Kliande rugg-gubbe!!

M

Munin

Min dotter och jag har precis ( 14 dgr sedan) tagit hem en kamrat! Blivit fodervärdar. Kamraten är en gammal Nordsvensk-gubbe, hur mysig som helst och tanken är att han ska få skogsluffa hos oss until..you know. Men han blev sjuk nästan direkt. Skapet svällde upp som en ballong och vet. tillkallades. Feber och svettningar. Prover togs u.a förutom infektion. Behandlades med Hippotrim. Blev nästan helt bra, tills den 12/1. Vi hade t om hunnit rida typ 30 min lugn takt, 3 ggr utan några som helst problem. Klåda har han uppvisat och det har vi även blivit informerade om att han haft en tid. Men han är behandlad för rävskabb, samt skrapprovad u.a. Mugg har han, det visste vi, och han har Probolja för det, vaselin, hibiscrubb, Vircon S samt AVS 14 även Switch har använts tidigare. Annars är han kraftig, mycket pigg och otroligt trevlig på alla sätt. En perfekt förstalunkhäst med massor av kärlek. MEN igen, den 12/1 kom vi ut för att ta en lång skön promenad med Nordis. Döm om att våra hakor åkte i backen när vi såg flertalet stora hårlösa fläckar på hästen!!! 2 av dem var helt kala, bara vit hud under, 3 lätt vätskande och röda (som skrapsår) och några stycken såg ut som någon varit framme med klippmaskinen! Dammig som tusan och fällde massor med hår uppe på ryggen. Dammig under manen, som inte försvann vid borstningen. Han är väldigt långhårig och har mycket tjock man och svans. Det blir långt det här :angel:.
Vi trodde att..:eek:ja ni fattar:cry:...även ägaren trodde så. Men efter en hel natt vid internet, så har vi kommit fram till att antingen Pälsätare i farten eller Streptikos nånting (regnskållor). Dagen efter med vet. konsult per telefon, så vann Pälsätaren slaget om hästen. Så nu har jag/vi behandlat med Frontline pipetter(en full dos), badat hästen i såpvatten (hmm isvatten..stackarn), sprayat honom med Viskon S(varje dag) och smörjt de värsta ställena med vaselin o Helosan (varje dag). Hans saker är desade med Viscon, även alla boxarna i stallet, täcken tvättade likaså grimmor och grimskaft.
Idag 17/1 ser pälsen fräschare ut, alla "sår" är torra, inga nya avskav men han fäller och "snöar" kopiöst! Frågan är...ÄR VI PÅ RÄTT VÄG TRO? Ni verkar ha mycket erfarenheter här på Bukofalos, så jag vill bara höra efter vad ni kan tänkas tro. Vad finns där mer vi kan göra? Ska tillägga att hästen inte på något annat vis verkar må illa. Han är rund och go, tuffar på i skogen och verkar vara på gott humör...fast han kliar sig ofta! :bow: Ps. I slutet på nästa vecka ungefär, så ska vi göra om Frontlineköret och badet, fast då med Probschampoo. D.s
 
Sv: Kliande rugg-gubbe!!

Badade du hästen först eller använde du frontline först? Använde först frontline för att sedan bada med såpa, tvättade du bort den verksamma substansen. Så då finns risken att fronlinen inte har fått en chans att ta död på ohyran. Det går bra att bada med bara vatten men såpa tvättar bort frontline ur hudens fettlager.

Lycka till med pålle!
 
Sv: Kliande rugg-gubbe!!

Hej Golden-Daisy :)
Eh det tog ett tag innan jag svarar, tyvärr. Fattade inte riktigt galoppen med att hitta mina egna trådar. Får skylla på att jag är helt grön här inne och lite hmm gammal :crazy:
Nå, jag badade Svarten först, innan Front-linen. Den verkade hjälpa, men ärligen så är vi lite osäkra ännu på om det verkligen var löss. Jag har en stark misstanken om att han har eksem (regnskållor). Han blev iallafall bättre. För några dagar sen började de hårlösa fläckarna att växa igen på allvar och fort går det också. Han har ett nyare "sår" under sin väldigt tjocka man, och det har kommit nyligen. Så därför tror jag mer på eksem. Och dessutom tror jag det beror på brist på motion tidigare.
Nu har han gått ner i vikt. Han går varje dag på någotvis. Antingen klättrar vi runt i skog och mark, långpromenader i skog och mark eller lättare longering och tömkörning. Han är verkligen i fin form och det har gått fort. Vi har lite problem bara med hur mycket mat vi ska ge honom, så vi provar oss fram.

Jag fattar inte att hästen är 25 år gammal. Han ser ut som en stor islandshäst, är supersnäll och jämn i humöret men pigg som en ung hingst. Smågnäggar, frustar och blåser upp sig som om livet lekte och det verkar det göra för honom nu. Borta är vår kliande rugg-gubbe, nu väntar vi bara på ett RIKTIGT bad med Prob-schampoo. Vi har ingen värme i stallet :cry: så badning är ett huge problem just nu.

Tack och hej!
 
Sv: Kliande rugg-gubbe!!

Löss är blodsugare och pälsätare sitter en bit in på hårstrået, i år är det massor av hästar som fått pälsätare.

Du behandlar lämligast med etotal puder, och upprepar efter 10 dagar, läggs i en sträng efter hästen och masseras in i drabbade områden.

Ingen borstning under behandlingstiden, regnskållor är något helt annat och brukar penicilinbehandlas av veterinärerna här.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp