Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

Helan

En kort presentation av filosofin: Rida med lätthet. = Ecole de Légèreté
Grundtanke: Absolut respekt för hästen

Detta är lite av vad vi söker inom ridningen:
* Att rida med så små lätta hjälper som möjligt
* Att utbilda hästen så att den lätt förstår vad man menar, dvs lära in en hjälp i taget och inte blanda och kombinera flera (motstridiga) hjälper.
* Att få hästen att bära sig själv i en naturlig form
* Att aldrig tillåta hästen hänga på bettet, men att få den att söka ett lätt stöd i handen och lära den följa handen upp, ner och åt sidorna utan spänningar.
* Att lära hästen att vänta på kommando och vara lyhörd för vad som komma skall.
* Att rida med nacken som högsta punkt och nosryggen något framför lodplan.
* Att rida aktivt, både när det gäller tempo och att hitta på nya saker.
* Att inte rida varv efter varv på volt eller fyrkantspåret utan att variera arbetsuppgifterna, gångarterna, tempot, sidoförflyttningarna etc för att få hästen lyhörd och välgymnastiserad (just detta skiljer sig en del från den Akademiska Dressyren som jag provat på tidigare).
* Att kunna hantera och få en lättriden häst även vid hand och över hinder:love: (Yes, sista lektionen varje träning är hoppning)

Vi utbildas bl.a också i hästens anatomi för att förstå vad som händer i hästkroppen när vi rider på rätt eller fel sätt.

Frågor och funderingar är hjärtligt välkomna i denna tråd. Hoppas att jag kan reda ut förekommande missuppfattningar, och även inspirera andra som vill söka sig nya kunskaper.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Liknar mycket det som Craig Stevens lär ut.
Men han fäster ingen uppmärksamhet vid nackens position, åtminstone inte på den nivå jag är ;).
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Liknar mycket det som Craig Stevens lär ut.
Men han fäster ingen uppmärksamhet vid nackens position, åtminstone inte på den nivå jag är ;).

Om man ska jämföra med Craig (det lilla jag har sett) så koncenterar han sig nog mer på ryttaren först och hästen sen. Så det kommer nog. Sen tycker jag att hästarna generellt går ganska lågt (enbart) under en längre utbildningsperiod enligt både Bent och Craig. Enligt PK så rids hästarna både lågt och lite högre redan från början (dock inte på en färsk unghäst).
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Vad är faran med att de går för lågt? Har läst någonstans för länge sedan att westernhästar varnades för att gå för lågt med huvudet. Är det p g a att de belastade frambenen för mycket?
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Vad är faran med att de går för lågt? Har läst någonstans för länge sedan att westernhästar varnades för att gå för lågt med huvudet. Är det p g a att de belastade frambenen för mycket?

Ja, om hästen går FÖR lågt under en lång period så belastar det frambenen ohälsosamt mycket. Det är heller inte bra att aldrig rida hästen i en låg form då den aldrig får chans att stretcha ut överlinjen.
Det många missar är att hästen förutom att gå låg också samtidigt böjer in huvudet, då påverkas även nacken och andra delar negativt.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Liknar mycket det som Craig Stevens lär ut.
Men han fäster ingen uppmärksamhet vid nackens position, åtminstone inte på den nivå jag är ;).

Och där förstörde du hela min bild av PK för det lilla jag har sett av PK så liknar det inget alla utav det lilla jag sett av CS.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Och där förstörde du hela min bild av PK för det lilla jag har sett av PK så liknar det inget alla utav det lilla jag sett av CS.

Det ÄR skillnad på ridningen, det är mer filosofin om hästen och dess hantering som är lika. Flera CS-elever rider för Philippe och de har fått lära om en hel del vill jag lova. PK
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Och där förstörde du hela min bild av PK för det lilla jag har sett av PK så liknar det inget alla utav det lilla jag sett av CS.

:grin:

Har inte sett PK i verkliga livet men har varit på många kurser med CS, och som Helan här säger så är filosofin lika.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Var,när och hur är det kurs i detta?

Philippe Karl håller en tränarutbildning för 8 st ryttare under tre år 2008-2011. Man kan även deltaga som "fotfolk" och sitta med på läktaren och studera ekipagen samt att vara med på teorilektionerna. Sista chansen att anmäla sig är till kursen första helgen i december. Sen stängs kursen för nya deltagare (fotfolk) fram till 2011.
Kursen hålls 3 gånger per år, 4 dagar i taget och vi håller till i Sörmland. Hittills har vi varit i Stängnäs på Helmer Ridcenter man andra alternativ har varit uppe.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Ja, om hästen går FÖR lågt under en lång period så belastar det frambenen ohälsosamt mycket. Det är heller inte bra att aldrig rida hästen i en låg form då den aldrig får chans att stretcha ut överlinjen.
Det många missar är att hästen förutom att gå låg också samtidigt böjer in huvudet, då påverkas även nacken och andra delar negativt.

Hur långt ner är för lågt?
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Det beror helt på hästens anatomi.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Kopierat ett inlägg från bok-tråden:
"Tycker karln har massa sunda värderingar men att det verkar SVÅRT!! att rida enligt filosofin. Har oxå hört min tränare säga (dock skämtsamt) att den enda som kan rida enligt PK e PK."

Här är mitt svar:
Det här tycker "nybörjare" (alla som inte ridit klassisk dressyr innan) är SVÅRT:
* Att ta tyglarna inte betyder gå fram som många hästar (o ryttare?!) tror
* Att kunna böja hästens huvud till höger och vänster - stillastående
* Att inte driva med skänkeln samtidigt som man tar i tygeln
* Att göra ett upplyftande snabbt tygeltag
* Att aldrig nånsin dra handen och tygeln bakåt, ever.
* Att vibrera i handen för att få bettet att röra sig
* Att inte göra tre saker samtidigt när man bara ska göra en
* Att rida i ett bra tempo framåt samtidigt som man ska (eller inte ska) göra flera av ovanstående saker.
* Att inte låta hästen gå bakom lodplan med huvudet, nånsin. Det är ajabaja.

Med andra ord så är det svåra att lära om från sin tidigare ridning där man har gett hästen alldeles för många signaler samtidigt. Fast borde det inte vara enkelt? Det är ju ganska självklara saker flera av dem...

Jag tycker inte att det är svårt att träna själv hemma om man lyssnat väl på lektionen, däremot så behöver man uppföljning av en tränare, men det gäller ju vilken träning som helst. Videokameran är en god vän, då kan man korrigera sig själv och se hur man utvecklas under tiden.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Kopierat ett inlägg från bok-tråden:
"Tycker karln har massa sunda värderingar men att det verkar SVÅRT!! att rida enligt filosofin. Har oxå hört min tränare säga (dock skämtsamt) att den enda som kan rida enligt PK e PK."

Här är mitt svar:
Det här tycker "nybörjare" (alla som inte ridit klassisk dressyr innan) är SVÅRT:
* Att ta tyglarna inte betyder gå fram som många hästar (o ryttare?!) tror
* Att kunna böja hästens huvud till höger och vänster - stillastående
* Att inte driva med skänkeln samtidigt som man tar i tygeln
* Att göra ett upplyftande snabbt tygeltag
* Att aldrig nånsin dra handen och tygeln bakåt, ever.
* Att vibrera i handen för att få bettet att röra sig
* Att inte göra tre saker samtidigt när man bara ska göra en
* Att rida i ett bra tempo framåt samtidigt som man ska (eller inte ska) göra flera av ovanstående saker.
* Att inte låta hästen gå bakom lodplan med huvudet, nånsin. Det är ajabaja.

Med andra ord så är det svåra att lära om från sin tidigare ridning där man har gett hästen alldeles för många signaler samtidigt. Fast borde det inte vara enkelt? Det är ju ganska självklara saker flera av dem...

Jag tycker inte att det är svårt att träna själv hemma om man lyssnat väl på lektionen, däremot så behöver man uppföljning av en tränare, men det gäller ju vilken träning som helst. Videokameran är en god vän, då kan man korrigera sig själv och se hur man utvecklas under tiden.

Tack för utförligt svar!!
Punkterna du räknar upp nu är väl egentligen inte något jag förknippat specifikt med PK, bara allmän god ridning :) Med reservation för vissa punkter men strunt i det :laugh:
Det jag förknippar främst med honom, och det jag tycker verkar svårt, är positioneringen av huvud och hals. Hur han flyttar tyngdpunkten bakåt genom att höja huvud och hals. Så pass uppresande tygeltag kräver loads of tajming, när de ska tas, och när man ska ge efter o.s.v, osv. Och tajming e ju skitsvårt. Jag är nu inte jätteinsatt, som jag kanske sagt redan, men det är så här jag uppfattat PK iaf.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Ja, mycket är helt vanlig dressyr, men lite mer klok-dressyr än vanligt.
Det har ju många glömt bort iom att man tävlingsridit och pressat resultat.

Tajmingen är inte alltid det lättaste, men efter ett par lektioner så börjar man kunna känna när det är läge att förändra huvudets position och allt det andra. Eftergiften tycker många också är svår att ge. Det blir antingen för mycket ellr för lite. Här gäller det att hitta den berömda gummisnoddskänslan, och jag lovar dig, när man kommer på det är man stolt och lycklig ganska många dagar:D

Annat som PK-s elever får vänja sig vid är att rida aktivt. Att låta saker och ting hända, mest hela tiden. Att rida ett helt varv på volten, jag då har man somnat. Detta är ganska likt den tränare jag red för en gång som kom från Spanska Ridskolan (tror att han hette Jochen Rothleitner) men väldigt olikt den svenska dressyrträningen.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Annat som PK-s elever får vänja sig vid är att rida aktivt. Att låta saker och ting hända, mest hela tiden. Att rida ett helt varv på volten, jag då har man somnat. Detta är ganska likt den tränare jag red för en gång som kom från Spanska Ridskolan (tror att han hette Jochen Rothleitner) men väldigt olikt den svenska dressyrträningen.

Fast jag tycker det är lite lustigt att du ser det som SKILLNAD mot AR! :p
Det beror säkert på den egna inställningen och specifika tränare iofs snarare än PK´s hela koncept som inriktar sig på det. Men jag tycker det började hända grymt mycket mer och blev mer varierat när jag introducerades i AR och sen har det bara ökat vid tränarbyten/ju längre man kommit (med vissa undantag när jag själv testat andra strategier eller känt att hästen för mentalitetens skull bara skulle få "gå på" en bit och känna sig fri).
Fast det kanske måste upplevas för att förstå vilken skillnad du menar.

Angående punkterna du rabblat upp däremot så dom kan jag se delvis går emot AR (lite beroende på tränare också) för Racinets "göra och inte göra"-lista ser nästan exakt likadan ut så det var hyfsat inpräntat redan innan AR, så gott det nu gick utan tränare i området. Och när jag började gå över till AR kändes det tokfel att då och då ska ge motstridiga hjälper t ex.
Håller med om att PK´s koncept verkar svårt, precis som jag med tiden insåg att R´s metoder var svåra, fast det kan ju bero på hur dedikerad man är/förkunskaper vad man har med sig i ryggsäcken sas/ hur bra det kan följas upp genom att kontinuerligt lära sig mer och få hjälp med specifika pusselbitar. Lätt att börja tvivla på sig själv om man provar en sak och inte får resultat och inte är 100% på att man verkligen gör rät och därmed bara gör det halvhjärtat.
Driver iväg lite i tankarna nu känner jag, men sammanfattningsvis så det svåra jag upplever är konsekvensen i ett helt koncept - för att förstå ett koncept känns det som att man måste ha alla små pusselbitar (åtminstone för den fas man är i) också och vara grymt fokuserad för att nöta in rätt timing och rätt signaler.
Sen lär ju hans system gå ut på grymt bra sits och kroppskontroll och bara det kan ju vara ett långtidsprojekt! ;)
Där känner jag att AR "fuskar" litegrann. Eller är snälla med ryttare som redan har inte-helt-förskräcklig sits iaf tills man tagit sig igenom en massa grunder. Att vissa t o m filosoferar som så att det är hästen som ska skolas först och ryttaren inte "kan" sitta rätt förrän hästen kan gå "rätt".
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Att du upplevt -något ska hända hela tiden/variera mycket- som skillnad mot AR-ridningen snarare än likhet med den. Är också för trött för att kolla om du har skrivit något om det i den här tråden, men i någon av dom andra iaf! :p

Måste skärpa mig på den punkten själv för att inte bli totalt efterbliven på (AR-)träningarna med allt som ska hända hela tiden!
Sitter man och rider på en volt ska man ändra tyngdpunkten typ varannat steg eller växla mellan skolor, inte bara "sitta och rida en volt", rider man en långsida ska man åtminstone ha hunnit växla övning (för man kan ju inte "bara rida en långsida"...) en eller fler gånger beroende på banans längd och vad det var man skulle göra och oftast blir det inte en hel långsida, ofta serpentiner (med skolor/annat jobb inlagt i serpentinerna - inte "bara" serpentiner) och "skumma" ridvägar med riktnings- och övningsändringar ofta. Blir trött bara av att tänka på det! :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 495
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 187
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 767
Senast: _Taggis_
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 450
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp