kliar i ETT öra

PrittePuff

Trådstartare
Min tik på 6 år kliar sig i örat och verkar ha lite problem.
Det är bara det ena örat, så det är väl inte skabb då? Har hört i alla år att skabb sätter sig i båda öron.
Köpte öronrens i måndags och först blev det bättre men nu står det still.

Tänkte boka tid hos vet på måndag om det inte blivit bättre. Men har ni förslag på vad det kan va?
 
Kan absolut vara skabb ändå, någonstans måste det ju börja och då är det ju inte orimligt att det kliar på ett öra först. Har du provat att lukta i öronen och tittat hur de ser ut? I så fall, med vilket resultat? Har ni ändat något i kosten senaste månaderna?
 
Ingen speciell lukt, bara svart "smuts" i ett öra, det andra är helt rent. Det är heller inte kladdigt.
Och vi har inte ändrat kosten nåt :/
Samma mat senaste 3 åren.
 
"Smuts" i örat, ett eller båda, kan tyda på antingen öroninflammation eller svampinfektion. Man brukar behandla med olika sorters receptbelagda droppar. Det behövs alltså ett besök hos vetten för att konstatera vad det är o få recept på rätt droppar.
 
Min tik på 6 år kliar sig i örat och verkar ha lite problem.
Det är bara det ena örat, så det är väl inte skabb då? Har hört i alla år att skabb sätter sig i båda öron.
Köpte öronrens i måndags och först blev det bättre men nu står det still.

Tänkte boka tid hos vet på måndag om det inte blivit bättre. Men har ni förslag på vad det kan va?

Finns receptfritt öronrens att köpa på apoteket Epi-Otic heter det. Min hund hade något som störde honom i örat ett par dagar, sköljde örat en gång om dagen och efter ett par dagar så försvann det. (Han hade varken dålig lukt eller något synligt smuts i örat)
 
Finns receptfritt öronrens att köpa på apoteket Epi-Otic heter det. Min hund hade något som störde honom i örat ett par dagar, sköljde örat en gång om dagen och efter ett par dagar så försvann det. (Han hade varken dålig lukt eller något synligt smuts i örat)

Det är Epi-Otic vi har använt nu sen i måndags :/
 
Efter besöket hos vetten så var skabb konstaterad, men som sagt på endast ett öra, och vetten hade svårt att se skabben, men kunde skönja de små djuren tillslut, så hem med medecin mot skabb och öroninflammation, och redan dagen efter var det mycket bättre! Nu en vecka senare är hon helt bra, men vi fortsätter med medicinen i 10-12 dagar allt som allt :)

Bara som hjälp för andra, det kan mycket väl vara skabb fastän det bara är ett öra som är problemet, och det ebhöver inte synas nån skabb med blotta ögat :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag fick reda på att jag har en liten hörselnedsättning på ena örat redan för 25-30 år sedan, beskedet kom då som en överraskning. Jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 723
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 293
Övr. Hund Hej! Vi har en tik på 3 år med diverse hälsoproblem, men som står stadigt på sina mediciner. Hon är, sina problem till trots, ändå...
Svar
18
· Visningar
983
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp