Kli i öronen

Haukur

Trådstartare
Vad kan kli i öronen vara? Har en unge som e lite kliig i öronen...
Kan hästar få typ öronskabb eller nåt??
 
Hästar kan få öron svamp...
Det kliar en del och ser ut som små vita prickar i öronen.
Det går att avhjälpa hör dig för med vetrinär och kolla din häst i öronen... :)
 
Min gubbe blir lite kliig överallt, men ofta i örona, i samband med pälssättning och -fällning... kan det va nått sånt? Att det plötsligt blir extra tjockt i örona? :crazy:
 
Han satte vinterpälsen för länge sedan typ augusti eller nåt :rofl:
Till saken hör att när jag tog in honom för tre dagar sedan hade han ett rejält blödande jack i örat, jag fick stopp på blödningen och kom i samråd med vet. överens om att inte sy. Jag var från början övertygad om att han blivit biten av en annan häst, men nu har jag upptäckt att han är väldigt kliig och funderar på om han kan ha kliat upp såret.
Hade han bara varit kliig på örat med såret hade man juh kunnat anta att d var pga. läkning men han är lika kliig i andra örat...
Han hade pälsätare förra vintern... kan dom få d i öronen :D :confused:
Han är inte mer kliig än vanligt på övriga kroppen :p
 
Ska tillägga att d örat han har såret på lägger han lixom åt sidan (som när dom står å vilar) ibland... Beror d på smärtan eller kli?
Tänkte vänta några dagar å se om klin försvinner när såret läkt färdigt annars blir d nog veterinärbesök :smirk:
 
När jag pratade med veterinären, sa de att hästar har inte problem med öronen, då de har uppstående öron och en hel del hår som täcker, så ska det inte kunna bli något sådant.
Kanske löss??
 
Men hade han haft löss borde d juh ha kliat på andra ställen på kroppen oxå :confused: och han kliar sig inte JÄTTEmycket utan bara mer än vanligt *hönsmamma* :D.
 
Allstå... när katter får öronskabb viker den örat sådär... så det beror nog på kliet... så gör min gubbe också innan han får ett det-kliar-i-örat-så-jag-blir-tokig-och-måste-få-fnatt-ryck :crazy:
Pälsätare skulle det väl kunna va... Såna ska man väl kunna se? Borde vara ganska lätt isf(stora öron) :smirk:
 
Tack för svaren :bow:! Kan meddela att lillkillen slutat klia nu och att kliet troligtvis berodde på sårläkningen (han hade väl svårt att lokalisera vilket öra det VERKLIGEN kliade i :rofl:)!
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
890
Senast: Roheryn
·
Utrustning Ärtan tycker inte det är så festligt när det blåser och regnar i hennes paraboler till öron. Nu tuffar hon på snällt ändå men jag tror...
Svar
15
· Visningar
1 039
Senast: Bison
·
Hästvård Fick lite av en chock igår när jag borstade hästens svans...När jag höll i svansroten för o "hålla emot" när jag började längst ner, så...
Svar
1
· Visningar
663
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 194
Senast: Livi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp