Kliande hårbotten...

TheRedLightning

Trådstartare
Jag håller på att bli tokig...

I torsdags var jag i stallet och det fullkomligt kryllade av knott, kände att de va i håret och kröp. Märkte inte av någon särskilt kliande, det var först lördag morgon det började klia efter en natts sömn i sängen.
Lördagen var jag i stallet, var knott som tusan då också.

Funderar på om det är knottbett jag fått, ibland känns det nästan som något kryper, men ser inget när jag tittar och vet inte om det är inbillning.
Har några klassiska myggbetts liknande röda fläckar i ansiktet uppe i pannan och tror att det är något liknande i håret, då jag känner små "knölar" där det kliar. Jag bäddade rent i sängen idag, då jag var lite orolig att det kanske är något i sängen som orsakat detta kliande, då det inte kom direkt.

Försökt googla mig fram till vad det kan var men hittar inget vettigt. Försöker låta bli att klia men det kliar något djävulusiskt mellan varven.
Har aldrig haft problem att (om det nu är det) knottbett blivit just så här illa. Kliandet driver mig till vansinne.
 
Lyckades få en bild på en av de röda knölarna (ser nästan ut som en finne) som gömmer sig i håret, syns även runt örat som ser ut som klassiska myggbett.

Tror inte det är löss, då jag ej varit i kontakt med någons hår eller lånat mössa eller dylikt (såvida inte löss kan komma bara sådär), hittar varken löss eller lössägg i håret bara ”mjäll” (har torr hårbotten).

2C869F97-A9B3-4CA8-AF36-E797E10AB583.jpeg
 
Knottbett är vidrigt, sitter kvar långt mycket längre än myggbett och börjar klia vid minsta lilla touch, vilket gör att om de sitter i hårbotten räcker det ju att håret rör på sig för att det ska sätta igång. Kan ju klia i veckor om man har otur... Testa ha citron i håret inför stallbacken, den lukten brukar de inte uppskatta.

Dock funderar jag på alternativ, i och med att knott är såpass små att man i regel inte känner dem krypa. Däremot brukar deras bett kännas. Krypandet gör att jag tänker älgfluga, men de brukar bara attackera människor av misstag, så låter inte helt troligt om det hänt fler gånger (speciellt inte om dina stallkamrater också råkar ut för detta).
 
Knotten här är vidriga och riktigt "på" just nu. Sista rycket kanske? När jag bytte vatten hos hästarna innan kliade det plötsligt som fan på armarna, hade stickad tröja på mig och de kröp in överallt de små äcklena.
 
Knottbett är vidrigt, sitter kvar långt mycket längre än myggbett och börjar klia vid minsta lilla touch, vilket gör att om de sitter i hårbotten räcker det ju att håret rör på sig för att det ska sätta igång. Kan ju klia i veckor om man har otur... Testa ha citron i håret inför stallbacken, den lukten brukar de inte uppskatta.

Dock funderar jag på alternativ, i och med att knott är såpass små att man i regel inte känner dem krypa. Däremot brukar deras bett kännas. Krypandet gör att jag tänker älgfluga, men de brukar bara attackera människor av misstag, så låter inte helt troligt om det hänt fler gånger (speciellt inte om dina stallkamrater också råkar ut för detta).
Jag vet på ridlektionen i lördags kände jag hur det kröp och kliade under hjälmen, har en skarp misstanke om att det är knottbett. Dock aldrig varit med om just den här graden innan.... förvisso har jag kortare hår nu och inte så tjockt som jag hade innan, så kanske lättare för dom att ta sig in till hårbotten, det kliar mest där håret är rakat, ingenting där jag har längre hår (det röda).

Älgloppor är det nog inte, har inte ens varit i skogen, jag vet hur det känns när de springer i huvudet och den känslan är det inte. Tror att det kan va så att hårstråna rör sig när det kliar och då tror jag att det är något som rör sig. Väldigt smidigt när jag använder pannband på mornarna nu i och med att det är så kallt just då.
 
Knotten här är vidriga och riktigt "på" just nu. Sista rycket kanske? När jag bytte vatten hos hästarna innan kliade det plötsligt som fan på armarna, hade stickad tröja på mig och de kröp in överallt de små äcklena.
Ja, det var grymt mycket knott i stallet, de riktigt svärmade och det gick inte att komma undan. Hästarna var besvärade och det var allmänt jobbigt.
 
Apoteket har en bra Aloe Vera-spray som jag brukar ha på myggbett. Den blir inte kletig liksom. SÅ den borde gå att ha i hårbotten också utan att man ser helt smutsig ut i håret.
 
Apoteket har en bra Aloe Vera-spray som jag brukar ha på myggbett. Den blir inte kletig liksom. SÅ den borde gå att ha i hårbotten också utan att man ser helt smutsig ut i håret.
Måste bara komma till apoteket också, brukar va rätt körigt att ta sig dit när jag jobbar och de stänger innan jag hunnit sluta, har inte ledig dag förrän på torsdag och då har jag ingen bil. Inte alltid lätt att ta sig intill under dagen när jag jobbar, inte alltid lätt att parkera en 24-metare utanför apoteken direkt. 😅 🙈

Lät förvisso smidigt med spray, jag vet att jag brukar ha hydrokortison på myggbett vilket lindrar, men det är klart lär bli lite kladdigt i håret förstås. 🤔
 
Måste bara komma till apoteket också, brukar va rätt körigt att ta sig dit när jag jobbar och de stänger innan jag hunnit sluta, har inte ledig dag förrän på torsdag och då har jag ingen bil. Inte alltid lätt att ta sig intill under dagen när jag jobbar, inte alltid lätt att parkera en 24-metare utanför apoteken direkt. 😅 🙈

Lät förvisso smidigt med spray, jag vet att jag brukar ha hydrokortison på myggbett vilket lindrar, men det är klart lär bli lite kladdigt i håret förstås. 🤔
Går säkert att beställa till utlämningsställe. Men det kanske blir lika lång tid tills du får hem det då iaf.

Tycker det var bökigt nog att lyckas få plats med sambons förra bil, Dodge Ram-pickis. Så jag förstår dig! 😅
 
Går säkert att beställa till utlämningsställe. Men det kanske blir lika lång tid tills du får hem det då iaf.

Tycker det var bökigt nog att lyckas få plats med sambons förra bil, Dodge Ram-pickis. Så jag förstår dig! 😅
Jo, risken är ju så. Jag hade velat ha det nu, helst igår typ. Kliar lite mindre idag, hoppas det håller i sig. Försöker låta bli att klia.
 
Än så länge kliar det inte så som det gjorde igår, försöker att inte va där och pilla. Verkar som det lägger sig mer och mer. Lär väl få nya på lördag om knotten är kvar i stallet. Återsåt att se. Grymt irriterande är vad det är. 😅
 
Måste bara komma till apoteket också, brukar va rätt körigt att ta sig dit när jag jobbar och de stänger innan jag hunnit sluta, har inte ledig dag förrän på torsdag och då har jag ingen bil. Inte alltid lätt att ta sig intill under dagen när jag jobbar, inte alltid lätt att parkera en 24-metare utanför apoteken direkt. 😅 🙈

Lät förvisso smidigt med spray, jag vet att jag brukar ha hydrokortison på myggbett vilket lindrar, men det är klart lär bli lite kladdigt i håret förstås. 🤔
Beställ från apotea? Brukar vara smidigt☺️
 
Badda med ättika, hjälper inte helt men lugnar ner det. Ättika fungerar inte till allt, men prova går alltid, lukten förvinner snart.
 
Låter som älglöss!
Älskar att vara i håret, kan lätt vara kvar där även efter grundlig schamponering och lämnar kliande bulor efter sig.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Låter som älglöss!
Älskar att vara i håret, kan lätt vara kvar där även efter grundlig schamponering och lämnar kliande bulor efter sig.
Inga älgloppor, är inget som går i håret. Troligen var det en känsla jag fick närmdet kliade och hårstråna rörde på sig.

Idag kliar det knappt något alls. Mycket troligt att det var knotten från stallet, blev säkert många bett på en gång då det var en hel svärm av dom.

Nåväl, skönt att kliandet avtagit, det höll på att göra mig galen. 😅
 
Inga älgloppor, är inget som går i håret. Troligen var det en känsla jag fick närmdet kliade och hårstråna rörde på sig.

Idag kliar det knappt något alls. Mycket troligt att det var knotten från stallet, blev säkert många bett på en gång då det var en hel svärm av dom.

Nåväl, skönt att kliandet avtagit, det höll på att göra mig galen. 😅
Jag är allergisk mott knott. Får stora bulor och biter de näa en blodåder så går det röda upphöjda strimmor från bettet.

Allergitabletter hjälper! Blir jag biten (det känns rejält på mig) så kan jag stoppa det med en tablett om jag tar den skapligt omedelbart.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Igår lördag var det ridlektion igen, knotten var kvar, det hade slutat klia i håret men fick några nya bett, även fått några på magen som jag smort in med hydrokortison, synd bara att tröjan gnuggar lite på dom betten så de börjar klia igen, så svårt att låta bli att klia.

Känns ändå skönt att veta vad det är.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hämtade min hund på hunddagis efter jobbet idag, och allt var som vanligt. Men när vi kom till stallet 10 min senare reagerade jag på...
Svar
7
· Visningar
1 971
Senast: _Taggis_
·
Kropp & Själ Jag och en vän blir inte kloka på detta! Jag hade problem med torsk när jag ammade dottern. Körde jag med vishyvatten innan och efter...
2
Svar
30
· Visningar
5 547
Senast: 95johsv
·
Kropp & Själ Är det någon som vad kan det bero på? Jag vet att man ska tappa 100 hårstrån om dagen men om jag drar med handen genom håret följer det...
Svar
15
· Visningar
13 238
Senast: lil-sis
·
Kropp & Själ Ja, problemet har gått så långt att jag känner att jag måste fråga här.. Jag har haft kliande utslag över hela kroppen i två månader...
Svar
14
· Visningar
9 160
Senast: Gracianya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp