Sv: "Klassa" eksem
Som svar på det här kan jag säga, för några år sedan fick jag ta emot en häst med mycket grava eksem. Jag kan nog inte beskriva hur grava vi pratar om, jag ska försöka med orden kommer säkert inte att räcka till för den beskrivning som krävs för att få en realistisk uppfattning om hur illa det var.
Först och främst fanns inte ett enda tagelhår kvar i manen, den såg ut som ett enda stort blödande och varade samt svullet sår. Där pannluggen skulle sitta fanns ett stor blödande hål som även innehöll stora mängder var.
Kroppen var någorlunda intakt, sånär som på lår och bakben. Där fanns inte ett hårstrå kvar, även den delen var som ett stort svullet, blödande och varande sår på bägge sidor. Av svansen fanns endast det nedre av taglet kvar, de första 2 -3 dm av svansrot och neråt var ett sår av samma kaliber som på övriga kroppen. Kort sagt hästkraken såg hemsk ut, han kunde inte äta ett strå gräs pga han inte hade tid för annat än att klia sig.
Idag syns inte ett spår av hans eksem, han har en man som går långt ner på bogen och en pannlugg som gott och väl täcker mer än ögonen. Men den ägaren som har hästen idag håller stenkoll, och eksem förberedelserna sträcker sig över hela året och inte enbart under eksem säsong.
Detta är inte riktat som kritik mot dig, jag säger bara som jag uppfattar saken. Visst finns det hästar med svårare problem, och det kan ju vara så att din häst är en sån individ vilket är omöjligt för mig att veta. Det vet bara du. MEN min erfarenhet är ändå, många hästar med vad som kallas för grav eksem faktiskt inte har det. Det har handlat i många fall om att häst ägaren inte har funnit en bra linje för att lindra plågorna, det tar tid och en massa pengar i anspråk vilket inte går att sticka under stolen med.
Man vet att hästarna blir sämre i sin eksem med åren, men det Björk skriver om tror jag kan stämma mer än att de blir immuna. Man lär sig gradvis vad som funkar, hemligheten är att försöka få hästen klådfri och aldrig låta klådan blossa upp. Det kan vara mycket svårt att hitta rätt linje, men jag tror att även om man inte kan hindra eksemet fullt ut så är ändå all lindring bättre än ingen alls.
Länken om studien har du fått, man är inte så ovetande längre vad gäller eksem. Men att få en stabil mage är grunden, själv använder jag alltid någon form av probiotica vid minsta förändring i matsedeln, det gäller även vid växling av bete, andra transporter osv.
En annan sak som kan ge en starkare och stabilare mage är linfröolja, nu har pållen fått det under hela året och magen sköter sig fint.
http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=12418783
Han har täcke på sig från tidig vår, den byts regelbundet oavsett det är hål eller inte i den. Minimum 1 täcke per vecka, ibland fler byten. Han tvättas i man och svans med såpa och vatten och jag använder även horsol ett par ggr per månad. Ibland krävs även lite mjukgörande, men här blir det lite mer på känn.
Det här är vårt sätt som vi har hittat, hur ditt sätt kan och ska se ut måste du själv ta reda på tyvärr. Men kanske kan något av detta bidra och hjälpa en bit på vägen till en mer klådfri sommar.