Bukefalos 28 år!

Kleiner/Grosser Münsterländer

K

KaZa

Någon som har erfarenheter av dessa hundar? Vill gärna veta mer om dem. Vet att de används till jakt och är väldigt krävande, men någon som vill berätta mer?
 
Min morfar har hade en kleiner munsterländer (dog i min famn i förrgår :cry:)
Stor jaktlust på fåglar, mycket lättlärd, pigg, envis och vill ta hand om sin familj. barnkära.
Tycker de är jättefina hundar :)
 
En figge till oss förut, hade en Kleiner.

Perfekt jakthund, förutom att hunden var så himla lättskrämd att han inte vågade jaga om dom sköt. Men han var inte som dom skulle vara där, men enligt ägaren så höll rasen tydligen på att bli sämre.
Otroligt trevlig (Gissa vem som var hundvakt jämt?), följsam och jämt glad. Inte så krävande som rasen skulle vara, han var alldeles lagom.

Och otroligt söt :love:

(Hmm, jag bidrog nog inte med så mycket..)
 
Vi har en kleiner, och hon är som Ratata..... :D
Har bara två hjärnceller som inte alltid samarbetar, men go' och glad. Kräver mycket fysiskt arbete, och stort tålamod vid träningen, samt är rätt kaxig mot andra hundar. Hon vill bestämma, sin ringa ålder till trots. Hur vida hon är rastypisk med sitt klena förstånd vet jag inte, men rätt ofta slår det om på "tilt". :smirk:
 
Oki, tack för Era svar!

Vi har nämligen fått förfrågan om deras munsterländer får börja på vårt dagis.

Är det stor skillnad på Kleiner och Grosser förutom storleken?
 
Min äldre bror föder upp Kleine Munstlender.
För tillfället har han två tikar.

Jag tycker att de är små :angel:, fjäskiga och håriga!
Men det är ju min personliga åsikt!

Han jobbar aktivt med sina hundar, då är det jakt och spår vad jag vet. Med en fast hand så har han inte haft något problem att få dem att vara hans skuggor och eviga trotjänare.
Som sagt, aktiva hundar. Kräver mycket. Är väldigt energiska även när de jobbas.
Annars trevliga och glada. Öppna, sociala.
Viss reservation mot tikar hos just dessa flickor. Ingen agressivitet dock.
Dessa tikar har en förmåga att vara ögontjänare, små skator som ätit allt från frysta bullar till smörpaket... Det är nog inget rastypiskt, men ändå. De är ju viga och har lätt för att ta för sig om de skulle vilja.

En gamal vän till mig har en hane. Han används inte som jakt hund. Och vad jag vet så hade hon problem att ha hon lös i skogen. (Vilket inte min bror haft problem med, beror säker lite på föraren...) Hennes hund hade för mycket intresse för vilt och hade inga problem med att spåra upp henne om hon stack åt andra hållet.
Hon hade ett jäkla skå med att tillfredställa den hunden.

Brorsan skulle aldrig sälja till icke jägare, mycket för att det kan bli för jobbigt, men också för att bevara rasen på sikt.
 
Vi hade en kleiner Münsterländer som tyvärr bara blev 4år pga sjukdom. En jättetrevlig hund som fungerade till all typ av jakt men denna münstern var enormt hård den enda i vår familj han inte försökte klättra över(i rang ordningen) var pappa. Saknar honom än idag även om han skulle varit 11 år i år.

RIP Aston
 
Okej tack. Vad jag förstår så har familjen denna hund som sällskap. :crazy: Det var tydligen en Kleiner.
 
En kompis till mig har en Kleiner. Tror att de bara har den till sällskap, och de har problem med att ha den lös eftersom den springer iväg och är borta flera timmar.. :smirk:
 
Hallååååååååå! Hur gick det? Blev det ett dagis barn??
 
:) Hon kommer i morgon. Får återkomma..... tack för att du frågar.
 
Vi hade en Kleiner förut som vi fick avliva i våras 12 år gammal. Hon var en jättetrevlig hund, älskade allt och alla. Var hur lätt som helst att ha med sig lös i skogen. Hon var extremt lättlärd och inte rädd för någonting. Helt klart en perfekt familjehund för oss... Har dock förstått i efterhand att vi hade tur med vår hund (användes inte till jakt) eftersom jag har hört många andra som har problem med sina münsterländer. Jag tävlade även en hel del lydnad med henne och det gick jättebra.

Min erfarenhet av Münsterländer är helt klart positiv :love:
 
Det var en kastrerad hane, ingen tik. Får skylla på att vi har 3 st nya vovvar på dagis nu efter sommaren.

Han verkar jättetrevlig, dock lite rund om magen. Vi får se hur han verkar, nu i början sitter de nya hundarna själva tills vi får en bild över hur de är till sättet. Han har än så länge bara varit ute på promenad med en 11 årig goldentik. Inga problem, lugn och väluppfostrad. En gentleman mot tikar. :D Men vi får se...när de börjar känna sig hemma visar de sina rätta jag. :p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 642
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
8 156
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 329
Senast: Roheryn
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 387
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp