"Klassa" eksem

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Annika_38
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 130
A

Annika_38

Hur "klassar" man eksem?
Ibland läser man, i te.x annonser att hästen har "lindrig" eksem.
Men, vart går gränsen för lindrig och grav/svår eksem?

Sv: "Klassa" eksem

Det finns ingen klassindelning på eksem, antingen har hästen eksem eller så har den inte det. Lindrig eller grövre, är mer en fråga om hur det sköts enligt min erfarenhet. Har själv en eksemhäst, om han inte sköttes skulle eksemet vara av grav natur, som det är nu syns det knappast att han har eksem.

bra fråga.
de flesta eksemhästar får grav eksem om man inte sköter dom.
en häst med grav eksem kan vara nästan symtomfri med rätt vård.
sen finns det extremhästar med mycket svår eksem där ingenting biter.
har sett en häst med eksem som inte sköttes.
hon dömdes ut av vetrinär för att hennes eksem var så svår.
med bra omvårdnad nu så är hon så gott som symtomfri.
det mesta handlar om kunnande och skötsel.
sen beror det ju ochså på var man bor i landet.

Ok, men stämmer det då som sägs att eksemen ofta blir värre ju äldre hästen blir?
Eller är det så att hästen blir resistent mot de medel som har fungerat bra?

Min häst blir bara bättre och bättre med åren. :)
Förmodligen beror det på att jag lär mig mer för varje år vilka produkter som hjälper min häst. Det är ju så individuellt vad som passar varje häst.
Och som sagts tidigare här, sköter man eksemet ordentligt så blir det lindrigare.
Men skulle jag slarva det minsta, t ex gå utan täcke ett par dar, så blir hon riktigt dålig igen.

Jaha då var vi överens , igen.
Min pålle blir bättre för varje år också, så nu har jag bara täcket och sprutar lite renons under magen och på skapet. Inte ett sår just nu.
Men det kommer ju en höst också....

Det finns ingen klassindelning på eksem, antingen har hästen eksem eller så har den inte det. Lindrig eller grövre, är mer en fråga om hur det sköts enligt min erfarenhet. Har själv en eksemhäst, om han inte sköttes skulle eksemet vara av grav natur, som det är nu syns det knappast att han har eksem.

Jag håller med, men säger ändå litegrann emot! ;)

Jag anser att eksem är mer eller mindre svårskött... min förra häst köpte jag med eksem. Han såg ganska rutten ut i manen när jag tog hem honom den hösten, men med hals och svanstäcke (ej täcket med magplattan) och installning på nätterna och smörjning syntes det knappt efter några år. Min mors häst fick mycket svår eksem tredje året i Sverige. Syns inte mycket på honom heller, men han kräver mycket mycket mycket mer skötsel än min första häst för att hållas i skick.

Min förra häst kunde man försaka smörjningen på någon dag utan att sår uppkom. Mammas häst blir sårig direkt när/om man missar en dag. Han smörjs i regel med myggmedel två gånger per dag.

Vad behandlar ni era hästar med då? Eftersom ni säger att de blir bättre o bättre?? Själv har jag en eksemhäst och har gjort allt jag kan (tror jag). Han får stora sår ibland, men nu var det ett tag sen ca en månad. Då såg det ut som om någon hade skalperat honom. Jag anser att jag sköter om honom så bra det går.
:mad: Några av er här har skrivit att en häst som inte skötsom får svår eksem det håller jag inte alls med om!!!

Jag sköter om min eksemhäst varje dag mycket noga med att smörja och tvätta och se till att han har rena täcken. Har har graveksem anser jag. Det beror inte på hur mycket eller lite man gör tror jag. Vissa hästar har ju mildare varianter av eksem och vissa har det värre. Eksemet kommer ju från knott och andra bitande insekter. Nu finns det inte riktigt någon vetenskaplig undersökning som säger vad eksem kommer ifrån. Om någon skulle veta om någon så skicka gärna över länken!

Som svar på det här kan jag säga, för några år sedan fick jag ta emot en häst med mycket grava eksem. Jag kan nog inte beskriva hur grava vi pratar om, jag ska försöka med orden kommer säkert inte att räcka till för den beskrivning som krävs för att få en realistisk uppfattning om hur illa det var.

Först och främst fanns inte ett enda tagelhår kvar i manen, den såg ut som ett enda stort blödande och varade samt svullet sår. Där pannluggen skulle sitta fanns ett stor blödande hål som även innehöll stora mängder var.

Kroppen var någorlunda intakt, sånär som på lår och bakben. Där fanns inte ett hårstrå kvar, även den delen var som ett stort svullet, blödande och varande sår på bägge sidor. Av svansen fanns endast det nedre av taglet kvar, de första 2 -3 dm av svansrot och neråt var ett sår av samma kaliber som på övriga kroppen. Kort sagt hästkraken såg hemsk ut, han kunde inte äta ett strå gräs pga han inte hade tid för annat än att klia sig.

Idag syns inte ett spår av hans eksem, han har en man som går långt ner på bogen och en pannlugg som gott och väl täcker mer än ögonen. Men den ägaren som har hästen idag håller stenkoll, och eksem förberedelserna sträcker sig över hela året och inte enbart under eksem säsong.

Detta är inte riktat som kritik mot dig, jag säger bara som jag uppfattar saken. Visst finns det hästar med svårare problem, och det kan ju vara så att din häst är en sån individ vilket är omöjligt för mig att veta. Det vet bara du. MEN min erfarenhet är ändå, många hästar med vad som kallas för grav eksem faktiskt inte har det. Det har handlat i många fall om att häst ägaren inte har funnit en bra linje för att lindra plågorna, det tar tid och en massa pengar i anspråk vilket inte går att sticka under stolen med.

Man vet att hästarna blir sämre i sin eksem med åren, men det Björk skriver om tror jag kan stämma mer än att de blir immuna. Man lär sig gradvis vad som funkar, hemligheten är att försöka få hästen klådfri och aldrig låta klådan blossa upp. Det kan vara mycket svårt att hitta rätt linje, men jag tror att även om man inte kan hindra eksemet fullt ut så är ändå all lindring bättre än ingen alls.

Länken om studien har du fått, man är inte så ovetande längre vad gäller eksem. Men att få en stabil mage är grunden, själv använder jag alltid någon form av probiotica vid minsta förändring i matsedeln, det gäller även vid växling av bete, andra transporter osv.
En annan sak som kan ge en starkare och stabilare mage är linfröolja, nu har pållen fått det under hela året och magen sköter sig fint.

http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=12418783

Han har täcke på sig från tidig vår, den byts regelbundet oavsett det är hål eller inte i den. Minimum 1 täcke per vecka, ibland fler byten. Han tvättas i man och svans med såpa och vatten och jag använder även horsol ett par ggr per månad. Ibland krävs även lite mjukgörande, men här blir det lite mer på känn.

Det här är vårt sätt som vi har hittat, hur ditt sätt kan och ska se ut måste du själv ta reda på tyvärr. Men kanske kan något av detta bidra och hjälpa en bit på vägen till en mer klådfri sommar.

Vi hade en liten eksemponny och jag skulle aldrig köpa en häst om den hade minsta lilla eksem. Visst blir det mindre om man sköter det som flera skriver men det är en massa saker som man måste göra och tänka på och när det kliar så lider hästen verkligen. Knotten sätter sig i och gör det värre.

Vår hade olika mycket olika år, på den tiden fanns inte heller eksemtäcken osv som finns idag. Det blev varken bättre eller sämre med åldern.

Köp alltså inte en eksemhäst.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 375
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
584
Senast: Lavinia
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
16
· Visningar
991
Senast: Mli
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 276
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka