Bukefalos 28 år!

Kli kli kli

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!
Vet inte om någon kommer i håg en tråd jag skrev för ett tag sedan om min kliande valp?

Jag for till veterinären med honom och han blev behandlad med stronghold för att eliminera ev ohyra (inget vi såg). Detta var ca 2 månader sedan. Veterinären sa att jag skulle återkomma om kliandet inte blev bättre.

Jag märkte ingen direkt markant skillnad efter behandlingen men tycker att kliandet är bättre dagtid. Han kliar sig i princip aldrig dagtid, varken under vila eller aktivitet. Men så fort vi går ner till sovrummet så sätter han igång. Han hinner knappt upp i sängen innan han börjar klia sig, främst på sidorna och svansroten. Hela sängen skakar! Han slutar efter en stund och somnar, men jag vaknar ofta någon gång om nätterna för att han kliar sig. På morgonen innan han vill ut och kissa sätter han igång mer igen, på samma sätt som när vi lägger oss för kvällen. Han kliar sig, byter liggplats, kliar sig, byter plats osv tills han efter en stund hoppar ner och visar att han vill ut.

Vad tror ni om detta? Har funderat på kvalserallergi, men kan det verkligen vara så att han känner av det samma sekund han hoppar upp i sängen? Tänkte testa sova med honom i soffan i morgon och se om han kliar sig något där (det gör han inte på kvällarna nämligen).

Ska självklart ta kontakt med veterinären igen, men vill ändå höra om någon har någon tanke kring detta?

Hunden är en bichon havanaisvalp på 5,5 månader. Pigg och glad och otroligt cool vovve. Äter vom og hundemat valpfoder och får lite laxolja i maten. Tvättas med prob-tjärschampo, och det är ingen större skillnad på klådan innan och efter tvätt.
 
Det kan vara kvalsterallergi, men även annat. Du säger att ni går ner till sovrummet. Innebär det att sovrummet är i källarplan? Det jag funderar på är i så fall om det kanske finns mögelsporer p g a fukt som kan uppstå om inte dräneringen är helt 100. Jag vet att hundar kan få klådproblem av t ex att äta mögligt bröd. Brukar han hitta gammal bortkastad mat ute som han äter med glupande aptit?

Testen att sova i soffan är en bra start. Vad du mer skulle kunna testa är att byta lakan precis innan ni ska lägga er och vädra rummet riktigt ordentligt också precis innan. Bara för att kolla om det gör nån skillnad. Börja i så fall med att endast hunden är i sängen en stund innan du kryper ner. Det jag funderar på är om han kan vara allergisk mot dig eller ev sambo alternativt kvalster som finns i sängen.
 
Ja, det är källarplan men ingen fukt eller mögel, det är ett nybyggt hus.
Vi vädrar alltid då maken är kvalsterallergisk, och bäddar inte sängen.

Han reagerar inte olika på om det är bara jag eller bara maken som sover med honom, eller om barnen är i sängen eller ej. Att han skulle vara allergisk mot någon av oss känns föga troligt.

Kan man verkligen reagera med allergi samma sekund man hoppar upp i sängen? Känns nästan som det blivit en fix idé.

Jag provar att sova i soffan med honom i natt så får jag se vad det ger :)
 
En tanke, har du testat byta foder och ta bort laxoljan? jag vet att laxolja och fisk sägs vara bra för hud och päls men det finns även hundar som reagerar negativt på det. Jag har själv sett några hundar som inte fungerat på fiskbaserade foder och som fått klåda av laxolja, och VoH valp innehåller ju lax + att du tillsätter laxolja.
 
En tanke, har du testat byta foder och ta bort laxoljan? jag vet att laxolja och fisk sägs vara bra för hud och päls men det finns även hundar som reagerar negativt på det. Jag har själv sett några hundar som inte fungerat på fiskbaserade foder och som fått klåda av laxolja, och VoH valp innehåller ju lax + att du tillsätter laxolja.

Håller med - jag har en hund som inte klarar VoH med lax. Hon får klåda. Hon kan käka vilken annan fisk som helst (även lax) bara den är viltfångad, men odlad lax går inte. Vet att många är dom som fått samma problem ? Det får mig att verkligen undra vad för skit som den odlade laxen får att äta....

Jag skulle börja där. Gå över till nr 33 (aktiv utan lax) och varva gärna med lamm alternativt ge enbart lamm en period och sen gå över till nr 33. Valpfodret är inget måste för valpar. Prova så några veckor och se hur det blir innan du kör nästa grej :)
 
Jag tillsatte laxoljan för någon månad sedan för att se om det hjälpte kliandet :) Men märker ingen skillnad.

Hunden har ätit VoH valpfoder från 9 veckors ålder och började inte med det här kliandet förän efter flera veckor. Jag har några "korvar" kvar (köpte en hel låda) men ska köpa några andra korvar och se om det blir bättre. Tack för tips!
 
Jag tillsatte laxoljan för någon månad sedan för att se om det hjälpte kliandet :) Men märker ingen skillnad.

Hunden har ätit VoH valpfoder från 9 veckors ålder och började inte med det här kliandet förän efter flera veckor. Jag har några "korvar" kvar (köpte en hel låda) men ska köpa några andra korvar och se om det blir bättre. Tack för tips!
Även om valpen ätit valpfodret från start, så kan det ta ett tag för den att börja reagera - om det nu är laxen i maten som är boven. men eftersom rätt många reagerar, så känns det för mig som en enkel grej att kolla just det :) Men låt det ta en månad helt utan lax så kroppen får rensa ur ordentligt. Dom korvar med lax du har, håller sig under tiden i frysen.
 
Men är det ingen som tycker att det är konstigt att kliandet kommer så fort han lägger sig i sängen?
 
Men är det ingen som tycker att det är konstigt att kliandet kommer så fort han lägger sig i sängen?

Vanligt att allergihundar kliar mest på kvällar och nätter. Jag tycker absolut att du ska gå tillbaka till veterinären, ingen hund ska behöva klia sig så där mycket!

Ett annat alternativ är att sova med hunden någon annanstans i någon vecka och se om det verkligen bara är "rummet" som gör att han kliar, men jag tycker det känns osannolikt.
 
Nu är inte min hund allergisk emot kvalster men hans allergi växte fram efter 1 år så det kan ta tid.
Min hund har samtliga hud problem som resulterar i klåda och vi har honom på Carriers torrfoder, lamm och ris och ger honom 1 matsked kallpressad kokosolja i maten 1 gång om dagen och hans klåda är som bortblåst. Ett tips bara. :up:

Hudproblem är ganska vanligt inom min ras och jag vet ett flertal som har sina på Carrier och ger kokosolja och dom har alla märkt skillnad!
 
Så kan det ju vara. Men han vilar många långa stunder under dagen också utan att klia sig, och då borde han ju oxå ha tid att känna efter.

Han kliar sig inte så mycket på natten, utan mest på kvällen innan han somnar och på morgonen innan han vill ut och kissa. Någon gång under natten ibland. Det syns ingenting i hans hud...
 
När jag tar ner honom på golvet slutar han klia, men kommer han upp i sängen igen sätter han igång på nytt...? Känner mig mycket fundersam!

Men jag har ringt veterinären och ska få prata med honom om en stund :)
 
När jag tar ner honom på golvet slutar han klia, men kommer han upp i sängen igen sätter han igång på nytt...? Känner mig mycket fundersam!

Men jag har ringt veterinären och ska få prata med honom om en stund :)
Kan det helt enkelt vara så att den blir varm/för varm. Mina ligger i sängen och den som brukar krypa ner under täcket kan klia sig en del om hon blivit mycket varm - det går över så fort hon "svalnat". På samma sätt kan hon klia sig lite om hon haft täcke på sig och det inte varit "tillräckligt" kallt ute :)
 
*Följer*
Har en unghund som jag har reagerat på att han tokkliar sig på just kvällarna. Han är rätt varm av sig och jag har mest tolkat det som att han har svårt att komma ner i varv om kvällarna när han inser att nu kommer det inte hända mer förrän morgonrastningen. Han är liksom av den speedade sorten i både kropp och själ :angel:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 482
Hundhälsa Min lille bichon havanaisvalp på 15 veckor har sen typ två veckor tillbaka plötsligt börjat klia sig massor. Först tänkte jag inte...
Svar
15
· Visningar
6 207
Senast: Freyja_bus
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 948
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 311
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp