Klart med tiggeriförbud

Jag diskuterar inte rasism, annat än att svara på @Gammelin s inlägg om rasism. Jag påpekade endast att Vellinge var ett starkt SD-fäste och att rasismen där är utbredd. Det var allt. Vill ni diskutera rasismen i Vellinge kan det nog med fördel göras i egen tråd.

OK, då har jag missuppfattat dina inlägg.
Jag fick intrycket att du försökte beskriva tiggeriförbud i termer av rasism.
Ber om ursäkt för missförståndet.
 
Det är möjligt att rasismen är utbredd i Vellinge.
Men varför väljer du att diskutera rasism i en tråd som handlar om tiggeri?

Anser du att det är rasism att ogilla tiggeri, och att inte vilja ge till tiggare?

Fast det är inte rasism att inte vilja ge till tiggare. Det är ett personligt val att inte ge till tiggarna.

Däremot så andas lagen rasism eftersom de flesta tiggare är romer eller nånting icke-svenskt och har väldigt låg status oavsett vart de kommer och är i regel missgynnade enbart pga sin härkomst. Jag tycker det är en otäck människosyn rent generellt att vi lagligen ska sparka på de som redan ligger och göra dem till brottslingar.
 
Jag tycker att EU ska ta ett rejält tag i den här frågan! Det är ju EU-medborgare som sitter där och tigger! Från EU-länder som får bidrag från EU. Men dessa människor blir så diskriminerade i sina hemländer (EU-länder) att de tvingas åka till ett kallt Sverige för att försörja sig. Nä, EU borde ta tag i det och tvinga dessa stackars människors hemländer att ta hand om dem! Annars får väl EU hota med att dra in på bidragen länderna får...
Fast de specifika bidragen är väl öronmärkta, vad jag förstått? Dvs får enbart användas till Romerna och deras situation (hur man nu ska kunna kontrollera det...). Och tydligen (??) används de därför inte utan ligger orörda. Om det är sant eller ej kan jag inte uttala mig om. Men det borde ju EU kunna se och agera mot.

Jag är SÅ tudelad i frågan. Det som är besvärligast är ju det faktum att skrupelfria individer utnyttjar de fattiga romernas situation och gör sig pengar på dem. I vilken omfattning det sker vet jag inte, det är nog svårt att överblicka.
 
Fast de specifika bidragen är väl öronmärkta, vad jag förstått? Dvs får enbart användas till Romerna och deras situation (hur man nu ska kunna kontrollera det...). Och tydligen (??) används de därför inte utan ligger orörda. Om det är sant eller ej kan jag inte uttala mig om. Men det borde ju EU kunna se och agera mot.

Jag är SÅ tudelad i frågan. Det som är besvärligast är ju det faktum att skrupelfria individer utnyttjar de fattiga romernas situation och gör sig pengar på dem. I vilken omfattning det sker vet jag inte, det är nog svårt att överblicka.

Nåt måste EU kunna göra för att trycka på sina medlemsländer.
 
Fast det är inte rasism att inte vilja ge till tiggare. Det är ett personligt val att inte ge till tiggarna.

Däremot så andas lagen rasism eftersom de flesta tiggare är romer eller nånting icke-svenskt och har väldigt låg status oavsett vart de kommer och är i regel missgynnade enbart pga sin härkomst. Jag tycker det är en otäck människosyn rent generellt att vi lagligen ska sparka på de som redan ligger och göra dem till brottslingar.

Jag förstår inte att du anser att förbud mot tiggeri är att "sparka på de som redan ligger".
Faktiskt.
Ja, det handlar om att kunna hindra att tiggare sitter eller står exempelvis precis vid ingångar till butiker.
Själv tycker jag att det är rätt trist att man ibland nästan blir tvungen att kliva över människor som sitter och tigger - eftersom de självklart sätter sig där marken är skapligt torr och där det finns lite tak/väderskydd. Då hamnar de väldigt nära entrén många gånger.

Det är trist att vara så illa behandlad i sitt hemland att man hellre åker till Sverige och tigger.

Men Sverige kan inte lösa problemet genom att uppmuntra tiggeri.
Jag tycker att det är bättre att försöka avskräcka tiggeri.
Organiserat tiggeri (organiserat i så mening att man ser bilar/minibussar åka och skjutsa tiggarna även till små samhällen; tar inte ställning till om tiggarna behöver lämna ifrån sig sina hoptiggda medel) är inte en bra företeelse att uppmuntra, även om man tycker synd om individen.
 
Det ser du om du läser mitt första inlägg i tråden?

Nej.

Det vill säga: ja, jag ser att du kommenterar att det är gott om Sverigedemokrater i Vellinge och ja, jag ser att du kommenterar att rasismen är utbredd där.

Men det är ju, som tidigare påpekats, inte Vellinge som nu gått ut med en prejudicerande dom om att tiggeriförbud är OK.
Vellinge har fått saken prövad.
Vellinge har försökt få till stånd ett tiggeriförbud.

Nu har Förvaltningsdomstolen konstaterat att Vellinges beslut/önskemål är rätt och/eller förenligt med lagen.

Så att kommentera Förvaltningsdomstolens utslag med att rasismen är utbredd i Vellinge blir ju lite ologiskt. Om du inte hade för avsikt att kommentera tiggeriförbudet.
 
Det stör mig också hur den tiggare jag "känner" (vi pratar ofta och jag vet hur och var hon bor, hur hennes familj ser ut osv osv och hon får pengar av mig ibland) är en kvinna som sitter i ur och skur utanför ICA dagarna i ände ... medan hennes man sitter inne på cafeét tills det är dags att köra iväg. Jag förstår ju att en ensam kvinna får mer pengar än en man, men ändå. Han skulle säkerligen få ihop NÅT i alla fall om han försökte.

Lite off topic, men ändå.....
 
Nej.

Det vill säga: ja, jag ser att du kommenterar att det är gott om Sverigedemokrater i Vellinge och ja, jag ser att du kommenterar att rasismen är utbredd där.

Men det är ju, som tidigare påpekats, inte Vellinge som nu gått ut med en prejudicerande dom om att tiggeriförbud är OK.
Vellinge har fått saken prövad.
Vellinge har försökt få till stånd ett tiggeriförbud.

Nu har Förvaltningsdomstolen konstaterat att Vellinges beslut/önskemål är rätt och/eller förenligt med lagen.

Så att kommentera Förvaltningsdomstolens utslag med att rasismen är utbredd i Vellinge blir ju lite ologiskt. Om du inte hade för avsikt att kommentera tiggeriförbudet.

Och det är alltså i mina ögon inte förvånande att det är just Vellinge kommun, det gäller. That's all.
 
Jag förstår inte att du anser att förbud mot tiggeri är att "sparka på de som redan ligger".
Faktiskt.
Ja, det handlar om att kunna hindra att tiggare sitter eller står exempelvis precis vid ingångar till butiker.
Själv tycker jag att det är rätt trist att man ibland nästan blir tvungen att kliva över människor som sitter och tigger - eftersom de självklart sätter sig där marken är skapligt torr och där det finns lite tak/väderskydd. Då hamnar de väldigt nära entrén många gånger.

Det är trist att vara så illa behandlad i sitt hemland att man hellre åker till Sverige och tigger.

Men Sverige kan inte lösa problemet genom att uppmuntra tiggeri.
Jag tycker att det är bättre att försöka avskräcka tiggeri.
Organiserat tiggeri (organiserat i så mening att man ser bilar/minibussar åka och skjutsa tiggarna även till små samhällen; tar inte ställning till om tiggarna behöver lämna ifrån sig sina hoptiggda medel) är inte en bra företeelse att uppmuntra, även om man tycker synd om individen.

Jag tycker det är fel att kriminalisera människor som har det så jävla illa som tiggarna har. Eller tycker du att de verkar ha det bra och inte vara en som redan ligger? Det ÄR att sparka på den som redan ligger för att vi priviligierade svenskar ska slippa kliva över människor som försöker skaffa sig pengar för att överleva. Stackars, stackars dig som tycker det är trist - jag lovar dig att det är jävligt mycket tristare för den som måste leta en torr fläck att sitta och tigga på.

Det är extremt långt mellan att uppmuntra tiggeri och att göra det olagligt, dvs kriminalisera den stackare som måste tigga.
 
Jag tycker det är fel att kriminalisera människor som har det så jävla illa som tiggarna har. Eller tycker du att de verkar ha det bra och inte vara en som redan ligger? Det ÄR att sparka på den som redan ligger för att vi priviligierade svenskar ska slippa kliva över människor som försöker skaffa sig pengar för att överleva. Stackars, stackars dig som tycker det är trist - jag lovar dig att det är jävligt mycket tristare för den som måste leta en torr fläck att sitta och tigga på.

Det är extremt långt mellan att uppmuntra tiggeri och att göra det olagligt, dvs kriminalisera den stackare som måste tigga.

Jag håller inte med dig.
Och snälla du, jag försöker hålla ett vänligt tonfall och önskar att du gör detsamma i dina inlägg. Du behöver inte vara sarkastisk. Jag skulle respektera dina inlägg mycket mer om du inte lät dem drypa med sarkasmer utan i stället försökte hålla dig till sakliga argument.

Att avstå från att uppmuntra något (i detta fallet tiggeri), är inte att sparka på någon.
Att markera att det dessa individer väljer att göra inte är OK, är heller inte att sparka på någon.

Man kriminaliserar inte tiggaren. Man har inte sagt "det är förbjudet att tigga i Sverige".
Man talar om att det inte är tillåtet att tigga på vissa platser.
 
Och det är alltså i mina ögon inte förvånande att det är just Vellinge kommun, det gäller. That's all.
Nej, och det är ju en sak.

Men om du inte vill säga något om sakfrågan så undrar jag över vad du vill ha sagt, förutom att det finns gott om SD:are i Vellingen kommun? För det konstaterandet har väl inte så mycket med Förvaltningsrätten att göra?
 
Nej, och det är ju en sak.

Men om du inte vill säga något om sakfrågan så undrar jag över vad du vill ha sagt, förutom att det finns gott om SD:are i Vellingen kommun? För det konstaterandet har väl inte så mycket med Förvaltningsrätten att göra?

Men hörru, jag tror vi kan sätta punkt där. Vi står långt ifrån varandra i själva sakfrågan ändå. Jag förstår att du försöker engagera till diskussion, men det borde vara uppenbart nu att jag helt enkelt inte är intresserad av det.
 
Generellt är min inställning att fattigdom ska bekämpas. Inte de fattiga.

Så länge det är bättre att sitta i regn, köld och blåst utanför en butik i Sverige så bör man kunna få göra det. De har oftast inga bättre alternativ.

Klart att man vill att Rumänien ska ge romer mänskliga villkor i hemlandet. Men så är det inte nu och romerna är en förtryckt grupp. Deras förhållanden är inte mänskliga.

Så visst skulle jag vilja slippa se dem. Men om de inte har andra alternativ så kan jag - i min välmående svenska tillvaro - inte säga något.
OK i princip har du rätt.
Men man kan knappast begära att ett litet samhälle i Sverige ska överta de skyldigheter ett helt land har visavi sina medborgare i södra Europa. Då måste man ge det lilla samhället rätt ( vilket nu HD gjort) att själva göra det mindre lönsamt att bedriva tiggeri i just den kommunen. Det har knappast ngt med rasism att göra om man inte vill ha illegala soptippar runt samhället där allehanda avfall efterlämnas av de som tigger.
 
Verkar som att även min kommun tänker sig att införa tiggeriförbud. KSO uttalar sig i lokalmedia att de ska lägga förslag om lokalt tiggeriförbud och att hon tycker att det är positivt att man i och med domen stärker kommunernas självstyre.
(Och som upplysning är min hemkommun inte styrd av SD).
 
Det stör mig också hur den tiggare jag "känner" (vi pratar ofta och jag vet hur och var hon bor, hur hennes familj ser ut osv osv och hon får pengar av mig ibland) är en kvinna som sitter i ur och skur utanför ICA dagarna i ände ... medan hennes man sitter inne på cafeét tills det är dags att köra iväg. Jag förstår ju att en ensam kvinna får mer pengar än en man, men ändå. Han skulle säkerligen få ihop NÅT i alla fall om han försökte.

Lite off topic, men ändå.....
Jag tycker att ditt behov av att moralisera över EU-migranternas livsföring är lite svårbegripligt. Det gäller även ditt andra inlägg på temat.
 
Jag tycker det är fel att kriminalisera människor som har det så jävla illa som tiggarna har. Eller tycker du att de verkar ha det bra och inte vara en som redan ligger? Det ÄR att sparka på den som redan ligger för att vi priviligierade svenskar ska slippa kliva över människor som försöker skaffa sig pengar för att överleva. Stackars, stackars dig som tycker det är trist - jag lovar dig att det är jävligt mycket tristare för den som måste leta en torr fläck att sitta och tigga på.

Det är extremt långt mellan att uppmuntra tiggeri och att göra det olagligt, dvs kriminalisera den stackare som måste tigga.
Fast är det hela sanningen ? Jobbade förut mycket med event vid butiker och utanför de flesta satt tiggare. Eftersom vi stod där hela dagar såg man ofta att det kom en flott bil plockade upp den som tiggde som stoppade sin slitna filt i en sandlåda och under detta var var klädd i kläder som inte var billiga och sedan åkte iväg. Eller pensionären som köpte en kasse mat till den som tiggde och tiggaren kastade maten ?
I och med detta säger jag inte att det inte finns människor som behöver tigga men allt är inte som det ser ut.
Är för tiggeriförbudet tror tiggeri skapar kriminalitet och människor som skor sig på de som tigger.
 

Liknande trådar

Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 682
Senast: Badtz Maru
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 217
Senast: Enya
·
Tjatter Så till nästa års OS i Paris är det då klart att breakdance blir en gren O_o Jag som redan tycker att bedömningssporter inte bör vara...
Svar
17
· Visningar
863
Senast: tanten
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp