kli i ögonen?

LillaMy84

Trådstartare
Nån som haft det på sin hund?
vad berodde det på?
hur löste det sig?

Min har nämligen de senaste dagarna börjat klia sig med tassarna i/runt(?) ögonen:crazy:
det är rött runt när han har kliat, men inte annars vad jag kunnat se.. inget varigt rinnande heller utan mer som vattnigt runt just när han har kliat

Fick inte tid hos vet förrän på måndag, men jag vill gärna höra om andra har några erfarenheter eller tankar kring detta så man får lite kött på benen innan besöket och om det ev finns nåt som kan tänkas lindra klådan tills vi får besked om vad det kan tänkas vara

Sv: kli i ögonen?

ögoninflammation. eller kanske ett sår på hornhinnan. eller även allergi kanske? Hoppar veterinären lyckas klura ut vad det kan vara.

jag det får man verkligen hoppas, har itne varit på den kliniken med hund annat än för pass.. men med häst har domvarit suveräna

funderat på om det kunde vara allergi, eftersom man själv har pollenallergi och får kli'iga ögon ibland.. men jag vet inte riktigt hur allergi på hundar kan visa sig mer än som eksem

ögoninflammation har jag också funderat på, men eftersom det inte i början syntes nånting öht(rödhet, rinnighet mm)

hoppas verkligen inte att det är sår på hornhinnan eftersom det verkar vara båda ögonen:crazy:

man tycker ju så synd om stackars kraken.. kli i ögonen är ju bland det värsta jag vet iaf:crazy: och samtidigt är jag lite nervös för hans stackars ögon när han håller på och kliar (vilket han inte får göra när jag ser, men man sover ju liksom ibland också)

långt kvar till måndag:( (iof tyckte ju inte dom att det lät alltför akut men ändå, man vill ju veta)

Det kan vara en allergisk reaktion som AKB nämnde.
En av mina hundar fick liknande symptom vid foderallergi.

Min "historia" är nog ett ganska sällsynt fall, och dåligt exempel.
För utredningen håller fortfarande på.

Men han har slutat klia iaf, fast ganska snart kom proteinutslagen, och när dom försvann blev han slö, sen började han fälla ENORMT mkt päls, och på den vägen är det.

Bytte till KLASS färskfoder som jag hört så mkt gott om, men det blev bara värre, så nu har jag lämnat över det helt och hållet till veterinären.
Nu har han gått en strikt diet på ett veterinärfoder utan kött,vete och mjölkprodukter för att utesluta någon sådan allergi.
Imorgon får vi se vad nästa steg är.

Jag tror inte alls att det är något krångligt med din hund, veterinärer brukar reda ut sådant snabbt. Det kan ju vara "vanliga" noskvalster tex.

Lycka till! ;)

jag det får man verkligen hoppas, har itne varit på den kliniken med hund annat än för pass.. men med häst har domvarit suveräna

funderat på om det kunde vara allergi, eftersom man själv har pollenallergi och får kli'iga ögon ibland.. men jag vet inte riktigt hur allergi på hundar kan visa sig mer än som eksem

ögoninflammation har jag också funderat på, men eftersom det inte i början syntes nånting öht(rödhet, rinnighet mm)

hoppas verkligen inte att det är sår på hornhinnan eftersom det verkar vara båda ögonen:crazy:

man tycker ju så synd om stackars kraken.. kli i ögonen är ju bland det värsta jag vet iaf:crazy: och samtidigt är jag lite nervös för hans stackars ögon när han håller på och kliar (vilket han inte får göra när jag ser, men man sover ju liksom ibland också)

långt kvar till måndag:( (iof tyckte ju inte dom att det lät alltför akut men ändå, man vill ju veta)

Min hund har allergi och han kliar sig i öronen på sommrarna. Vad har du för ras? Du har ingen hund som man måste rycka håret i öronen på. De kan även då klia i öronen om det blir för mycket hår så att det blir fuktigt och instängt.

uj det lät som ett riktigt projekt det där:crazy:hoppas ni får rett ut vad det är som ställer till det för er!

men noskvalster? :eek: i ögonen? låter läskigt:crazy:

Hur länge varar en allergisk rektion på hund? nån som vet?

Ja det hoppas jag med.

Noskvalster sitter naturligtvis inte i ögonen,haha, jag skrev utan att tänka. (godnatt=)
Däremot kan hundarna klia runt ögonen pga det.

En allergisk rekation kan sitta i olika länge beroende på vad hunden får den utav.

Senast ändrad:

:D puh

men om han skulle ha noskvalster, då borde väl min lilla ha det också? för det smittar väl rätt lätt (rätta mig gärna om jag har fel) ?

Noskvalstret lever som parasit i de övre luftvägarna hos hundar, framför allt på slemhinnorna, i nosen, samt i bihålorna.
Men man brukar kunna se dem, eller iaf en skymt av dem om det finns någon vuxen hemma.:D Jisses, nu börjar jag bli trött, det jag menar är att larverna syns inte, men dom vuxna gör det.
Ja, dom smittar (hoppar över) till andra hundar.
Fast jag tror inte att din hund har det,då borde den ha fnyst och snorklat vid det här laget också.
Nu sitter ju problemet vid ögonen lixom.

Bäst att vänta på veterinärens utlåtande!;)

Information är alltid nyttigt ändå.:)

Olika former av allergi
Hundar kan ha flera olika sorters allergier. Atopi innebär att hunden har en medfödd överkänslighet mot vissa ämnen som inandas. För att atopi ska uppstå måste hunden tidigare ha kommit i kontakt med de ämnen, allergener, som den reagerar på. Vid den tidigare kontakten bildas antikroppar och när hunden på nytt kommer i kontakt med dessa ämnen uppvisas en allergisk reaktion. Hundar som är foderallergiker får allergiska reaktioner genom födointaget och ofta överkänsliga mot olika proteiner. Hundar kan också vara kontaktallergiker och uppvisa allergiska symptom när huden kommer i kontakt med vissa ämnen. Liksom vid atopi, krävs för att kontaktallergi ska uppstå att hundens hud kommit i kontakt med ämnen som orsakat bildning av antikroppar. Reaktionen uppstår när dessa allergener på nytt kommer i kontakt med huden.
Fodermedelsallergier och kontaktallergier är betydligt ovanligare än atopi hos hund.

Några av de vanligaste symptomen för noskvalster är: nysningar, fnysningar, "snorklingar", huvudskakningar eller klåda runt nospartiet.

Funderade på om det har skett någon förändring dom senaste dagarna?
Har han ätit något han inte brukar få?
Har ni varit på ett nytt ställe?
Träffat någon ny person?

Nu ska jag sluta leka veterinär och sova istället. :D

ÖGON ;)

tiotiotio

oj oj dags att vakna. Hehe se så fel man kan läsa. Ok ögonen har han också problem med då ögon och öron ofta brukar vara problem vid allergi.
Har du märkt om din hund blir värre när du är ute? Min hunds ögon kan bli lite röda när han är ute ´på sommrarna och framförallt när gräset är nyklippt. Jag ger han nu omega 7 och han kliar inet i sin aögon längre och de rinner inte mer

:D puh

men om han skulle ha noskvalster, då borde väl min lilla ha det också? för det smittar väl rätt lätt (rätta mig gärna om jag har fel) ?

Noskvalser är välldigt smittosamt. Det låter som hunden andas innåt. Svårt att förklara men låter som de drar in snoret i näsan. Och de snyfer och nyser. Näsan kan även rinna lite. Man behandlar med tabletter. en tablett i veckan i 3 veckor och hunden får inte träffa handra hundar från två veckor efter den är symtomfri rekommenderar veterinärerna. Ofta undersöker man inte detta uatn man brukar först testa med medicinen om symtomen låter som noskvalster.
Men de brukar inte klia sig runt ögonen om de har det.

Liknande trådar

Hundhälsa Hämtade min hund på hunddagis efter jobbet idag, och allt var som vanligt. Men när vi kom till stallet 10 min senare reagerade jag på...
Svar
7
· Visningar
2 320
Senast: _Taggis_
·
Hundhälsa Hej! Vet inte om någon kommer i håg en tråd jag skrev för ett tag sedan om min kliande valp? Jag for till veterinären med honom och han...
Svar
15
· Visningar
5 592
Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 264
Senast: Rosett
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem... 2
Svar
26
· Visningar
17 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka