Bukefalos 28 år!

Kliar av sig pälsen

I

imze

Hej!
Vårt gotlandsruss har alltid gillat att klia svansen, men nu är det något som är riktigt fel. Han rusar ut i hagen varje morgon och rullar sig. Nu har han kliat sig så att han har kala fläckar på halsen och lägre delen av sidan. När man borstar honom blir han nästan tokig av lycka. I vanliga fall är han ganska sur av sig.

Han visar tydligt att han blir störd av grimman när den är på, det verkar som om det kliar på precis hela kroppen.
Kan det bero på att han fäller,eller är det något annat fel? Jag har granskat noga men kan inte se några kryp. Han har aldrig blivit så här vid pälssättning förut, jag har haft honom i tre år nu.

Han är nästan 20 år och ganska tjock. Jag ger honom vanligt hö och lite betfor (ca 1dl torrt, fast uppblött förstås) varje dag.
De andra hästarna har ingen klåda.
Någon som har tips på vad det kan vara?
 
Sv: Kliar av sig pälsen

Det låter ändå som löss. Alternativt några älglöss som springer omkring i pälsen och bits lite överallt, men de brukar hålla sig lite längre bak, runt svans och rumpa. Ring din vet och be om lämpligt förslag på lusschampo och tvätta hela ponnyn eller kolla om du kanske skall använda Switch on. Om du skall använda det sistnämnda så måste du fråga din veterinär först, det är ett starkt medel och kan förvärra din ponnys problem om det är någon annan form av hudåkomma. Klåda är väldigt plågsamt för hästar så det är inte alls konstigt att man ringer en veterinär för det.
 
Sv: Kliar av sig pälsen

Tack! Det ska jag göra! Han borde ju få mer päls nu, inte mindre...:crazy:
 
Sv: Kliar av sig pälsen

Fast jag undrar hur han fått löss, han har bara haft kontakt med hästarna i hagen och de har ju ingen klåda?
 
Sv: Kliar av sig pälsen

Nu vet jag ju inte om det är detta som din ponny har drabbats av men det är inte ovanligt att tjockpälsade ponnyer får löss. På shettisar så klipper man ofta bort pälsen under manen, en s k lusränna, för att inte objudna gäster skall känna sig som hemma.
 
Sv: Kliar av sig pälsen

Hur bred görs denna "lusränna"? Precis under manen eller?
 

Liknande trådar

Hästvård Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom...
Svar
13
· Visningar
3 971
Senast: ptr
·
Hundhälsa Ska försöka göra denna historia så kort som möjligt men det är nog lättare sagt än gjort. Så här är det: blandrastik tax och drever. 6...
Svar
9
· Visningar
1 935
Islandshäst Ny häst (och hästras efter alla år som inbiten dressyrhästägare) och nya frågor som uppstår, hoppas någon kan hjälpa mig med...
Svar
3
· Visningar
1 959
Senast: Silvery
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 182
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp