att folk dömer tiggarna utefter huruvida de har en mobil eller inte
 
Det kanske ser ut så hos dig - så är det inte där jag bor.

Lite som att folk dömer tiggarna utefter huruvida de har en mobil eller inte
De flesta undersökningar man har försökt göra, har väl visat att tiggeriet inte handlar om "ligor". När man har följt personer som tigger, och sett vilka (små) summor de får ihop, blir också de där moderna myterna om "lyxbilar" svåra att få att gå ihop.
 
Tiggare är som alla vi andra. De måste äta, sova och skita som vi andra. Vi har våra bostäder där vi äter, sover och skiter. De som inte har bostäder gör detta ute i det fria. Med resultat att de svinar ner. Det är en av de viktigaste anledningarna till att jag inte vill ha tiggare här. Och eftersom de, liksom vi, behöver pengar för sitt uppehälle, så kan man fråga sig var de får tag i det när inte allmosorna räcker....
 
Fast är det hela sanningen ? Jobbade förut mycket med event vid butiker och utanför de flesta satt tiggare. Eftersom vi stod där hela dagar såg man ofta att det kom en flott bil plockade upp den som tiggde som stoppade sin slitna filt i en sandlåda och under detta var var klädd i kläder som inte var billiga och sedan åkte iväg.
Är för tiggeriförbudet tror tiggeri skapar kriminalitet och människor som skor sig på de som tigger.
Håller med. Dessutom har jag sett beteendet många ggr. Först får dom ett samtal på sin mobil. Det är den tid som dom bli upphämtade på. När tiden är inne slänger dom sina tiggarkläder i en sandlåda. Å sedan vandrar dom iväg i prydliga kläder till korsningen längre bort där dom blir upphämtade av en bil med andra tiggare i.
 
Vi står långt ifrån varandra i den här frågan uppenbarligen. Du tycker det är trist att behöva kliva över tiggare. Jag tycker det är att sparka på den som tvingas tigga att de inte ens får sitta där det är okej varmt och torrt- för jag är helt övertygad om att de skulle välja något annat om de bara kunde.

Hela grejen luktar av att vi ska slippa och besväras av dessa människor ingen empati med dem alls

Man kan ha empati med personerna och deras situation men ändå tycka att de gör fel som väljer att tigga (ja, väljer, även om det inte ter sig som ett lockande val).
Man kan ha empati men ändå tycka att Sverige bör försvåra för personerna att välja att åka hit och tigga.

Faktiskt.
 
Det var ett program för något år sedan om det organiserade tiggeriet i Norge. Att det skulle vara samma sak här, inte överallt men förekommer.
Nu på svt går en serie ”36 dagar på gatan”. Har inte hunnit se den ännu men det handlar om bostadslösa och tiggare.
Jag är väldigt kluven i frågan. Vill få bort det organiserade tiggeriet och att de som tigger ska få hjälp på annat håll. Men grejen är att jag inte tror att ett förbud hjälper så mycket i det stora hela. Sålänge fattigdomen kvarstår.
 
Håller med. Dessutom har jag sett beteendet många ggr. Först får dom ett samtal på sin mobil. Det är den tid som dom bli upphämtade på. När tiden är inne slänger dom sina tiggarkläder i en sandlåda. Å sedan vandrar dom iväg i prydliga kläder till korsningen längre bort där dom blir upphämtade av en bil med andra tiggare i.
Solklart fall av organiserat tiggeri
 
. Har hört om organiserat tiggeri, vet att de som sitter här hos oss körs ut.. Men jag skulle själv inte vilja sitta på backen och tigga så vi ger pengar eller köper mat. När jag köper mat frågar jag de i affären, lokala handlare, vad de brukar handla och så köper jag likadant och lämnar över.. Sen tycker jag det är viktigt att mina barn ser att man ska hjälpa de som har det jobbigt.. Förbudet ger mig magont, tycker kanske att man skulle börjat i andra änden först dvs ställt på deras hemländer riktigt hårt. Vart ska de nu ta vägen?
 
De byter till andra kläder och blir upphämtade. De tiggare som är själva gör inte så

Så, grupp = organiserat. Samåkning = organiserat.

Organiserad tiggeri innebär att någon annan får en större del av pengarna som tiggs in, mig veterligen. Att man åker i samma bil och "hänger i grupper" betyder inte att det finns en bakomliggande organisation.

"Våra" tiggare samåker i en skruttig folkvagn och umgås med andra romer. För mig säger det ingenting om huruvida det är organiserat eller ej.
 
Så, grupp = organiserat. Samåkning = organiserat.

Organiserad tiggeri innebär att någon annan får en större del av pengarna som tiggs in, mig veterligen. Att man åker i samma bil och "hänger i grupper" betyder inte att det finns en bakomliggande organisation.

"Våra" tiggare samåker i en skruttig folkvagn och umgås med andra romer. För mig säger det ingenting om huruvida det är organiserat eller ej.
Organiserat tiggeri förekommer. Problemet är att det är svårt (nästan omöjligt) att skilja på vanliga tiggare och de som är kopplade till kriminell organisation. Just att byta kläder efter ett ”pass” är lite mystiskt. Varför måste de slängas i en sandlåda?
 
Så, grupp = organiserat. Samåkning = organiserat.

Organiserad tiggeri innebär att någon annan får en större del av pengarna som tiggs in, mig veterligen. Att man åker i samma bil och "hänger i grupper" betyder inte att det finns en bakomliggande organisation.

"Våra" tiggare samåker i en skruttig folkvagn och umgås med andra romer. För mig säger det ingenting om huruvida det är organiserat eller ej.
Nu har vi en lag att ta till på ett lagligt sätt för att få bort tiggarna från vissa områden och dom får tigga på andra ställen där förbudet inte råder
 
Organiserat tiggeri förekommer. Problemet är att det är svårt (nästan omöjligt) att skilja på vanliga tiggare och de som är kopplade till kriminell organisation. Just att byta kläder efter ett ”pass” är lite mystiskt. Varför måste de slängas i en sandlåda?

Jag har inte påstått att det inte förekommer? Jag försöker antyda att grunderna för vad som faktiskt räknas till organiserat tiggeri är annat än samåkning.
 

Liknande trådar

Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 711
Senast: Badtz Maru
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 220
Senast: Enya
·
Tjatter Så till nästa års OS i Paris är det då klart att breakdance blir en gren O_o Jag som redan tycker att bedömningssporter inte bör vara...
Svar
17
· Visningar
864
Senast: tanten
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp