Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Så i det läget - spänd häst - är den korrekta inverkan med sätet att "lätta ur" i sätet. Eller hämta in eller, beroende på vad situationen kräver

Kan man följa med och identifiera olika ryggrörelser så kan man också uppmuntra dem - inte enbart slappna av i sitsen uten faktiskt reglera - detta vill jag ha mera - följ med.... ( invitation till hästen)

Här håller jag med!
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

*Knapplån, alltså jag har bara tryckt på ett inlägg och riktar mig INTE till någon särskild*

Diskuterar "vi" fortfarande Klassisk ridning enligt Philippe Karl nu???

Jag har fått ett flertal PM från "blyga" bukefalister, som inte vågar delta i diskussionen och heller inte återföra diskussionen till trådskaparens ursprungsdiskussion. Därför vill jag bara fråga lite försiktigt om tråden verkligen fortfarande handlar om klassisk ridkonst enligt Philippe Karl.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Ingela: Javisst gör "vi" det! I mitten på tråden någonstans så börjades göra jämförelser mellan PK och andra skickliga ryttare. Det behövdes för att veta om vi pratar om samma sak.
Så där är vi nu - vi jämför olika ryttare med PK:idea:
Men visst, det mest intressanta hade ju varit om TS hade varit med i diskussionen och fört den till en dimension som rör PK...eller någon annan som har erfarenhet om PK. Men eftersom de är så tysta så håller "vi andra" tråden vid liv. :o

Fredrik: håller med dig i mångt och mycket.:bump: Vi ser nog lite olika på ram dock. För mig är holländskans ram FÖR dominant - hon låter den inte få svängrum.
Men det kan ju ha sin förklaring, det är stor skillnad att rida hemma och på ett mästerskap...
Off topic så var det väl hon som vann Grand Prix i Globen nu? Tyckte det såg ut som hon...har inte sett ritten men troligen är det ett ridsätt hon har och det plockar säkert poäng då hon inte ger hästen många mm svängrum...Skicklig är hon i alla fall.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Jag kan tänka mig att TS tröttnade på denna tråd, i samma stund, som hon skre detta inlägg...

Jag som TS kan tycka att denna tråd har spårat in på nåt helt annat än den började som. Kanske nån kan starta en ny tråd???

Det är helt OK, att snöa in på andra ryttare och spåra ur lite grann. Men vad jag kan se, är det MÅNGA sidor, sen Philippe Karl diskuterades och att tråden sedan bara har "kapats" av en liten klick klassiska bukefalister, som lika gärna skulle ha kunnat skapa en egen jämförelsetråd som TS bad om.

Men jag KAN ha fel...

Mvh

IngelaH
moderator
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Off topic så var det väl hon som vann Grand Prix i Globen nu? Tyckte det såg ut som hon...har inte sett ritten men troligen är det ett ridsätt hon har och det plockar säkert poäng då hon inte ger hästen många mm svängrum...Skicklig är hon i alla fall.

Jo det var Adelinde. Visste inte att hon skulle vara med, men det blev extra spännande att jamföra hennes sätt att jobba med originalet. Särskilt på offentliga träningen.

Sen måste jag skriva en fundering - det tygeltag som Anky använder själv - det som eleverna inte gjorde - ställa och sen innerhanden upp - vad tror ni om det? Påminner det om något som Philippe använder? Hur fungerar det... såg inte Adelinde göra det heller.

och lite OT - såg maskerad hopp/dressyr på TV - några fina rörelser....!! Fast speakern ville ha levaden till capriol...
Och Lette satte 9a på en piaff som inte jag såg - någon som var där? Såg ni någon?
/:cool:
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Det är ju så många att hålla reda på under uppvärmningen, man vill hinna se hur alla rider.......Nu blev det mycket att kolla på Anky förstås, och Jan som alltid är intressant att se också, hur han rider.

Men den här tjejen red inte på något anmärkningsvärt sätt eller mer "handridning" än övriga i det läget, vad jag minns:confused:

Ang tygeltaget så skrev ju Fredrik om nån fågel från Frankrike som inspirerat Anky och det kan ju kanske stämma,. vad vet jag. Kanske är det inspirerat av nån sån.

Jag minns det inte så noga måste jag erkänna, men var det inte tex när hon går in i en sluta?
Vet inte om det är ett sätt att få hästen att bli friare i innerbogen i slutan, :confused:
Det är ju så det kan användas i alla fall ett sånt tygeltag. Bara en gissning.

Något jag la märke till är att Ankys häst var så rakriktad, även jämfört med de andras i en sån här församling:bow: Hon är mycket noga med det tror jag, att hästen verkligen arbetar rakt i alla rörelser.

Men jag såg att hennes sits är så avspänd jämfört med andras, :bow: Den spänning man såg i Monika T tex, finns inte en tillstymmelse till hos A. Hon sliter verkligen inte i sadeln, hon rider med hästen tycker jag, med kontroll, men med den.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Det är helt OK, att snöa in på andra ryttare och spåra ur lite grann. Men vad jag kan se, är det MÅNGA sidor, sen Philippe Karl diskuterades och att tråden sedan bara har "kapats" av en liten klick klassiska bukefalister, som lika gärna skulle ha kunnat skapa en egen jämförelsetråd som TS bad om.

Men jag KAN ha fel...

Mvh

IngelaH
moderator


jag kan nog tycka att fröken Ingela har helt rätt i detta fall.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Jag kan tänka mig att TS tröttnade på denna tråd, i samma stund, som hon skre detta inlägg...



Det är helt OK, att snöa in på andra ryttare och spåra ur lite grann. Men vad jag kan se, är det MÅNGA sidor, sen Philippe Karl diskuterades och att tråden sedan bara har "kapats" av en liten klick klassiska bukefalister, som lika gärna skulle ha kunnat skapa en egen jämförelsetråd som TS bad om.

Men jag KAN ha fel...

Mvh

IngelaH
moderator

Du har rätt, jag tröttnade....
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Men egentligen kanske det inte gör så mycket om en tråd svävar iväg lite:), det knöts ju tillbaka till PK f ö:confused:
Det handlar ju om olika ridsätt osv! Olika vägar till bergets topp.....

Fredrik:

Tänkte att den frågan skulle komma upp

Både Isabell och Heike Kemmer har ju den typen av häst.

Och har den på sätet som fio skriver - och då blir det helt annat

Njae......de rider inte utan hand:cool: Kolla tex på Heike på dressyrforumet, BusBarros bilder, det är nästan PK-tag i tygeln där bitvis :o (OCh snygg häst förresten:love:)
Man får nog inte bli enögd och idealisera.

Kolla på de bilderna, den som har minst i handen där är Anky:angel: Rider mest på bridongen som det ser ut på vissa bilder (sett de förrut)

Holländskan på Parzival däremot har ett stadigt tag:cool:

Inget är svartvitt här i världen.....Ridning är SVÅRT:o
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Fast om man är helt "insnöad" på bara EN guru och ETT sätt att rida så är man inte intresserad av utsvävningar.:devil:
Att jämföra den gurun med djurplågaren nr 1 blir ett hån som gör att det blir ERROR. :o

Det är kanske lite trist kan jag tycka. För mig är ridning aldrig ETT sätt, det är en hel livsstil och något som upptar mina tankar många timmar per dag. Jag tittar på olika tränare, olika ridsätt, "pratar" här i allsköns olika trådar och får minst en AHA-upplevelse i veckan.
Men det är mitt sätt. Och jag kommer aldrig att bli fullärd. Och det är kanske tjusningen med det hela?

Upplever ofta att trådarna på detta forum dör ut för att någon kommer med en annan infallsvinkel som inte faller de andra på läppen. Och då är det inte intressant längre, man fick lite "mothugg" kanske. :angel:
Då är det lättare att säga att "de andra är dumma - nu skriver jag inte mer"...
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

Fast om man är helt "insnöad" på bara EN guru och ETT sätt att rida så är man inte intresserad av utsvävningar.:devil:
Att jämföra den gurun med djurplågaren nr 1 blir ett hån som gör att det blir ERROR. :o


Upplever ofta att trådarna på detta forum dör ut för att någon kommer med en annan infallsvinkel som inte faller de andra på läppen. Och då är det inte intressant längre, man fick lite "mothugg" kanske. :angel:
Då är det lättare att säga att "de andra är dumma - nu skriver jag inte mer"...


Jag är inte intresserad av att försvara mig mer här.:devil: För det var säkerligen riktat till mig. Jag är mycket intresserad av olika infallsvinklar, MEN när det börjar pratas och ges olika ridtips till enstaka bukefalister så tycker jag nog att det inte är så intressant i det stora hela. Däremot så försöker jag sätta mig in i EN lära just nu, som jag gjort med flera andra läror tidigare (bl.a AK/Bent) För att förstå och gräva djupare så är det kul att kunna diskutera här på forumet för och nackdelar, det kan få även mig att tänka i andra banor. MEN jag tycker samtidigt att det blir lite larvigt med alla påhopp. Liknar "white-board-tavlan i ett sämre småungestall" och sånt är jag inte intresserad av. Föredrar att ha en vuxen diskussion.
 
Sv: Klassisk ridning enligt Philippe Karl

*Knapplån*

Jag har aldrig direkt satt mig in i vem Philippe Karl är. Det jag vet är att någon nån gång nämnt att han är duktig på longreining eller nåt. jag är inte duktig på varken tömkörning eller longering, mer än på "motionsstadie". Så jag försvarar inte PK, men det vore roligt att höra mer om hans ridinriktning.

Övriga gurus som diskuterats i tråden kommer upp i varenda diskussion och kan vändas ut och in.

DÄRFÖR försökte jag nu på ett vänligt sätt, räcka ut en hand och få tråden att gå tillbaka att diskutera Philippe Karl, då jag kanske kunde få lära mig något om honom. Men då detta tydligen inte är möjligt, väljer jag att låsa tråden.

INTE för att den svävat ut. För det har Mackan, Flashlight, Ginnies, Fio, Fredrik_, MalinGbg, true_blue, Jegra, Helan, Immer, jag själv och alla andra faktiskt LÄRT mig att trådar FÅR göra.

Vill ni starta en ny tråd om Philippe Karl, får ni det. Vill ni starta en ny tråd om alla andra, får ni göra det.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 495
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 184
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 766
Senast: _Taggis_
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 450
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp